PÅ KINO 1. MARS 2024: Det kan kanskje virke spekulativt å bruke en tittel som «Sex», men det vekker i hvert fall oppmerksomheten!
Den viser seg imidlertid å være fri for dampende erotikk, men er isteden en varm, følsom og menneskelig film om noe som er viktig i de flestes liv.
Regissør og manusforfatter Dag Johan Haugerud fortsetter å servere dialogdreven dramatikk av høy klasse, akkurat som i f.eks. «Som du ser meg», «Det er meg du vil ha», «Barn» og «Lyset fra sjokoladefabrikken».
«Sex» er første del av en trilogi, der de to neste skal hete «Drømmer» og «Kjærlighet», men så viser det seg at den første filmen egentlig omfatter alle de tre stikkordene.
Den stiller flere interessante spørsmål som kanskje ikke nødvendigvis er direkte relevante for alle, men som impliserer tanker, følelser og sannheter som virker universelle.
ANMELDELSE: «All of Us Strangers» er sterk og rørende
Med skuespillere fra øverste hylle, sørger Haugerud for at figurene utrykker sin tro og tvil med en ærlig oppriktighet.
Sår tvil rundt maskuline identiteter
I filmens anslag ser vi hvordan to navnløse feiere, spilt av Thorbjørn Harr og Jan Gunnar Røise, havner i en uventet personlig samtale på kontoret i Oslo. Harr sin figur forteller om en drøm der han føler at selveste David Bowie så på ham som om han var en kvinne.
Røises figur avslører at han dagen før har hatt sex med en mann for første gang, at det egentlig var en deilig opplevelse, og at han allerede har fortalt det til kona si.
Når de kommer hjem til sine respektive koner, spilt av Birgitte Larsen og Siri Forberg, blir det etter hvert tydelig at samtalen har sådd tvil rundt feiernes maskuline identiteter.
Det blir også raskt klart at Forbergs figur slett ikke synes at mannens seksuelle sidesprang er like uproblematisk som han selv tydeligvis mener, men at det er et alvorlig brudd på tilliten mellom dem.
Ingen eksplisitte skildringer
Filmen inneholder altså ingen eksplisitte skildringer, men er full av interessante diskusjoner om sex og seksualitet, hva det betyr for oss og hvor ulike meninger vi kan ha.
ANMELDELSE: «The Beekeeper» har absolutt noen kvaliteter som hardbarka actionfilm
Haugerud og fotograf Cecilie Semec fanger inn figurenes dialog i nøye uttenkte og nærmest kliniske utsnitt og kamerakjøringer, som om de observeres utenfra i et relasjonseksperiment.
Kontrastene er store når Siri Forbergs figur, som krediteres som revisor på rulleteksten, har en plakat med det periodiske system på hjemmekontoret, samtidig som hun snakker om følelser som vanskelig lar seg systematisere og konkretisere.
En uløst Rubiks kube på kjøkkenbordet kan også representere det oppståtte problemet mellom dem som de må løse for å komme videre.
Samtidig forstår vi gjennom aktive bakgrunner og stemningsskapende lydbilder at byen rundt dem er under stadig konstruksjon, akkurat som et hvilket som helst parforhold er det.
Utroskap og identitetstvil
Regissøren har selv uttalt (til Variety) at han har ønsket å utforske den korte veien mellom ekstatisk nytelse og skam.
ANMELDELSE: «Håndtering av udøde» holder publikum i et konstant ubehag
Figurenes samtaler er ofte ukomfortable, men også gjenkjennelige, uavhengig av om man selv har opplevd utroskap eller identitetstvil.
Noen av scenene har også innslag av uventet humor, av typen der latteren kan komme til å sette seg fast i halsen.
Det er Røise og Forbergs figurer som står i den mest håndfaste konflikten, med en grunnleggende uenighet om skillet mellom sex og utroskap. Forberg er for øvrig helt fantastisk i det som må kunne kalles hennes gjennombruddsrolle på film.
Diskusjonene mellom Harr og Larsens ektepar har et mer filosofisk preg med religiøse undertoner, også belyst i samtaler med tre nydelige bifigurer, nemlig deres 13 år gamle sønn (Theo Dahl), en sangpedagog (Nasrin Khusrawi) og en frittalende lege (Anne Marie Ottersen).
ANMELDELSE: «Tokyo Vice» S2 er saftig storbykrim
«Sex» har ikke nødvendigvis noen klare svar i sort-hvitt, men inviterer publikum til å selv grunne over samlivsspørsmål og kjønnsmessige selvbilder.
De to neste filmene i trilogien skal fortelle løst sammenhengende historier med nye figurer, og det er bare å glede seg til fortsettelsen!
(«Sex» ble anmeldt på filmfestivalen i Berlin, der den ble vist i sideprogrammet Panorama og vant tre priser: Europa Cinemas Label – distribusjonspris, Arthouse-kinoprisen International Confederation of Art House Cinemas (CICAE) og Kirkelig filmpris fra den økumeniske juryen.)