– Er dere klare? hvisker Max Campbell (19) mens han filmer de fire gutta i gruppa Rakkere.
De står bak scenen i Jakob kirke i Oslo og venter på klarsignal til å gå på. Rakkere skal fremføre sommerhiten sin «24/7», som har blitt spilt over 10 millioner ganger på Spotify siden den ble gitt ut i juni i år.
«P3 Gull presenterer P3live» har inntatt kulturkirken, og i kveld får publikum se artister som har preget musikkåret. Hvem som er nominert til årets «P3 Gull» skal også avsløres.
– Jaa, hvisker 18-åringene og nikker selvsikre inn i kameralinsa.
En kreativ jobb
Max er innholdsprodusent i musikkselskapet Distortion.
Jobben hans går ut på å lage innhold til Distortion og deres artisters sosiale medier. Han filmer og fotograferer hverdagen deres, tar pressebilder, produserer musikkvideoer, lager albumcover – ja, hele den visuelle pakka rundt artistene.
På listen til Max står artister som Bausa, Ari Bajgora, Iben Marie og Golfklubb.
I kveld følger han og videokameraet Rakkere, som er mer enn klare til å gå på scenen.
– Ta godt imot Rakkere! roper programlederne Arian og Nate fra «StudioP3» på scenen.
Gutta løper ut på scenen til stor applaus, mens Max smyger seg diskret ned blant publikum for å dokumentere opptredenen.
Se noe av det Max filmet her:
Resten av opptredenen kan du se her.
Fra hobby til levebrød
Max har vært interessert i foto og video helt siden barneskolen, da han startet en YouTube-kanal sammen med vennene sine. På videregående valgte han medier og kommunikasjon, hvor interessen for medieproduksjon ble enda sterkere.
– Der skjønte jeg raskt at dette var noe jeg virkelig likte, og siden har jeg egentlig bare blitt mer og mer «passionate», sier han.
Max har også jobbet som skuespiller i NRK-seriene «Klassen» og «Beist».
I fjor sommer fikk han å prøve seg som fotograf for gruppa Bausa på festivalen Ypsilon i Drammen. Jobben var en suksess, og Max fortsatte samarbeidet med Bausa videre i noen måneder, før han utvidet rollen til å jobbe med alle artistene i Distortion.
I dag er han en av to fast ansatte innholdsprodusenter i musikkselskapet.
Blir kjent på godt og vondt
Som innholdsprodusent er Max med på det meste et artistliv innebærer: konserter, turnéer, eventer, studiosessions og fester.
Han kommer tett på artistene, og gjennom lange reiser og delte opplevelser blir han godt kjent med dem – på godt og vondt.
– Vi reiser mye, deler rom og gjør ting sammen hele tiden. Vi blir gode venner. Likevel er det ofte man er litt lenger med hverandre enn man helst vil være og begynner å krangle og sånt, forteller han og smiler.
– Det absolutt gøyeste med jobben er likevel å reise. Vi reiser over hele Norge og møter så mange folk. Og jo mer jeg jobber, jo bedre blir jeg på å ta bilder og videoer. Jeg får virkelig dyrket interessen min, samtidig som jeg får oppleve alt rundt, sier han.
Jobben byr også på utfordringer. Med ansvaret for innholdet til flere artister, som alle har egne prosjekter som krever en visuell pakke, blir det ofte lange dager og korte frister.
– Du blir jo vant til det etter hvert, men det kan være ganske stressende, forteller Max.
En viktig del av jobben er å fange spontane øyeblikk med kameraet. Det krever både oppmerksomhet og tilstedeværelse i det som skjer rundt han.
– I starten var jeg litt stressa, for jeg følte jeg måtte filme hele tiden. Men når du sitter med mange timers opptak å gå gjennom i etterkant, skjønner du fort at du ikke kan gjøre det hver gang.
Etter hvert har han lært å kjenne igjen når han bør filme og når det er bedre å legge kameraet bort.
– Må få det ut for å få musikken frem
– Ofte sier vi: «Max, nå kan du ta ned kamera – nå må du også være med på moroa», forteller Rakkere-medlemmet Kristoffer Vimme (18).
Han synes at det både er rart og gøy å ha med seg en innholdsprodusent nesten overalt.
– Jeg blir ikke helt vant til kameraet, men Max er jo med på å dokumentere reisen vår, som kanskje er det viktigste, sier han.
Vimme forteller at sosiale medier er en viktig del av Rakkeres merkevarebygging, og innholdsproduksjon spiller en stor rolle i nettopp det.
– Det er jo nesten alt, egentlig. Man må få det ut for å få musikken frem, sier han.
Han tror likevel at de fleste artister helst skulle sluppet å bruke så mye tid på plattformer som TikTok og Instagram.
– Man vil bare si «yo, vi slipper musikk» og at det holder for at folk skal høre på, men det går jo ikke, sier han.
Likevel synes Vimme det er en stor verdi i å lage innhold som gir publikum en bedre forståelse av hvem de er.
– Det er gøy å lage innhold der folk blir mer kjent med oss gutta. Det er mye bedre når man føler en tilknytning til artisten man hører på, sier han.
Skapte jobben selv
På fotofestivalen Oslo Negativ møter P3.no Agri Soltanpanah og Michael «Mike» Ray Vera Cruz Angeles – to pionerer blant innholdsprodusenter i den norske musikkbransjen.
De har lenge dokumentert den norske hiphop-scenen gjennom foto og video og har fulgt kjente navn som Karpe og Undergrunn tett.
Sammen driver de også YouTube-kanalen «agri & m1k3», hvor de deler videoblogger (vlogs). Her får vi se «behind the scenes» på musikkvideoinnspilling med Undergrunn, fester med Ballin, europaturné med Karpe og så videre og så videre.
Hvis det skjer noe innen norsk popkultur, er sannsynligheten stor for at Agri og Mike er til stede med kameraene sine.
– Før syntes mange artister at det var kleint å ha med seg en egen fotograf overalt. Nå er det jo «mandatory», sier Mike.
I en sofa omgitt av bilder av høydepunkter fra den norske hiphop-historien reflekter Agri og Mike over hvordan holdningen til innholdsproduksjon i musikkbransjen har endret seg.
Da Mike begynte å jobbe med Karpe for 12 år siden, møtte han skepsis. De fleste konsertsteder hadde som regel egne fotografer, og flere stusset på nødvendigheten av at artistene skulle ha med en egen.
– Vi lagde jo bare den stillingen for oss selv, sier Mike.
– Det var en tid da det nesten ikke var akseptert, men nå er det en selvfølge at vi er med overalt, sier Agri.
Denne utviklingen har også åpnet nye karrieremuligheter: Innholdsproduksjon er ikke lenger bare en hobby, men en reell karrierevei. I det siste har flere artister og musikkselskaper begynt å lyse ut stillinger for innholdsprodusenter til sosiale medier.
– Nå kan man faktisk tjene penger på det, og folk ser på det som en ordentlig jobb. Det er ikke like skummelt å si at man skal bli fotograf lenger, sier Mike.
Hva skjedde?
Vil fortelle historien sin selv
Mike og Agri mener at innholdsproduksjon har blitt viktig i musikkbransjen, fordi publikums ønsker har endret seg. De vil ha mer enn bare musikken.
– Publikum ønsker å komme nærmere artisten, sier Agri.
– De vil ha mer enn konsertbilder. De vil inn i «the sacred holy place», steder hvor få slipper til, sier Mike.
De trekker også frem at artister alltid har måttet vise seg frem for å promotere musikken sin, men at det tidligere har skjedd på TV-ens og tradisjonelle mediers premisser. Nå skjer det mer på artistenes egne premisser.
– Folk vil jo fortelle historiene sine selv, sier Agri.
«P3 Gull»-nominert
– Droppa de nettopp at vi er nominert? sier Rakker-medlemmet Herman Mjølnerud og ser overrasket inn i kameraet til Max.
Rakkere har nettopp avsluttet sin opptreden og sitter nå i galleriet bakerst i Jakob kirke, hvor de følger med på resten av «P3live». Nede på scenen roper programlederne Arian og Nate opp årets nominasjoner til «P3 Gull».
Blant dem er Rakkere nominert til «Årets gjennombrudd», og låta deres «24/7» er nominert til «Årets låt».
Med et smil om munnen filmer Max guttas reaksjoner på nominasjonene:
Hvordan lykkes i bransjen?
Vi må jo avslutte denne artikkelen med tips fra hovedpersonen selv. Hva er Max sine beste tips for å gjøre det bra som innholdsprodusent i musikkbransjen?
– Man må ikke være redd for å plukke opp et hvilket som helst kamera og bare ta kontakt med folk du kunne tenkt deg å jobbe med. Den mest verdifulle læringen kommer i felt, ikke på skolebenken, sier han.
Når Max filmer, ser han alltid etter én ting: problemer.
– De mest spennende historiene oppstår der det er en problemstilling.
Men ifølge Max handler det aller mest om å tro på seg selv.
– Så lenge du har troa på deg selv, så holder det.
– Nå ble det veldig «inspirational», legger han til og ler.
VI OPPSUMMERER MUSIKKÅRET 2024 – ALT OM «P3 GULL»: