PÅ NETFLIX FRA 21. JULI: John Boyega, Jamie Foxx og Teyonah Parris leker seg med kjappe replikker, stilige stilskifter og kule rollefigurer i den innholdsrike «sci-fi»-konspirasjonskomedien «They Cloned Tyrone».
Filmen smeller til mot den amerikanske rasismen med gatesmart satire, bøttevis av popkulturelle referanser og et fiffig og høyteknologisk konspirasjonsplott.
På sine rause to timer har filmen gjort god plass til mange artige påfunn, tilsynelatende improviserte prestasjoner og sidespor. Det gir «They Cloned Tyrone» et kreativt driv som byr på overraskelser, tullete vitser og rikelig med saftige skråblikk.
ANMELDELSE: Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One – Fengende popkornunderholdning
Men det sklir også ut til tider, og den spillefilmdebuterende regissøren Juel Taylor («Creed II») kunne gjerne hatt strammere grep rundt både enkeltscener og oppbyggingen av filmens klimaks.
Spesielt synes jeg filmens siste store avsløring burde fått enda bedre plass i historien.
Hva ville Nancy Drew gjort?
Etter en hendelsesrik natt kommer narkolangeren Fontaine (John Boyega), halliken Slick Charles (Jamie Foxx) og sexarbeideren Yo-Yo (Teyonah Parris) på sporet av en konspirasjon.
Med utgangspunkt i Yo-Yos bokforbilde fra barndommen, spør de tre gatevante heltene seg selv følgende: Hva ville Nancy Drew gjort?
Og dermed starter et detektivarbeid som avslører hemmelige forskningsanlegg, hemmelige agenter, «science fiction»-teknologi og en grusom plan om ro, orden og manipulering.
Samfunnskritikken er skarpt poengtert mot sosiale forskjeller, og her dundres det på med et bredt utvalg av stereotypier, absurd humor, ektefølt medmenneskelighet og kule underdogoppgjør.
Og på skurkesiden sørger Kiefer Sutherland («24») for å gi en viss giftig karisma til bakmennene som ser fordelene med å holde folk nede i maktesløshet og livsfarlig fattigdom.
Stjernene sprudler i sine lekne roller
«They Cloned Tyrone» går fullt inn for å se bra ut, og her serveres flere stilige stilblandinger som gjør dette til en leken og lekker film.
Filmen er satt til en nåtid med sorte SUV-er og kryptovaluta, men nabolaget oser av hyllester til 70-tallets B-filmer med fargerike pelsplagg, prangende smykker og sløye gangstere.
Musikken sitter som et skudd. Og selv om filteransvarlig har vært ganske tung på labben i postproduksjonen, så liker jeg at den analoge estetikken er gjennomført – hele veien til de aktavsluttende «sigarettglo»-kjøremerkene som maskinistene brukte for å skifte filmrull i gamle kinodager.
I konspirasjonslandskapet er det mer retrofuturistisk, kjølig og fremmedgjort. Her nevnes Stanley Kubricks «A Clockwork Orange» (1971) direkte som en referanse, og americana fra både 50-tall og den kalde krigen setter stemningen for maskiner, uhyggelige motivasjonsplakater og interiør.
ANMELDELSE: Full Circle – Soderbergh i storform
Jeg opplever at det blir stil over substans et par plasser hvor interessante tilløp ender i ganske enkle oppgjør. Men du verden som skuespillerne ser ut til å kose seg i denne tilskrudde lekekassen – de sprudler.
John Boyega og Teyonah Parris omfavner hver sin gatebaserte skråplanstereotypi, og sender humør og hjertevarme inn i karakterutviklingene som handlingen naturlig skviser frem. Og Jamie Foxx er en attraksjon i det han skravler, synger og småsvindler seg gjennom en klisjedryppende hallikfigur han bringer til liv med fornøyelig perfeksjon.
«They Cloned Tyrone» har premiere på Netflix fredag 21. juli.