PÅ PRIME VIDEO: «Wilderness» er en glattpolert hevnthriller som kombinerer krim, intriger, mørk komedie og noen oppriktige oppgjør med manipulerende utroskap og sosial kontroll.
Den bokbaserte serien har et lekent og ganske så dystert premiss, hvor en kjærlighetsutflukt i USAs nasjonalparker er en unnskyldning for å kvitte seg med en bedragersk partner – et sted mellom høye klipper, ville stryk og krokete stier.
ANMELDELSE: Mord i Venezia – Setter få spor etter seg
Resultatet er en underholdningsfokusert serie med mange lekre overflater, og det starter friskt og fornøyelig de første episodene. Men i sjangerspennet mellom psykologisk thriller, politiavhør og stadige forviklinger, blir «Wilderness» etter hvert en serie overlesset med såpete dramatikk, karikerte trekk og noen ganske opplagte finter.
For meg er det mest plagsomme et skrikende opplagt og essensielt etterforskningselement som serien bruker altfor mange episoder på å la politiet oppdage. Jeg synes også serien mister både spenning og humør i det skog og stryk byttes ut med stivere storbyluksus.
Drømmemannen er en drittsekk
Britiske Liv (Jenna Coleman) er brent av sine foreldres dårlige ekteskap, og forsiktig med å slippe folk innpå seg. Helt til hun møter Will (Oliver Jackson-Cohen), og blir hodestups forelsket.
De flytter til New York på grunn av Wills nye jobb. Hun putter egne karriereplaner på vent. De finner en billedskjønn leilighet på Manhattan. Hun pynter til jul. Og så, omtrent tretten minutter inn i første episode, finner hun ut at Will er en utro drittsekk full av løgner.
Så da legger Liv en utspekulert hevnplan. De to skal på forsoningsferie i villmarken. Hvor det kan hende Will utsettes for et uhell.
Det innledende villmarksplottet er mørkt, lekent og fornøyelig, og med en syrlig fortellerstemme og stadige forviklinger er det her serien er på sitt mest underholdende.
Men vi er ikke så lenge i ute i naturen. Både tilbakeblikk og etterforskning holder oss i byen, hvor seriens takter er seigere, sjangerblandingen mer omstendelig og dramaet er tammere.
Her blandes også en kontrollerende mor, en interessert nabo og flere elskerinner inn i historien, uten at de blir mer enn ganske anonyme biroller som er med på å tvære ut historien med enkle intriger og konflikter.
Overfladiske scener fra et ekteskap
«Wilderness» er pent fanget i lekre Manhattan-leiligheter, på restauranter og oppe i fasjonable skyskrapere. Og i alt fra stilige storbygleder, naturvakre utsikter og Tylor Swifts innbydende vignettmusikk, er dette en serie som byr på mange fengende underholdningselementer for et bredt publikum.
Men under det dyre, det lekre og det polerte sliter seriens ferdigfordøyde stemninger med å gripe. Scenene blir sjeldent mer enn postkortoverflater.
Og selv om Livs velspilte rollefigur har en interessant dynamikk mellom seriens hevnoverskrift, «se hva du har fått meg til å gjøre», og egen skyldfølelse, så nærmer også hun seg ofte klisjeene gjennom stadige joggemontasjer, some-snoking og fyllekuler.
ANMELDELSE: Knekt – Glorete gambling-odyssé
Men det er Wills rollefigur, ganske så stivt spilt av Oliver Jackson-Cohen, som er seriens kjedeligste og mest karikerte kort.
Den kontrollerende og selvopptatte ektemannens manipulerende fasadefokus kunne vært nøkkelen til å koble sammen seriens overfladiske verdensbilde med tematikken i den underliggende psykologiske thrilleren.
Dessverre åpner ikke «Wilderness» for den type dybde. Seriens sosiale poeng, tolkningsrom og alvor blir hengende fast i det overfladiske. Og når heller ikke etterforskningen og relasjonsdramaet svinger noe særlig, så blir dette etter hvert seks ganske langdryge timer med velprodusert TV.
«Wilderness» har premiere på Prime Video 15. september. Anmeldelsen er basert på alle 6 episodene.