PÅ KINO 25. DESEMBER 2023: «Konvoi» er kanskje en forholdsvis konvensjonell krigsthriller hvis man ser filmen med objektive øyne, men den er også spennende, engasjerende og vellaget.

Jeg bet bokstavelig talt negler under en spesielt intens sekvens, noe som forteller meg at regissør Henrik M. Dahlsbakken, kjent for så vidt forskjellige filmer som for eksempel «CAVE», «En affære», «Gledelig jul», «Prosjekt Z» og «Munch», lykkes i sitt forsøk på å skildre norske sjømenns marerittaktige opplevelser under Andre verdenskrig.

SPENT I MESSA: Det brer seg en misnøye blant mannskapet ombord i «Konvoi». Foto: Lukas Salna for Fantefilm Fiksjon

Et bunnsolid ensemble, frontet av kjente skuespillere som Tobias Santelmann, Anders Baasmo og Heidi Ruud Ellingsen, skaper en indre dramatikk som av og til er nesten like eksplosiv som den ytre.

Historiens dramaturgi har imidlertid forskjøvet det som føles som det naturlige klimakset, noe som er mer uvant enn direkte feil, mens noen av de mer perifere figurene sliter med å bli mer enn tannhjul i det store maskineriet.

ANMELDELSE: «Høstgule blader» er en skjønn og sjarmerende filmperle

«Konvoi» er like fullt en ny vellykket sjangerøvelse fra en regissør som ser ut til å kunne alt.

Kommer under angrep

De drevne manusforfatterne Harald Rosenløw-Eeg og Lars Gudmestad, samt debutant Christian Siebenherz (som også er filmens dyktige klipper) har lagt handlingen til sommeren 1941.

En konvoi med sivile lasteskip er på vei fra Island til Murmansk i Sovjetunionen med våpen som russerne er avhengige av for å kunne bekjempe nazistene på Østfronten.

Ett av skipene ledes av kaptein Skar (Anders Baasmo) og hans nye førstestyrmann, Mørk (Tobias Santelmann). Telegrafisten Ragnhild (Heidi Ruud Ellingsen) mottar en morse-melding om at konvoien må spres, slik at de mister beskyttelsen fra lufta, en ordre som opprører mannskapet, blant andre Lars (Preben Hodneland).

Når skipet kommer under angrep fra tyske fly, er den svenske skytteren Johan (Adam Lundgren) og hans ammunisjonsbærer Sigurd (Jon Ranes) skipets eneste forsvar, mens maskinsjefen «Chiefen» (Olav Waastad) må slite for å holde skipsmotoren i gang.

ANMELDELSE: «Wonka» er en frisk og musikalsk eventyrstund

Samtidig oppstår det en uenighet mellom Skar og Mørk om de skal fullføre det livsfarlige oppdraget eller ikke.

Følbar spenning

Filmens foto, klipp, lyd, produksjonsdesign, kostymer, spesialeffekter, og så videre, er intet mindre enn imponerende.

Skalaen er akkurat så stor – og verdensbyggingen så grundig – som man nesten forventer av en produksjon fra Martin Sundland, Catrin Gundersen og Thea Benedikte Kevin Karlsen i Fantefilm, det suksessrike selskapet bak blant annet «Bølgen», «Skjelvet» og «Nordsjøen».

Man føler seg på alle måter transportert til et velbrukt lasteskip i 1943, fylt av unge og livredde sivile sjøfolk satt til en ekstremt farlig militær oppgave som de umulig kan være verken fysisk eller psykisk forberedt på. Filmen er god på å skildre dødsangsten og den ubarmhjertig korte avstanden mellom liv og død.

UNDER PRESS: Kaptein Skar (Anders Baasmo) må ta flere vanskelige beslutninger i «Konvoi». Foto: Lukas Salna for Fantefilm Fiksjon

Spenningen mellom hovedfigurene er følbar, der Baasmos myndige og direkte kaptein blir utfordret av Santelmanns skvetne førstestyrmann, som sliter med en mental ballast fra tidligere krigsopplevelser. Ruud Ellingsens telegrafist, den eneste kvinnen på båten, er det moralske kompasset som flyter mellom Skar og Mørk.

Alle spiller med tyngde og autoritet, noe som også gjelder de flinke skuespillerne i birollene, selv om de ikke har særlig stort spillerom til å utdype sine figurer. Det gjør imidlertid også sitt til at den effektive historiefortellingen aldri stopper helt opp i løpet av 110 kjappe minutter.

Fortettet spenning

«Konvoi» er en veldreid krigsthriller med flere sterke kvaliteter, med Oskar Dahlsbakkens foto og Christian Schaannings lyddesign blant de mest avgjørende. De er med på å gjøre både den gjennomførte tidskoloritten og den maritime miljøskildringen troverdig.

ANMELDELSE: «Ønske» er en blek kopi av Disneys egne skatter

Filmen har også noen små utfordringer. En av dem, er at den bokstavelig talt seiler i kjølvannet av fjorårets «Krigsseileren», som også hadde imponerende slagscener til sjøs, men samtidig en enda sterkere emosjonell slagkraft.

Det diskvalifiserer selvsagt ikke «Konvoi» fra velfortjent ros, men det faller seg nok naturlig for mange å sammenligne disse to filmene, bevisst eller ubevisst.

FAREFULL FERD: Skipene legger ut på reisen fra Island til Murmansk i «Konvoi». Foto: Fantefilm/ Nordisk Film Distribusjon

En annen innvending, er at den mangler en skikkelig spenningstopp mot slutten. Den største utløses nemlig omtrent midtveis, mens dramatikken i siste del retter blikket mest innover, ikke utover.

Det er heller ingen katastrofe, men noen vil nok, som meg, savne et klimaks med mer smell, spesielt siden filmen gir sterke signaler om en, bokstavelig talt, kanonavslutning som aldri kommer.

ANMELDELSE: «Leave the World Behind» er ukomfortabel og uhyggelig

Kanskje kunne også den interne kampen mellom Skar og Mørk dras ett hakk lenger for å tyne dramatikken maksimalt.

Til tross for litt pirk, er «Konvoi» mest av alt en vellykket film, der Henrik M. Dahlsbakkens sikre regi sørger for en knugende atmosfære med fortettet spenning. Man sitter igjen med noen sterke inntrykk av hva det kostet unge, norske sjømenn å risikere alt for fedrelandet.

Om FILMEN

Konvoi
  • Konvoi
  • Slippdato: 25.12.2023
  • Regi: Henrik M. Dahlsbakken
  • Utgiver: Nordisk Film Distribusjon
  • Originaltittel: Konvoi
  • Aldersgrense: 12
  • Sjanger: Action, Drama, Krig, Thriller