De nye strømmetjenestene har den siste tiden måttet tåle mye fra artister som føler de får for lite igjen for å gjøre musikken sin tilgjengelig.
Blant annet har David Byrne gått til angrep på forretningsmodellen deres og sagt at den «vil suge alt kreativt innhold ut av verden». Han er en av flere som er misfornøyde.
Denne uka kom en rekke artister og folk fra bransjen sammen for å diskutere problemet, som en del av debattserien Virgin Disruptors, organisert av plateselskapet Virgin, med overskriften «har teknologi drept musikkbransjen?» (se hele debatten nederst i artikkelen).
– En merkelig ting
Med seg hadde de fått artister som Amanda Palmer, Imogen Heap og Will.i.am, samt Justin Biebers manager Scooter Braun, Ian Hogarth fra Songkick, Ian Hogarthfra Spotify og Nic Jones fra Vevo.
- Les også: Spotify saksøkes for spillelister
Amanda Palmer har blant annet skapt overskrifter ved å finansiere sitt siste album, en bok og en turné gjennom såkalt «crowdsourcing». Gjennom Kickstarter klarte hun å samle inn hele 1,2 millioner dollar.
– En merkelig ting er at iTunes, Apple, Spotify, Google … alle som tjener på artistene fra de laveste til de høyeste nivåene, gir egentlig ikke så mye tilbake til etableringen av nytt innhold. Og det er vel egentlig et av de største problemene, sa hun under debatten.
Selskapene som får kritikk skal naturlig nok ha for at de faktisk betaler tilbake store deler av sine inntekter til plateselskapene. Vevo hevda i fjor at de har betalt over 200 millioner dollar til rettigheteshaver siden oppstarten i 2009. Spotify betalte ut 500 millioner dollar mellom 2008 og 2012 og forventer å betale ut 500 millioner bare i 2013.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Hovedproblemet mener Wil.i.am imidlertid er at disse utbetalingene går til plateselskaper og utgivere, ikke direkte til artister eller låtskrivere. Han gjorde også et poeng ut av at de kontraktene artistene i dag har i stor grad er laget ut fra produksjon av musikk for gammel teknologi.
– Selskapene har et ansvar
– Et album er på 12 sanger, fordi det er så mye informasjon man får plass til på ei plate … om man klager på musikkbransjen er det kontraktene man må se på, mener han.
– Men det er ingen unnskyldning for disse tjenestene å kopiere betalingsmodellene fra fortida … Selskapene har en et ansvar, ikke bare overfor sine aksjonærer, men for verden som helhet og for kunstnerne, mener Zoe Keating.
Hun innrømmer at hun aldri kunne klart seg uten den nye teknologien.
- Les også: Trekker musikken fra Spotify
– Jeg kan bare spille inn musikken i kjelleren min og gi det ut på nettet. Dette har utjevnet forskjeller – en obskur artist som meg selv, som lager instrumental cello-musikk kan lett få det ut der, sier Keating.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Hun føler ikke strømming er den store fienden, selv om halve inntekten hennes kommer fra salg av musikk.
– En direkte avtale
– Jeg synes det er en bra og positiv ting at vi kan få musikken ut enkelt. Alt jeg ber om er at de gjør en direkte avtale med meg. Lar meg sjøl velge mine egne vilkår.
Will.i.am sa også at artister i større grad bør satse på produksjon av hardware og samarbeide mer med kodeknusere og ingerniører.
– «I Got a Feeling» er fortsatt tidenes mest nedlasta låt fra iTunes, men jeg tjente mer penger på den egenkapitalen jeg har sprøyta inn i Beats [produsent av hodetelefoner journ.anm.]. Det forteller meg at det er harware som gjelder.
Se hele debatten her:
NRK forsøkte onsdag å komme i kontakt med Spotify, men de var ikke tilgjengelige for å kommentere kritikken.