PÅ APPLE TV+ FRA 28. JUNI: Idris Elba bærer i stor grad denne luftige kapringsthrilleren på sine anselige skuldre.
Ta en dose «24» og rør inn flykapring (et eller annet sted mellom «Con Air» og «Passenger 57»), så får du «Hijack». Serien, der Elba er inne på produsentsiden i tillegg til å ha hovedrollen, utspiller seg i såkalt «realtid» mens et fly på vei fra Dubai til London blir kapret.
Sammen med passasjerene om bord har seerne rundt syv timer – lengden av flyturen – på å finne ut om dette blir krasj eller suksess.
Forhandler med kaprerne
Serieskaperne er George Kay som har skrevet for «Killing Eve» og laget «Lupin», og Jim Field Smith som sammen med Kay også skapte «Criminal: Storbritannia» (og de andre nasjonale) for Netflix.
ANMELDELSE: «Indiana Jones and the Dial of Destiny»: Lett å la seg underholde
Elba spiller Sam Nelson – en næringslivsforhandler av et slag som vi antar er veldig flink, både fordi familiens hans sier det og fordi han flyr første klasse.
På vei hjem til London observerer han et par underlige hendelser om bord i flyet, og når kapringen er et faktum, gjør han sitt for å forsøke å bevare roen blant de 200 passasjerene om bord – og blant kaprerne.
Flymareritt
Fotograf Ed Moore har et smidig kamera som glir rundt i flyet mellom seteradene, bak en trillevogn og omkring mannskapet. Det går både høyt og lavt og skaper et luftig inntrykk i den ellers klaustrofobiske blikkboksen.
I gråblå, lyse toner introduseres alle stereotypene du kjenner fra flyturer: Den eldre mannen som prøver å bestikke seg frem i business, kvinnen som lar barna bruke nettbrett uten hodetelefoner, og mannen som gjerne vil snakke med den motvillige sidemannen. Dette er allerede før kapringen et gjenkjennelige flymareritt.
ANMELDELSE: «Secret Invasion»: Samuel L. Jackson i storslag
Og «Hijack» gjør en god jobb med å etablere spenning: Før vi er halvveis i første episode, er det i hvert fall femten mistenkelige kandidater. Nærmest alle føles som en potensiell skurk.
Luftens Clint Eastwood
Serien gjør dessverre dårligere arbeid med å holde spenningen i marsjhøyde gjennom syv episoder. Det blir en turbulent reise, der mye går på autopilot.
Vi vet fra både «Luther» og superheltfilmer at Elba er god som stoisk actionhelt. Her er han høydepunktet, som en luftens Clint Eastwood, der Sam først sier noe når han må, og ordene ofte svir.
Forvirringen rundt kaprerne er godt utnyttet – hvem er de, hva vil de, hvorfor gjør de dette? Alt dette holder oss underholdt et langt strekk, men ikke hele distansen.
Elementene nede på bakken, der flere etter hvert prøver å finne ut hva som egentlig skjer, stjeler oksygen fra kabin-kammerspillet. Men det er samtidig en anledning til å la skuespillere som Archie Panjabi («The Good Wife»), som spiller kontraterror-agent, og Eve Miles («Broadchurch», «Keeping Faith»), som spiller flygeleder, skinne.
LES OGSÅ: 10 serier vi gleder oss til i sommer
Om bord i flyet er spesielt Neil Maskell god som ustabil, og Ben Miles er stødig som staut flykaptein med svin på skogen.
Tar aldri helt av
Det er historieelementer ved Sams familie som er smurt litt vel tykt på, og når fortellingen etter hvert landes, uten at vi skal røpe hvordan, er det også handlingstråder som blir hengende i løse luften.
Idris Elba er med på å løfte det hele, men «Hijack» pirrer aldri nervene på samme tikkende vis som «24» i sin tid gjorde.
Serieskaperne leverer en elegant, blåkald flyestetikk og en spenning som lenge svever, men «Hijack» tar aldri helt av.
To episoder slippes 28. juni, deretter kommer de resterende fem ukentlig. Anmeldelsen er basert på alle 7 episodene.