PÅ HBO MAX FRA 13. JULI: Mektige rolleprestasjoner og et manus som vekselvis snirkles ut og strammer til, gjør «Full Circle» til en pulserende ringvirkningsthriller du vil være med på helt til karusellen stopper – og så kjøre én runde til.
LES OGSÅ: 10 serier vi gleder oss til i sommer
Flettverk, sommerfugleffekt, karma, livets sirkel og ringer som sluttes. Det er mange måter å beskrive Ed Solomon og Steven Soderberghs nyeste samarbeid på. Men ja, «Full Circle» er ganske besatt av sirkler.
Blant personene serien bygger historien rundt, er en velstående familie på Manhattan som opplever å få et kidnappingskrav da sønnen forsvinner. Claire Danes og Timothy Olyphant spiller ekteparet Sam og Derek Browne som begge jobber for hennes far – kjendiskokken Chef Jeff – spilt av Dennis Quaid (med fiskebeinsflette!).
Fortelling med flere lag
En overivrig post-betjent, Mel Harmony, spilt av Zazie Beetz, som sliter med forholdet til sjefen, spilt av Jim Gaffigan, følger et spor til mulig muffins i det guyanske miljøet rundt matriarken «Auntie» Mahabir, spilt av C. C. H. Pounder.
Vi møter også flere unge guyanere som har reist til New York by for å søke lykken, som får et ganske brutalt møte med virkeligheten. Blant dem er Javir (Sheyi Cole), Louis (Gerald Jones) og Natalia (Adia).
Magi og mørke hemmeligheter
I tillegg til å by på familiedrama og en krim-historie med mulige korrupte elementer og forgreininger over landegrenser, utforsker serien «obeah» – magi fra Karibia. Mahabir er opptatt av en forbannelse hun mener hviler over slekten.
Etter hvert som handlingen utfolder seg, ser vi flere mulige lenker, og nær alle brikkene i spillet må gi slipp på noen mørke hemmeligheter.
Slutter ringen
«Full Circle» er skapt av Solomon, mannen som står bak både komedier som «Bill og Ted»-filmen samt actionkomedier som «Charlie’s Angels» og «Men In Black». Manusforfatteren har også tidligere samarbeidet med Soderbergh på HBO Max-serien «Mosaic» og -filmen «No Sudden Move».
Denne nye serien er inspirert av elementer fra Akira Kurosawa-filmen «Himmel og helvete» («High and Low», 1963) der en kidnapping går galt.
ANMELDELSE: «Indiana Jones and the Dial of Destiny»: Lett å la seg underholde
«Full Circle» peker også tilbake til Soderberghs Oscar-vinnende «Traffic», både i måten den setter opp et stort persongalleri som viser seg å være forbundet med hverandre, og i evnen til samfunnskritikk. Serien tar òg opp tråden fra «Mosaic» som forteller en historie fra flere synsvinkler.
Hemmelighetene lurer
Soderberghs (eller Peter Andrews’, som er hans fotograf-pseudonym) kamera er i den håndholdte krim-tradisjonen der vi lurer i buskene og går i gatene med rollefigurene.
Mye av serien er mørk og kornete, som om du kan se hemmelighetene lure i skyggene. Han bruker hyppig lav vinkel og lar kameraet ta like mange brå vendinger som handlingen.
«Full Circle» har et stort persongalleri å tegne opp på relativt få episoder, men lykkes godt i å gi mange mer enn én flate. Underveis er det både fascinerende og medrivende å forsøke å forstå seg på hvem disse menneskene er og hvor sirkelen slutter.
Strålende skuespill
Foruten manuset, er det mye takket være noen helt strålende skuespillere. Beetz («Joker», «Atlanta») er nesten latterlig god som den altfor aggressive og kronisk på (eller over) randen, men sylskarpe etterforskeren Mel.
Danes, som nylig leverte i «Fleishman Is in Trouble», gjør nok en gang mye med lite som den kontrollerte matriarken Sam. C. C. H. Pounder, opprinnelig fra Guyana, gir pondus til Mahabir-matriarken som styrer flere typer forretninger.
I og med at presseversjonen var uten tekst, må jeg ta et forbehold om at jeg ikke fikk med meg all dialogen der engelsken snakkes med kreolbasert guyansk aksent.
Men «Full Circle» vitner om en Soderbergh i storform som både underholder og overrasker, mens han leverer flust av stikk mot klassesamfunnet og menneskene som forsterker det.
Det er bare å slenge seg med på runddansen.
To episoder kommer 13. juli, deretter to ukentlig til finalen 27. juli. Anmeldelsen er basert på alle seks episodene.