PÅ HBO MAX FRA 8. FEBRUAR: «Tokyo Vice» er en røff krimhistorie satt til Tokyo rundt millenniumskiftet. Og selv om serien dikter en hel del om hendelser og personer, så er den løst basert på den amerikanske journalistens Jake Adelsteins memoar med samme navn fra 2009.

ANMELDELSE: Mr. & Mrs. Smith – romantisk agentkomedie

Det var den stilsikre krimmesteren Michael Mann («Heat») som hadde regien på seriens glimrende pilotepisode i 2022. Han satte tonen og kombinerte en realistisk stil med intense nærbilder og flerrende nattmotiver i det vi bevegde oss mellom yakuza, politi og presse i et Tokyo hvor korrupsjon og gamle tradisjoner ga kriminelle gjenger gode arbeidsforhold.

*ADVARSEL: Nedenfor kommer det litt informasjon om handlingen i sesong 1.*

BASERT PÅ VIRKELIG JOURNALIST: Tokyo Vice er løst basert på memoarene til den virkelige journalisten Jake Adelstein. Her i Ansel Elgorts fiksjonsvariant. FOTO: HBO Max

Seriens anslag satte opp en høydramatisk konfrontasjon som vi ikke rakk å komme til i sesong 1. Dermed blir sesong 2 en direkte og ganske så sømløs fortsettelse på den fengslende underdog-historien om den naive amerikanske journalisten og den rettskafne politimannen som finner hverandre i behovet for å avsløre yakuzaens forbrytelser.

ANMELDELSE: Poor Things – Vilt morsom og totalt uforutsigbar

Tempoet er seigt og krimkrokene festes møysommelig i både rollefigurer og systemsvakheter. Med saftig gode miljøskildringer fra både redaksjonslokaler, nattklubber, lune restaurantgater og gjengsjefenes møterom, så fortsetter «Tokyo Vice» å fenge med både sin realisme og med sine litt mer intrigefylte spenningsplott.

Mindre system og flere intriger

Der sesong 1 brukte mye tid på å vise frem systemene som holdt både pressen og politiet på en armlengdes avstand fra Tokyos gjenger, så bruker sesong 2 den etablerte kunnskapen til å fokuserer mer på de persondrevne plott-trådene.

Jake (Ansel Elgort) har økt sin status som krimreporter i Tokyos største avis, og har nå flere saker å dekke. Men det tar ikke lang tid før både han, etterforsker Katagiri (Ken Watanabe) og nattklubbsjef Samantha Porter (Rachel Keller) trekkes inn i det livsfarlige spillet hvor gamle og nye fraksjoner av Tokyos gjenger kjemper om makt og territorium.

NY ETTERFORSKER: I sesong 2 kommer Shoko Nagata (Miki Maya) på banen for å hjelpe til med etterforskningen av Tokyos gjengkriminalitet. FOTO: HBO Max

Fordelene med den mer konfliktdrevne og personrelaterte handlingen, er at det gir bedre plass til, og mer spenning rundt, rollefigurene vi har blitt glade i.

Jake innleder et høyrisikabelt kjærlighetsforhold. Den godhjertede gangsteren Sato må kjempe for familien. Samantha må gjøre dristig spionasje osv. osv.

ANMELDELSE: Echo – Kul liten avstikker

Her er det likheter til måten serier som «Yellowstone» og «Sons of Anarchy» blander elementer fra såpeseriens attraksjoner og karikerte trekk inn i skildringer av kriminelle faunaer hvor familierelasjoner, plikt og forretninger er vanskelige å skille.

Det gir serien et engasjerende drag av krimunderholdning, men det siver også inn seriens realistiske tone, og det gjør jo noe med troverdigheten når alt stadig skal skje med et lite rollegalleri.

Fengende Tokyo-skildring

Det er den tittelbærende storbyen som har hovedrollen i «Tokyo Vice», og ved siden av de interessante innblikkene i presse, politi og yakuzaens strukturer, så er det veldig fascinerende å bli med inn i matkultur, nabolag og Tokyos mange attraksjoner og særpreg.

Jakes posisjon lar oss se mye utenfra fra et slags turistperspektiv, men serien klarer å koble oss på pulsen i en by som er full av visuell undringslyst, vakker arkitektur og motiver en kan fortape seg i.

I sesong 2 utvides også landskapet med en tur nordover, og det gir oss en herlig, nesten «Fargo»-aktig, utflukt til vinterkledde Hokkaido – og et sorthumoristisk blikk på yakuzaens ytterkanter.

STORSPILLER: Ken Watanabe er glimrende som den dedikerte og hardt motarbeidede etterforskeren Hiroto Katagiri. FOTO: HBO Max

«Tokyo Vice» sitt uttrykk har mildnet litt fra den kompromissløse klipprytmen, det elegant stiliserte, det brutale og det detaljnære blikket i Michael Manns sterke pilotepisode. Men serien har fremdeles et helhetlig og gjenkjennelig formspråk som tar vare på seriens kjernekvaliteter, og gjør at den overhengende rammen – hvor vi kjenner endestasjonen – holder oss fanget opp mot klimakset vi vet skal skje i 2001.

Etter halvspilt andresesong, og totalt rundt tretten timer i Jake og gjengens selskap, er jeg godt hektet på for de siste fem episodene. To av dem har også Eva Sørhaug («Yellowjackets», «Heksejakt») regi på.

«Tokyo Vice» sesong 2 har premiere på HBO Max 8. februar. 2 episoder slippes på premieredag, deretter ukentlige episoder. Anmeldelsen er basert på 5 av 10 episoder.

Om SERIEN

Tokyo Vice