Hva er hva i vampyr og varulv

Filmskapere finner stadig på nye vampyr- og varulvegenskaper, men er alt egentlig lov? Bonus: Se splitter ny Twilight-trailer!

Hvis man sammenligner alle vampyrene og varulvene som finnes i populærkulturen i dag, så finner man omtrent like mange forskjellige versjoner.

Ta testen: Er du vampyr eller varulv?

Arnfinn Pettersen. (Foto: www.dentvilsommehumanist.blogspot.no)
Arnfinn Pettersen. (Foto: www.dentvilsommehumanist.blogspot.no)

– Det er jo en fiksjonsfigur, så det er opp til enhver forfatter og regissør hva de gjør det til. Men hvis man avviker for langt fra de grunnleggende vampyrkarakteristikkene så får man problemer med å overbevise om at det i det hele tatt er en vampyr, sier folklorist Arnfinn Pettersen.

Helt grunnleggende mener Pettersen det er at vampyren er død og at de suger blod for å kunne fortsette sin eksistens.

– Vi går med en forventning om hvordan vampyren skal være og hvis den ikke er sånn så må du legitimere det du gjør.

Sjekk ut oversikt: Hva er hva i vampyr og varulv

Snille Twilight-vampyrer

Skuespiller Chloe Moretz vil ikke at folk skal synes det er kult å være vampyr. (Foto: Scanpix)
Skuespiller Chloe Moretz vil ikke at folk skal synes det er kult å være vampyr. (Foto: Scanpix)

Pettersen trekker spesielt frem bok- og filmserien Twilight, som møter skepsis på grunn av sine snille vampyrer og varulver.

Sist kom kritikken fra skuespiller Chloe Moretz, som er med i den amerikanske versjonen av vampyrfilmen La Den Rette Komme Inn. Hun er opptatt av at Let me in (som er den amerikanske tittelen) ikke skal settes i bås med Twilight, og tv-serier som True Blood og Vampire Diaries, som fremstiller vampyrer som kule og sexy.

– Det er ikke glamorøst å være vampyr. På sin måte er det vakkert, men man vil ikke bli vampyr etter å ha sett denne filmen. Dersom man går ut i solen, så dør man. Dersom man ikke drikker blod, så dør man. Det er slik det er, sier Moretz til NTB om Let Me In.

Se hele den originale, svenske versjonen av La Den Rette Komme Inn hos Filmpolitiet.

Se den nye Twilight-traileren til Breaking Dawn her:

Les også: Filmpolitiet anmelder Twilight – Evighetens Kyss

Les også: Filmpolitiet anmelder Twilight – New Moon

Pettersen mener de mange tolkningene også kommer av at vampyrene og varulvene må tilpasses rollen de spiller.

Jentene er tydeligvis ikke redde for konsekvensene av et bitt fra Twilight-vampyren Edward. (Foto: Scanpix)
Jentene er ikke redde for konsekvensene av et bitt fra Twilight-vampyren Edward. (Foto: Scanpix)

– Twilight er et veldig godt eksempel på det. Det er jo egentlig en klassisk romantisk jentefortelling: Pen pike finner skummel, ung mann og prøver å gjøre folk av ham. Og for at vampyrene skal være attraktive for 16 år gamle jenter, så må man ta bort en del ting. Det å drikke menneskeblod for eksempel. Snille, sexy vampyrer drikker ikke menneskeblod, badguyene gjør det.

Så hos enkelte vampyrpuralister kan det hende det skurrer litt med disse «vegetarianerne» som lever på dyreblod og kan være vennen din.

– Myten blir vannet ut

Twilight har ikke bare snille vampyrer, men de har også forholdsvis harmløse varulver.

Stipendiat i allmenn litteraturvitenskap ved NTNU, Gerd Karin Omdal, er enig med Pettersen i at forfatterne og filmskaperne står fritt til å tolke, så lenge noen trekk står igjen slik at publikum gjenkjenner varulvene.

– Det aller mest grunnleggende er at de skifter ham fra menneske til ulv. I de aller fleste tradisjonelle forestillinger er de livsfarlige for mennesker når de er i ulveham. Også er det ganske vanlig at det må være fullmåne når forvandlingen skjer, sier Omdal om varulvenes grunnleggende trekk.

Gerd Karin Omdal har skrevet bok om fantastisk litteratur i Norge og omegn. (Foto: Privat)
Gerd Karin Omdal har skrevet bok om fantastisk litteratur i Norge og omegn. (Foto: Privat)

Hva blir konsekvensene av at alle bare tolker som de vil?

– Man kan si at alle de ulike tolkningene kanskje gjør at myten blir utvannet, og at den tidligere oppfatningen av varulven og vampyren forsvinner. De nye versjonene er også ofte mindre skremmende enn de eldre, og varulven, i likhet med vampyren, har blitt integrert i menneskesamfunnet på en måte den ikke var tidligere. Dette vil i mange tilfeller ufarliggjøre dem. Personlig synes jeg at en del av de moderne fremstillingene er platte, sier Omdal.

Folklorist Pettersen mener at folk ofte danner seg et inntrykk av hva en vampyr er på bakgrunn av der de først møter den.

– Derfor kan du få slike friske krangler med folk om hva som er og ikke er en ordentlig vampyr. Oppfattelsen formes av hvordan popkulturen på ulike måter tilpasser det.

Venting suger fortsatt

Den verste feberen har kanskje stabilisert seg, men både Twilight-toget og True Blood-ekspressen fortsetter å rulle.

Vampyrserien True Blood hadde nettopp sesongavslutning på NRK, og i løpet av juni starter ny sesong opp i USA. I mellomtiden har produsenten sluppet flere smakebiter fra den nye sesongen under parolen «waiting sucks».

Sjekk ut en av trailerne her:

Og etter at fansen har lekket bilder fra den nye Twilight-filmen Breaking Dawn lenge, så ble endelig traileren lansert med brask og bram på MTV Movie Awards i begynnelsen av uka.

Ettersom vi kommer dypere inn i disse populærkulturelle universene, så avdekkes flere og flere karakteristikker ved vampyrene og varulvene.

La oss prøve å rydde opp i noen av de viktigste, ved å begynne på begynnelsen.

Opprinnelsen:

Forestillingen om vampyren og varulven oppstod begge i folketradisjonen. Begrepet vampyr ble vanlig tidlig på 1700-tallet etter at det kom fra vampyrovertro i Øst-Europa.

– I tradisjonen så er vampyrer et slags forsøk på å forklare pestutbrudd og det at veldig mange mennesker dør i løpet av kort tid, sier Arnfinn Pettersen.

Oppfattelsen av varulver er enda eldre.

– Varulven kom før vampyren. Det er funnet bilder som man mener representerer varulver i huler som er opp til 30.000 år gamle. Og den ligner fortsatt mer på den folkloristiske utgaven av seg selv enn vampyren gjør, sier Gerd Karin Omdal.

Vampyren har beveget seg ganske langt vekk fra den opprinnelige forestillingen man finner i folketradisjonen.

– Den tradisjonelle vampyren er en ganske døll karakter. Det er en fattig bonde som aldri kommer seg noe sted og som angriper venner og familie. Det er ikke mye hold i det som utgangspunkt for å lage en underholdningsfigur. Det er først når vampyren blir rik og velkledd at den tar av som popkulturell skikkelse, forklarer Pettersen.

Utseende:

Bram Stoker's Dracula-figur er basert på forestillingen om vampyrer som velkledde adelsmenn som dukket opp i boken The Vampyre. (Foto: Skjermdump)
Bram Stoker's Dracula-figur er basert på forestillingen om vampyrer som velkledde adelsmenn, som dukket opp i boken The Vampyre. (Foto: Skjermdump)

John William Polidori sin The Vampyre fra 1819, regnes som den første moderne vampyrfortellinga. Her finner vi den moderne varianten av vampyren: en litt tynn, blek, velstelt adelsmann.

The Vampyre er et ganske opplagt karakterangrep på Lord Byron, så den moderne vampyren er basert på han og har derfor den dekadente adelsmannens trekk, sier Arnfinn Pettersen.

Men går du lenger bakover i tradisjonen så ser vampyren helt annerledes ut.

– Der er den omtrent akkurat omvendt: rødsprengt, oppblåst, og med fillete klær. Men det er fordi denne forestillingen er basert på oppgraving av lik man har mistenkt for vampyri. Da ser de ut som lik som har ligget under bakken, forklarer Pettersen.

Hvis vi ser på noen eksempler fra nyere populærkultur, så ser vampyrene veldig forskjellige ut. Det er sjeldent å se den klisjéfulle Dracula-versjonen med kappe med høy krage i dag – sånn bortsett fra på Halloween.

I kultserien Buffy The Vampire Slayer fra 1997, for eksempel, fikk vampyrene et monsteraktig ansikt, gule øyne og spisse tenner når de skiftet fra sin menneskelige skikkelse:

(Foto: Skjermdump)
En kvinnelig vampyr fra tv-serien Buffy The Vampire Slayer. Ikke spesielt vakker. (Foto: Skjermdump)

Twilight-vampyrene, derimot, er langt fra noen monstre. Det eneste som skifter er øyenfargen, og ellers endrer de ikke utseende. De beskrives som noe av det vakreste som finnes, selv om de kanskje er en tanke blekere enn vanlige folk.

(Foto: Nordisk Film Distribusjon/Photo Credit: Peter Sorel, SMPSP)
I Twilight er vampyren Edward en lekkerbisken. (Foto: Nordisk Film Distribusjon/Photo Credit: Peter Sorel, SMPSP)

I True Blood er vampyrene først og fremst sexy. Hoggtennene kommer ut når de er kåte, sinte eller når de selv ønsker at tennene skal komme ut. De er også blekere enn menneskene:

(Foto: HBO)
Dronningvampyren i True Blood er skremmende, men heit. (Foto: HBO)

Vampyrene i tv-serien The Vampire Diaries er også vakre, men de endrer skikkelse ved å blusse opp med røde årer i ansiktet når de blir kåte eller sinte.

Hvem er din favorittvampyr? Del i kommentarfeltet!

Varulvene ser også veldig forskjellige ut fra serie til serie og fra film til film.

Og opprinnelig, i folketradisjonen, var det også så mange utgaver av dem at Gerd Karin Omdal mener det er umulig å gi et svar på hvordan de egentlig ser ut.

– Utgaven på hulemaleriet har menneskeben, og hode og overkropp som en ulv. I senere fremstillinger ligner de oftest mest på vanlige ulver, men disse er gjerne intelligente som mennesker. Noen har også forestilt seg at de beholder enkelte menneskelige trekk, for eksempel øynene, og at de har enkelte dyretrekk når de er i menneskeham.

I to av dagens mest populære vampyrserier, Vampire Diaries og True Blood, så ligner varulvene på vanlige ulver, også i størrelse. Mens i Twilight er de overnaturlig store og like høye som mennesket:

Slik ser varulven Jacob fra Twilight ut i ulveham. (Foto: Skjermdump)
Slik ser varulven Jacob fra Twilight ut i ulveham. (Foto: Skjermdump)

Mens varulven i filmen The Wolfman fra 2010 hadde flere mennesketrekk i ansiktet.

Les også: Filmpolitiets anmeldelse av The Wolfman

The Wolfman går igjennom en brutal prosess da han skifter fra menneske til varulv. (Foto: Promo)
The Wolfman går igjennom en brutal prosess da han skifter fra menneske til varulv. (Foto: Promo)

Forvandlingen:

Dagens forfattere og regissører er langt fra enige om hvordan mennesket blir vampyr. I folketradisjonen kan vi, i følge Pettersen, se ett hovedtrekk.

– Det som går igjen så langt bak som vi kjenner tradisjonen, er at du blir vampyr ved å smittes av en annen vampyr etter å ha blitt angrepet.

I Twilight smittes og forgiftes mennesket av et enkelt bitt, og blir da vampyr etterhvert som giften sprer seg. I True Blood, derimot, kan vampyrene bite og drikke blodet til mennesket uten at de dør av den grunn. For å bli vampyr der må de tømmes for blod og så må kroppen til mennesket og vampyren ligge inntil hverandre, for eksempel under bakken. Båndet mellom den nyklekkede vampyren og skaperen er spesielt sterkt.

I Vampire Diaries har de funnet på en enda mer komplisert metode. Der må mennesket drikke vampyrblod, så bli drept, våkne opp igjen og drikke menneskeblod, før den er fullverdig vampyr.

De to mannlige vampyrene i Vampire Diaries er ikke bare farlige. (Foto: Promo/CW)
De to mannlige vampyrene i Vampire Diaries er ikke bare farlige. (Foto: Promo/CW)

Hvordan man blir varulv er heller ikke lett å fastslå. I følge Gerd Karin Omdal er det ofte ikke forklart i mytene om dem heller.

– Men det finnes tidlige eksempler på at folk blir forvandlet til en ulv for en periode som straff for at de har gjort noe galt. Det finnes også eksempler på at folk har blitt varulver etter at det har blitt kastet en forbannelse over dem, eller at de har blitt bitt av en annen varulv.

Forbannelsesteorien finner vi både i Twilight, True Blood og i Vampire Diaries. I Twilight er varulvsyndromet tilknyttet en indianerstamme, mens i Vampire Diaries er det en slekt som er forbannet og hvor forbannelsen trer i kraft når personen har drept noen.

Overgangsprosessen fra menneske til varulv skjer også på ulike måter i populærkulturen. I Twilight og True Blood kan de endre seg når de måtte ønske, mens i Vampire Diaries kreves det fullmåne for å bli varulv. Prosessen i sistnevnte er ufrivillig og ganske smertefull.

Hamskiftet er også ganske brutalt i The Wolfman. Se smakebit av det her:

Og for de som har lurt på hva varulvene gjør med klærne sine når de går fra menneske til ulv, så finner vi det igjen i mytene også:

– Det er en svært vanlig oppfatning at mennesket må ta av seg klærne før det blir forvandlet til ulv, og også at det må ha klærne sine for å bli menneske igjen, sier Omdal.

Sårbarhet:

Arnfinn Pettersen beskriver den tradisjonelle måten å drepe en vampyr på slik:

– Den klassiske trestaken gjennom hjertet, kappe av hodet, fylle det med hvitløk, brenne det og hive det i vann.

I populærkulturen finner vi mange variasjoner av dette. Noen bruker bare én av metodene, som i Buffy The Vampire Slayer, hvor et stikk med en trepinne i hjertet på vampyren gjør at den fordufter. I samme serie er det allikevel en lang liste av ting vampyrene er sårbare mot, som krusifikser, hvitløk og vievann.

Den tyske vampyrversjonen Nosferatu tålte ikke sollys. Foto: Skjermdump
Den tyske vampyrversjonen Nosferatu tålte ikke sollys. Foto: Skjermdump

– Sølv og krusifikser er hentet fra religionen. Ting man brukte for å skremme bort overnaturlige vesener kommer gjerne derfra. Mens hvitløk har hatt samme funksjonen i folketradisjonen, forklarer Pettersen.

 

Sollys, derimot, mener Pettersen er en ren litterær greie.

– Det kommer først inn med den tyske Dracula-filmatiseringen Nosferatu. Før det tåler vampyrer dagslys helt fint. Bram Stoker sin Dracula-figur går rundt midt på dagen.

Les også: Filmpolitiet deler sine vampyrfavoritter

Dagens populærkulturelle vampyrer takler sollys på ulike måter. I True Blood og La Den Rette Komme Inn har de beholdt oppfattelsen om at sollys skader og etterhvert dreper vampyrer, mens The Vampire Diaries har løst dette ved å finne opp noen ringer som beskytter dem mot sola.

Twilight har gått i en helt annen retning og viser at vampyrene bare glitrer i sollyset.

I True Blood er de sårbare mot sølv, mens i The Vampire Diaries har det blitt introdusert et helt annet element, Vervain, som deres vampyrer er allergiske mot.

Varulvene er kjent for å være sårbare mot sølvkuler, men det er ikke en spesielt gammel tradisjon.

– Den forestillingen dukker opp et par ganger på 1600- og 1700-tallet, men ellers er den ganske ny. Varulver reagerer tradisjonelt ikke på kristne symbol. Da folk trodde på varulver var det brenning, halshugging eller andre vanlige henrettelsesmetoder som gjaldt. I slagsmål kunne varulver skades med vanlige våpen, sier Omdal.

Naturlige fiender?

I dagens tre mest populære vampyrforestillinger, Twilight, True Blood og The Vampire Diaries, er vampyren og varulven naturlige fiender. I Vampire Diaries dør vampyren dersom den blir bitt av en varulv, og trekantdramaet mellom mennesket, vampyren og varulven i Twilight er i en liga for seg selv.

Men det er egentlig ingen tradisjon for fiendtlighet mellom vampyrer og varulver. Historisk ble de faktisk sett på som omtrent det samme.

– I folketroen så er aldri overnaturlige vesener så klare og tydelige som vi liker å tenke at de skal være. Hvis man for eksempel går til rumensk folketradisjon, hvor veldig mye av våre vampyrforestillinger er hentet fra og hvor de virkelig har trodd på dette her, så er det ofte vanskelig å skille de to figurene fra hverandre, sier Pettersen.

Omdal er enig.

– I en del tidlige forestillinger fra folkloren flyter de nærmest sammen, ved at en død varulv kan gjenoppstå som et blodsugende vampyraktig vesen. Jeg tror forestillingen om dem som naturlige fiender kommer av at den moderne vampyren og varulven har karakteristikker som så lett lar seg kontrastere. Vampyren er sofistikert og dekadent, og et forbilde for gotherne, mens varulven er primitiv og rå, mer rocka.

Så hvilken leir hører du til? Er du «Team Edward» eller «Team Jacob»?

Ta testen: Er du vampyr eller varulv?

[quiz=9]