Call Me By Your Name er en var og vakker historie om gryende kjærlighet, formidlet med sterke prestasjoner av Timothée Chalamet og Armie Hammer i hovedrollene.

James Ivorys manus er full av glitrende observasjoner av hjerter i høygir, mens Luca Guadagninos regi er nydelig og finstemt.

Filmen tar riktignok noen snarveier for å komme i mål, men har så mange flotte skildringer av ungdommelig følelsesliv, at hjerter bare må svulme. Call Me By Your Name er en av dette tiårets varmeste filmromanser.

Armie Hammer avdekker dypere lag bak Olivers fasade i «Call Me By Your Name». (Foto: United International Pictures)
Vennskap kan bli noe mer

Historien bruker 1983 som et nostalgisk bakteppe, noe som heller ikke skader. 17 år gamle Elio (Timothée Chalamet) er sønn av en professor (Michael Stuhlbarg), som hver sommer tar inn en assistent til sitt arbeide i nord-Italia.

Årets utvalgte er Oliver (Armie Hammer), en flott, omgjengelig og vennligsinnet amerikaner som Elio fatter stor interesse for. Det oppstår et gryende vennskap mellom dem, som kanskje viser seg å være noe mer.

Anmeldelse: Stemmene sprekker i Pitch Perfect 3

Filmen tar seg god tid til å etablere figurene, omgivelsene og omstendighetene. Vi dras inn i en søvnig sommerstemning, med en behagelig følelse av at ingenting haster, for man har all tid i verden.

Det gjør også at forholdet mellom Elio og Oliver får utvikle seg i et rolig tempo, med gradvise tegn på den økende interessen. I hvert fall gjelder det Elio, som er i ferd med å finne ut av sin seksualitet.

Det store spenningsmomentet er hvorvidt hans følelser blir gjengjeldt av den noe eldre Oliver. Ivorys manus og Guadagninos regi lar dette henge lenge i lufta, med en aldeles nydelig forløsning.

Elio (Timothée Chalamet) med sine venninne Marzia (Esther Garrel) i «Call Me By Your Name». (Foto: United International Pictures)
Opplever en rivende utvikling

Armie Hammer gjør sin beste rolle til nå som Oliver, en billedskjønn kjekkas som avdekker dypere lag bak fasaden. Det er imidlertid Timothée Chalamet som imponerer mest i sin store gjennombruddsrolle.

Når vi først møter Elio, fremstår han som en litt tam og uinteressert ung mann, men når vi blir bedre kjent med ham, opplever man en rivende utvikling der figuren virkelig huker seg fast i historien.

Samspillet mellom Hammer og Chalamet har mange fine øyeblikk, med rom for all den berusende lykken og forvirrende tvilen man opplever i begynnelsen av noe som kan bli et forhold.

Anmeldelse: Three Billboards Outside Ebbing, Missouri er et rørende drama som biter fra seg med sort komikk

Call Me By Your Name har noen scener med Elios foreldre som ikke klikker helt, der moren ser ut til å mangle noen grunnleggende antenner, mens faren forstår mer enn han skulle hatt grunnlag for.

En avklarende scene med Elios venninne Marzia (Esther Garrel) virker også noe lettvint løst. Det som nå er nevnt resulterer riktignok i noen nydelige scener, så det er lett å tilgi.

Call Me By Your Name har et stort hjerte som banker hardt for sine figurer og deres utfordringer, og er en deilig film med store emosjonelle gevinster i vente for den som velger å løse billett.

Om FILMEN

Call Me By Your Name
  • Call Me By Your Name
  • Slippdato: 26.02.2018
  • Regi: Luca Guadagnino
  • Utgiver: United International Pictures
  • Originaltittel: Call Me By Your Name
  • Aldersgrense: 12
  • Sjanger: Drama, Romantikk

  • Sjarlatan

    Skeptisk. Her lyser det Oscar-agn lang vei.

    • Den ble riktignok nominert til fire Oscar-priser, men jeg vil si at den ligger rimelig langt unna å være Oscar-agn!

    • Tom

      Tvert imot, dette er på alle måter et «passion project» som det tok et tiår å realisere på grunn av mangel på økonomiske midler. Filmen ble til slutt laget på mikrobudsjett (under fire millioner dollar) over noen få korte uker. Jeg tror få av de involverte hadde Oscar-priser i tankene—det handlet mest om å faktisk få laget filmen.

      Hvis vi skal snakke om Oscar-agn, så er vel Darkest Hour det mest åpenbare eksemplet på dette i år, både i uttrykk, tematikk og hovedrolle.

    • Crisp

      Som om Oscar-agn skulle bety at en film er dårlig eller uinteressant? ;D

      • Sjarlatan

        I de fleste tilfeller betyr det en middels til kjedelig film.

        • Crisp

          Da har du ikke sett mange slike…

        • Michael Espeland

          Dummeste jeg har lest…

    • Trond Kval Nordli

      Det er en italiensk film om biseksuelle menn uten noe særlig fokus på narrativ. Ganske langt unna Oscar-agn altså. Se den først.

  • Hans Hansen

    Hmm..typisk film jeg ser på SVT2 om et par år. Jeg gleder meg, litt, faktisk.

  • Magnus

    Fin film, men orket ikke se den ferdig. Hadde ikke nok innhold til å holde meg sittende i sofaen.

  • axreason

    ENDELIG skal jeg få se denne, har ventet alt for lenge.

  • oudeis

    er det ikke nok forvirring i verden allerede om vi ikke attpåtil skal adressere vår neste med vårt eget navn?er ikke dette en oppfordring til unødvendige forviklinger og misforståelser, hva vil folk tro?

  • Emilie

    Når ble det greit å romantisere pedofili? En gutt på 17 år sammen med en mann på 24? Er for galt at det er bare slik LHBT+ historier skal nå allmennheten..

    • Tom

      Pedofili som begrep refererer til barn som ikke har kommet i puberteten. Skjerp deg.

      Det er nok av streite filmer med lignende aldersforskjeller. Titanic for eksempel.

    • Crisp

      Hvor har du 17 år fra? Hans karakter er 19 år i filmen…
      Dessuten er den seksuelle lavalder 16 år i Norge!

    • StianY

      Ja det er faktisk greit. Eller skal vi lage et byrå som skal vurdere hvor krenket befolkningen kan bli av bøker, filmer, malerier og musikk? Og deretter påføre sensur? Kanskje vi blir krenket av nye ideer, vi bør strengt tatt sensurere kronikker og blogginlegg også. Vi får separere ut de deler av befolkningen som har størst potensiale for å krenke de andre. Skal vi ta for oss hele handlingen av George Orwell’s «1984» – eller skal vi kanskje la være å bevege oss *mot* tyranniet.

      • Crisp

        At folk blir krenket av ekte kjærlighet får være illustrerende for deres egne problemer med diverse ting.

        • StianY

          Jeg har dessverre mistet evnen til å bli overrasket over hva, og hvor lite av det, som skal til for å starte en krenkebølge. Folk leter aktivt etter ting å bli krenket av. Enhver meningsytring, selv filmanmeldelser, er for noen en orgie av krenkelser.

          • Crisp

            Enig! Synes det er verst når man ikke klarer å skille egne subjektive meninger, men samtidig ikke klarer å innrømme at man har enkel smak o.l. Det må kunne gå an å innrømme at man kan like enkle, ja selv dårlige ting, uten at man blir fornærma av at andre påpeker dette. Dette er et klassisk skille mellom folket og f.eks kritikere; man blir fornærmet fordi en kritiker påpeker en films svake/enkle/dårlige sider, og dermed blir kritikeren utskjellt bare for å påpeke det åpenlyse. Folk føler at ens egen enkle filmsmak slik blir angrepet av kritikeren. Det blir så feil…

  • magnarStoroy

    Såg the man from u.n.c.l.e på Tv2 på laurdag. Det var ein spennande spionfilm, som eg vil gje ein 6-ar, men den fekk berre 4 av Filmpolitiet. At dette er ein betre film med Armie Hammer enn den har eg ikkje tru på. The lone ranger med same mann var ei stor skuffelse. Har ingen forventingar til at denne er spennande, men kvar sin smak…

    • 050986

      Filmpolitiet forstår seg ikke mer på film enn musikkanmeldere forstår seg på musikk. Høyt terningkast betyr lav kvalitet både på film og musikk og motsatt. De som gjør det best internasjonalt og blant publikum får gjerne dårlig kritikk av våre forståsegpåere.

      • Crisp

        Se på topp 100-lista f.eks på IMDB så ser du at både folket og kritikere er enige opp 99 av de beste 100 filmene igjennom tidene. Ingen mening i det du sier her…
        Folket elsker pizza Grandiosa også, men det er ikke noe luksusmat, oppfinnsom eller kvalitetshøy mat.

        • 050986

          Den står sterkest som står mest alene. Den ene prosenten har alltid rett.

          • Crisp

            Tosk. Det skal mye til for å innrømme at man er sær, annerledes og ikke får tak på ting med f.eks flm som de fleste andre gjør. Hvordan skal kvalitet måles, om ikke rundt hva som appellerer, engasjerer og rører en større gruppe mennesker?
            Ikke glem at film lages FOR noen, og det er ikke den ene prosenten som IKKE liker filmene. Det samme med kunst generelt; hva er vits med (film)kunst om den ikke rører, berører og engasjerer?

            • 050986

              -Vitsen er å tjene penger. Det oppnås ved å appelere til folks nedrige instinktger. Du får bare nyte det du vil, ingen hindrer deg.

              • Crisp

                Det betyr at du selv ikke har slike vanlige menneskelige instinkter og lyster?
                Hva liker du å drikke? Brus? Øl? Spise? Tjener penger på å selge det til deg også, men hva er så galt med det?

                • 050986

                  Lynskarpe observasjoner, drepende skarpe spørsmål. Jeg er målløs.

                • Crisp

                  Du skjønner jo ikke poenget…
                  Du later som du ikke liker det alle andre også liker, inkludert innen film. Det er bare flaut.

                • 050986

                  Jeg bruker det meste av dagen og mye av natten til å se på søppel. Det er derfor jeg er så syk. Men så har jeg også en motgift.

                • Crisp

                  Du om det. Denne filmen er i hvert fall noe av det beste som er laget innenfor sitt felt, samme hva du sært måtte mene. Gå på kino og ta den inn. Anbefales! 😉

                • 050986

                  Hadde jeg orket å holde meg våken, ville jeg kanskje vært enig med deg. Men den er i hvert fall god sovemedisin. Anbefales (som det).

      • magnarStoroy

        Det er mitt inntrykk også.

      • Michael Espeland

        Uenig.

    • Michael Espeland

      Du kan ikke sammenlikne to forskjellige sjangere. Og, denne skal ikke være «spennende»

      • magnarStoroy

        Verkar meiningslaust å lage filmar som ikkje skal vere anten artige eller spennande. Det må då vere noko interessant med historien skal folk kome og sjå filmen.

        • Crisp

          Du må være den klareste autisten noen gang på dette forumet. Hvis du ikke kan like filmer som hverken er spennende eller morsomme, ja da har du ikke følelser f.eks…

          • magnarStoroy

            Ok Andre Crisp. Som person er eg roleg type, men når eg skal sjå film, så håper eg at filmen liknar på ein James Bond film med Pierce Brosnan, Entrapment frå 1999 eller San Andreas Andreas frå 2015. Sånn er det med den saka.

            Nei dramafilmar er som oftast kjedelege.

            • Crisp

              Det er helt greit at du liker det, men hvorfor bruker du det som et argument mot andre filmer? Det gir jo ingen mening…

        • Michael Espeland

          Du forstår tydeligvis ikke filmfaget. Dette er en film som går bort ifra den typisk fortellerteknikken. Litt sånn, flue på veggen type film, som følger to personer gjennom en sommer i italia, der de lærer mer om seg selv, nyter livet sitt, og er med familie og venner, samt oppdager nye relasjoner de kanskje ikke var klar over at de kunne ha. En flott film, uten noe stort dramatisk plott, uten en ond fyr som vil ta over verden, og ingen klisjefylt fremgangsmåte. Filmen fremstår som høyst realistisk, og du føler nesten at du tilbringer denne sommeren sammen med karakterene i filmen. Den føles bare veldig unik og tilstedeværende. Publikum idag vil ha spenning og konstant stimuli, er nok derfor slike filmer som dette, ikke blir satt pris på av den vanlige mannen på gata. Trist. Har selv sett A Man From UNCLE, og den er god den, men ikke en 6er film, og en helt annen sjanger. En kan aldri sammenlikne forskjellige sjangere og si «Jamen, Moonlight fikk 5er og Transformers fikk 2er??? Transformers var jo mer spennende, så dette stemmer ikke!!» Den logikken henger neppe på greip

          • magnarStoroy

            Ok.

  • ikutan seaah

    Se filmen med super fin kvalitet : ➤➤➤➤ RYMOVIES.CF –