Filmfestivalen i Cannes (NRK): – Selvsagt har jeg preferanser, jeg har en liste over de jeg IKKE liker, ler den franske filmstjerna Marion Cotillard spøkefullt på en pressekonferanse i Cannes, når hun får spørsmål om hvilke skuespillere hun foretrekker å jobbe med.
Hun er kjent for roller i filmer som La vie en rose, Inception, The Dark Knight Rises, To dager, en natt og Assassins’s Creed. Nå spiller hun mot Mathieu Amalric og Charlotte Gainsbourg i den franske filmen Ismael’s Ghosts, som har fått æren av å åpne den 70. filmfestivalen i Cannes.
Den handler om filmregissøren Ismael (Amalric) og hans astronomkjæreste Sylvia (Gainsbourg) som får forholdet satt på prøve når Ismaels tidligere kone Carlotta (Cotillard) plutselig dukker opp etter å ha vært savnet og antatt død i over tjue år.
Samspillet med Gainsbourg ga Cotillard muligheten til noe hun ønsker å gjøre mer av, nemlig å spille mot flere kvinner.
– Jeg har kanskje møtt flere menn enn kvinner i min karriere, og jeg skulle faktisk gjerne sett at ting forandret seg. Jeg har en lidenskap for kvinnelige skuespillere og har lenge ønsket å spille mot flere kvinner. Det er vidunderlig å dele dette fascinerende forholdet i filmen med Charlotte, sier Cotillard.
LES: Firedobbel Nicole Kidman i Cannes
Skremmende å lage film med Gainsbourg
Charlotte Gainsbourg er kjent fra en rekke filmer som Lars von Triers Antichrist, Melancholia og Nymphomaniac. Hun har også en rolle i den kommende filmatiseringen av Jo Nesbøs roman Snømannen. Datteren av den britiske skuespilleren Jane Birkin og den franske sangeren Serge Gainsbourg debuterte på kinolerretet allerede som 13-åring, og er en av Marion Cotillards store inspirasjonskilder. Til tross for at begge har lang fartstid i fransk film, har de imidlertid aldri spilt mot hverandre før nå.
– Vi møttes for første gang dagen før innspillingen startet, i en restaurant med Mathieu (Amalric, red.anm.). For meg er Charlotte en av dem som fikk meg til å ville bli en skuespiller. Jeg drømte om å bli det og jeg så henne starte sin karriere som ung med en utrolig energi. Det er noe enestående ved henne og jeg er sikker på at alle kvinnelige skuespillere blir trollbundet av henne. Å lage en film med henne var på en måte skremmende, men samtidig var det noe organisk over det. sier Cotillard.
Har egentlig ikke en arbeidsmetode
Cotillards figur kommer inn i filmen som et mysterium som bitvis avdekker hvorfor hun forsvant, hva hun har opplevd og hvorfor hun har valgt å komme tilbake. Cotillard sier at regissør Arnaud Desplechins manus ga henne alt hun trengte for å finne ut hvordan figuren skulle spilles.
– Manuset har et vell av informasjon. Alt er der. Alt du trenger å gjøre er å høre Arnaud snakke om Carlotta. Han beskrev henne for meg. Han til og med skrev ting. Og alt var der i hans skrevne ord og det han sa.
– Jeg har egentlig ikke en arbeidsmetode. Men det er noe som går igjen i alt mitt arbeid: Jeg følte at jeg hadde skjønt figuren når jeg forsto hvordan hun puster. Hvordan en person puster dikterer hvordan man snakker og oppfører seg, hvordan man er både fysisk og psykisk.
– Det var noe mystisk rundt denne figuren. Hun er et mysterium, men samtidig ser hun ikke på seg selv som mystisk. Hun sier alt når du stiller henne et spørsmål, hun gir deg et fullt svar som er både direkte og ærlig. Hun sier alt om hva hun har gjort og opplevd, sier Marion Cotillard.
Ismael’s Ghosts er altså åpningsfilm i Cannes, men det gjenstår å se hvorvidt den får norsk kinodistribusjon.