Tsjekkisk opptur

Et tsjekkisk firma hadde flaks da de ikke skrota vinylpressene sine fra 80-tallet. Nå hever de å være verdens største vinyl-produsent.

På slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet begynte man virkelig å merke nedgangen i salget av vinyl, etter innføringen av cd-plater. Når vi nå virkelig er kommet inn i den digitale tidsalder stuper salget av cd-plater, mens vinylen har fått sin renessanse.

GZ Media priser seg lykkelige over at de aldri skrota vinylpressene som gikk ut av drift tidlig på 90-tallet. Foto: NTB Scanpix / Petr Josek, Reuters.
GZ Media priser seg lykkelige over at de aldri skrota vinylpressene som gikk ut av drift tidlig på 90-tallet. Foto: NTB Scanpix / Petr Josek, Reuters.

– Verdens største

Nå priser et firma for vinylpressing i Tsjekkia seg lykkelige over at de aldri skrota de gamle vinylpressene. Og nå hevder de ifølge Reuters at de i dag er verdens største produsent av vinylplater.

Med sju millioner plater gjennom pressa i 2012 forventer GZ Media å passere ti millioner i 2013, med produksjon for store plateselskap som Universal, Sony Music og nystarta samarbeid med Warner Music.

– Vinyl er et uutgrunnelig dyr. Alle venter på at veksten skal avta, men isteden fortsetter den å akselerere, sier Jiri Hasek, direktør i selskapet.

Kjøpt opp av amerikanere

En ansatt på lageret til GZ Media pakker esker med vinylplater som skal ut i platebutikkene. Foto: NTB scanpix / Petr Josek, Reuters.
En ansatt på lageret til GZ Media pakker esker med vinylplater som skal ut i platebutikkene. Foto: NTB scanpix / Petr Josek, Reuters.

Vinylpressinga står for omkring 30 prosent av selskapets salg, som passerte en halv milliard kroner i omsetning i 2012. I tillegg til plateproduksjon driver de blant annet med sofistikert innpakking av dyre produkter som mobiltelfoner og annen elektronikk.

Den opprinnelige plateproduksjonen starta i 1951 for selskapet som den gangen var en del av et sentralisert produksjonsapparat i et kommunistisk land. Men da det kommunistiske regimet falt i 1989 ble selskapet kjøpt opp av amerikansk fond, som siden solgte det videre til firmaets egen ledelse.

Så langt i år er det solgt 375.000 vinylplater i Storbritannia, mens det i hele 2012 ble solgt 393.000.

– En uunngåelig reaksjon

–  For blodfans av bestemte band er det å få tak i vinyl-utgaven viktig for å vise hvor stor fan man er, sier Steve Redmond som er talsmann for distributørene i Storbritanna.

Han mener dagens vinylbølge er en «uunngåelig reaksjon» på framveksten av den digitale musikken, som gir lite rom for «cover-art» og andre fysiske egenskaper ved et produkt.

Han tror ikke vi kommer tilbake til at vinyl er det ledende produktet for bransjen.

–   Men jeg tror det er en langt større nisje enn det folk forventa at det skulle bli. For øyeblikket vokser det i et relativt dramatisk tempo.