PÅ DISNEY+ FRA 9. JUNI: Loki er en av de mest dynamiske og interessante hovedpersonene i Marvel Cinematic Universe (MCU), og i «Loki» får Tom Hiddleston spille ut hele antiheltregisteret til ugagnsguden.

Det er en serie som bruker de mulighetene episodeformatet gir til intim og grundig figurutvikling. Her høster regissør Kate Herron smart fra Lokis rike filmarv, og bruker luregudens ulike personlighetstrekk som drivstoff til nye sider. Samtidig som serien utvider yttergrensene av MCU-universet.

Stilen er mer nedpå og dialogdrevet enn i de mest actionfylte innslagene i dette superheltuniverset – og de to første episodene er en tålmodig start på eventyret.

Men det vittige samspillet mellom Tom Hiddleston og Owen Wilson sitter fra første stund, den retrofuturistiske estetikken er en fryd for øyet og en gjennomgående lekenhet i alt fra Tony Stark-referanser til Lokis rike uttrykk gir serien særpreg, snert og høy underholdningsfaktor.

*Herfra og ut vil det komme litt informasjon om handlingen i «Loki»*

PODKAST: Hør Filmpolitiet diskutere den første «Loki»-episoden her

GOD KJEMI: Loki går motvillig med på å hjelpe TVA-agent Mobius M. Mobius med en etterforskning. Det gjør at Tom Hiddleston og Owen Wilson får god tid til humørfylte samtaler. FOTO: ©Marvel Studios 2020

Fin miks mellom krim, komedie og sci-fi

Handlingen følger direkte opp en scene fra «Avengers: Endgame», men det er Loke-versjonen vi kjenner fra den første Avengers-filmen fra 2012 vi følger i denne serien.

Stormannsgalskapen er altså fersk og glødende i guden som akkurat har prøvd å ta over Midgard og frarøve menneskene friheten.

Etter fluktforsøket med Tesseract-steinen, blir Loki pågrepet av agenter fra TVA (Time Variance Authority) – det er den mektige gjengen som vokter og vedlikeholder den store tidslinjen fra det totale kaos.

Men i stedet for å utslette denne uønskede Loki-varianten, gjør agent Mobius M. Mobius (Owen Wilson) som mange politifolk har gjort med godlynte skurker tidligere, han rekrutterer Loki for å få hjelp til å fange en større trussel. Dermed sklir serien over mot en «buddy cop»-aktig krim satt til en dimensjon bortenfor den lineære verden.

ANMELDELSE: WandaVision – Absurd og morsom TV-historie

Miksen mellom krim, komedie og sci-fi sitter godt i etableringen av «Loki»-serien.

Mye på grunn av det morsomme samspillet mellom Hiddelston og Wilson. Det er både skrevet og fremført på ypperlig vis.

De to etablerer en etterforskningsduo som setter oss på sporet av hva trusselen mot tidslinjen er, samtidig som serien bruker drypp av animasjoner og filosofiske diskusjoner for å sette oss inn i den tidslinjekontrollerende delen av MCU.

Forklaringene av mytologien rundt TVAs rolle og motiv blir litt omstendelige ved et par anledninger, men det blir aldri kjedelig. Og det virker som «Loki» treffer en fin balanse mellom verdensbygging for kommende filmer, grublegode poeng og en fengende superskurkhistorie.

Dette er lunt og godt TV-selskap som blir ekstra fengende med en tidskoloritt hvor analoge apparater, lekker design og fiffige oppfinnelser blander 60-tall og høyteknologi.

Litt «Mad Men», litt Kubrick og veldig mye pent å se på.

ANMELDELSE: Ragnarok S02 – Det blir for tamt rett og slett

ÅPNER OPP NYE VEIER FOR MCU: Med det mektige og mystiske TVA (Time Variance Authority) som ny aktør i MCU, så har Loki fått en spennende lekegrind som også åpner opp mange muligheter for Avengers-livet etter Thanos. FOTO: ©Marvel Studios 2020

Best for dem som har fulgt Avengers-filmene

Det går an å komme til denne serien uten særlig forkunnskap, men «Loki» er en av de puslespillbitene i MCU som gir mest tilbake til dem som allerede er godt kjent med minimum «Avengers»-filmene, og helst også «Thor»-filmene.

Først og fremst fordi etableringen av hva som skjer krever en viderekommen forståelse av hendelser fra ulike filmer, men også fordi Lokis utvikling henter mye fra hovedpersonens erkjennelse av tidligere gjerninger, sine kommende gjerninger og hvilke muligheter som ligger i denne nye varianten.

Samtalene mellom Loki og Mobius er små psykologtimer som borer i Lokis selvbilde og som også gir den uforutsigbare guden noen nye kort på hånden.

Lokis formskifter og flytende kjønnsidentitet brukes på smart og fengende vis. «Loki» høster her både fra norrøn mytologi og fra sine tegneserierøtter, og etter to episoder lover dette til å bli en serie som virkelig har tenkt å gå i dybden på sin hovedperson.

Jeg skal innrømme at dette er en serie som treffer smaksløkene mine særdeles godt.

Owen Wilson er en personlig favoritt som bringer med seg sin særegne sjarm og en eim av Wes Andersons filmer. Serieskaper Michael Waldron kommer fra skriverommet til fantastiske «Rick and Morty». Og regissør Kate Herron stilistiske flørt med etterretningsthrillerens byråkratiske kontorestetikk er rett opp min sidegate.

For en som også trives best på MCUs muntre romeventyr, så er det veldig mye som klaffer for meg i starten av denne miniserien.

Og så er det bare å ta hatten av for Tom Hiddleston. Hans anselige karisma, hans sølvtunge og hans formidable ansiktsmimikk får virkelig kommet til sin rett i «Lokis» mange lag og toneskifter.

«Loki» har premiere på strømmetjenesten Disney+ onsdag 9. juni med ukentlige episoder. Denne anmeldelsen er et førsteinntrykk basert på 2 av 6 episoder.

Om SERIEN

Loki