Norske humorkontoer tjener tusenvis på Instagram-innlegg

Instagram-gründere skaper sin egen arbeidsplass ved å treffe med humor i sosiale medier.

Du følger kanskje med på de daglige oppdateringene i sosiale medier: En upassende melding på Tinder, en tekstmelding om alt som gikk galt i fylla, eller en Jodel om at man savner helg selv om det bare er mandag. Det får deg til å humre, like, tagge og sende til venner.

Så dukker det opp et bilde av en Daniel Wellington-klokke, eller en ny app med budskapet «Last ned til iPhone og Android» på kontoen som i utgangspunktet skulle få deg til å le. Men hvorfor? Vi har spurt noen av Norges største humorkontoer hva de tjener på annonseinnhold.

Skjermdump: @Norgejodel på Instagram

Fra Instagram til egen bedrift

«Det er så urettferdig når du elsker å synge, men har stemme som en måke», står det på et innlegg hos Norgejodel. Det har nesten femtitusen likes og nærmere firetusen kommentarer. Selve profilen har 885.000 følgere, som gjør den til Norges største humorkonto på Instagram per dags dato.

– Vi var vel noen av de første som startet slike kontoer i Norge i 2015, mener Sander Ofstad (24), som driver kontoen sammen med Ole Tessem (24).

Da Ofstad gikk i tiendeklasse opprettet han en Twitterkonto som gav han 2,5 millioner følgere innen han var myndig.

I utgangspunktet startet han fordi det var gøy, men innså raskt at det var en verden av muligheter for å generere inntekt. Den gangen tvitret han om fotball for et internasjonalt publikum. I dag driver han og Tessem flere Instagramkontoer sammen, som Norgehumor, Norgefakta og Norgemeldinger. Til sammen har de rundt 1,4 millioner følgere på de ulike kontoene.

– For oss er ikke dette en hobby. Det er en jobb. Vi har rett og slett skapt oss en arbeidsplass med rutiner og dedikasjon, og har nå lang erfaring innen feltet. Jeg tror det er derfor vi har flere følgere enn de fleste.

Guttene forteller at de jobber mellom åtte og ti timer daglig i sin egen bedrift, New Wave Media. Innlegg postes manuelt hver andre til tredje time helt til klokka har slått åtte om kvelden. Men hvordan renner pengene så inn på bankkontoen?

Å selge annonseplass

«Det er aldri for sent å begynne å trene. Derfor venter jeg til senere.», står det med hvit skrift på grønn bakgrunn. Over 40.000 mennesker har likt innlegget og over tusen har kommentert.

– Vi har minst 450.000 eksponeringer per innlegg og genererer gjennomsnittlig 45.000-50.000 likes per humorinnlegg, sier Ofstad.

Daglig når de ut til rundt en million norske brukere via kontoene sine.

Har du noen gang kjøpt følgere?

– Nei, det driver vi ikke med. Det er bortkasta penger og man lurer bare seg selv.

Skjermdump: @Norgejodel på Instagram

Vil holde inntekten hemmelig

Målrettet jobber Ofstad og Tessem med å få følgere slik at ulike aktører ønsker å annonsere via deres plattformer. Gutta har opprettet en fastpris per innlegg og story for hver av Instagram-kontoene de driver. Ifølge prislisten P3.no har fått tilgang til, betaler annonsører hele 25.000 kroner for et permanent innlegg på Norgejodel. Innlegg som blir tilgjengelig i 24 timer koster 20.000 kroner, mens prisen på en story ligger på 15.000.

– Vi garanterer et visst antall visninger og tar fast pris for denne eksponeringen, sier Ofstad.

Slik kan en Instagramkonto, som i utgangspunktet skulle få deg til å le, generere inntekt på størrelse med en årslønn. Litt på samme måte som mange influensere jobber.

Hvor mye bedriften tjener i året, ønsker ikke Ofstad å kommentere.

Fra mareritt til spenn

«Møtes? Hallo. Våken? Hei på deg. Halla. Møtes? Nummeret ditt?». En screenshot av en meldingssamtale fra Tinder viser et desperat forsøk på noen som prøver å få seg et hook.

Kontoen Tindermareritt har blitt populær det siste året, og drives av en jente fra Oslo i 20-årene som ønsker å være anonym. Kontoen ble opprettet etter at hun selv hadde prøvd Tinder.

– Jeg mottok så mange både ekle og morsomme meldinger, og bestemte meg for å dele med resten av Norge hvordan det er å være jente på Tinder.

 

Hun forteller at det var først da kontoen rundet 100.000 følgere at det kom inn forespørsler om kommersielt innhold, noe som skjedde rundt april 2019. Nå har hun over 150.000 følgere og har takket ja til fire forespørsler så langt i instakarrieren.

– Jeg tar oppimot 10.000 kroner for et innlegg med reklame, mens annonser på story koster litt mindre.

Dermed har hun tjent i underkant av 40.000 kroner i år, bekrefter hun. Hvordan?

– Ukentlig har vi opptil to og tre millioner eksponeringer. Vi har også en veldig variert følgergruppe: Den yngste som følger oss er 13, og den eldste i 50-åra. Det er om lag like mange kvinner og menn som følger oss. Det er noe annonsører setter pris på.

Hvorfor slår din konto så godt an?

– Nettdating er veldig i vinden og treffer alle aldersgrupper. Alle kan relatere seg til tematikken. Tindermareritt er dessuten en kombinasjon av humor og gode råd. Men jeg hadde aldri trodd det skulle bli populært, og kan ikke fatte at så mange nordmenn følger meg!

Ekstra lommepenger

Hva tenker du om at humorkontoen din plutselig tjener penger?

– Det er fint med litt ekstra lommepenger. Det er jo gøy å få noe igjen for all tiden jeg bruker på konseptet, sier hun.

Innboksen sjekkes hele tiden. Det kan skje på toalettet mens hun er ute på byen eller på vorspiel sammen med venner. Men annonseinntekter er ikke motivasjonen til å drive en slik konto.

– Jeg er ikke avhengig av en slik inntekt. Kontoen opprettet jeg for gøy, ikke for å tjene store penger.

Avslår også annonsører

Jenta bak Tindermareritt påpeker at hun også har avslått mange annonseforespørsler.

– Jeg sier for eksempel nei til privatpersoner som spør om de kan kjøpe en «shoutout». Det var også en mobiloperatør som ønsket et samarbeid på ett år, men det sa jeg nei til fordi det blir for mye for følgerne.

Annonseinnhold hun har sagt ja til er gjerne relevant for publikumet og kontoens tematikk, mener hun.

– Blant annet reklamerte vi for en barberhøvel en gang, hvor jeg kunne vinkle annonsen mot Tindermareritts innhold. Den ble publisert med teksten «Lei av dårlig høvel før daten?».

View this post on Instagram

Martin, din lille luring

A post shared by Tindermareritt (@tindermarerittt) on

Naturlig i den digitale utviklingen

RÅDGIVER: Paal Nygård i Geelmuyden Kiese. Foto: Geelmuyden Kiese.

– Annonser og ulike former for reklame har blitt en naturlig del av folks digitale hverdag, sier ekspert på sosiale medier, Paal Nygård.

– Folk har nok tjent penger på Instagram siden plattformen ble tatt i bruk, men det er de siste årene praksisen har sprengt og blitt mer synlig grunnet strengere regelverk for merking av reklame i sosiale medier, sier Nygård, som er rådgiver i hos Geelmuyden Kiese.

Annonsører bruker ofte influensere, offentlige personer og sider i annonsemiksen for å fremstå mer troverdig, gitt at merkevaren matcher avsenderen.

– Valget av Instagram-kontoer baseres ofte på innsikt om hvilke målgrupper siden treffer, og hvem annonsøren ønsker å nå, sier han.

Flere på markedet

Gutta bak Norgejodel er ikke de eneste som tjener penger på Jodel-kontoer. Stian (32) driver Best of Jodel Norge med 402.000 følgere, og tar 7.500 kroner for et innlegg og 5.000 kroner for en story.

– Det er ingen overpris med tanke på antall brukere vi når ut til på kort tid, sier han.

Kontoen har han drevet sammen med sine to brødre i omlag tre år, hvor følgerne har vokst med ca. 100.000 i året. For han er dette kun en bi-jobb, og til vanlig jobber Stian fulltid med bolig for unge.

– Jeg strever ikke etter at dette skal bli en fulltidsjobb. Jeg ønsker heller ikke å «drepe» siden med for mange annonser, fordi da vil følgerne forsvinne. Vi prøver å holde det til akseptabelt nivå.

«Hvorfor skal vi ikke si ja?»

– Men hvorfor skal vi ikke si ja hvis vi får tilbud om et godt samarbeid? Samtidig sier vi faktisk mer nei til annonsører enn ja, sier Stian.

Hva tenker du om at Instagramkontoer mange følger for humorens skyld skal tjene penger?

– Det er selvfølgelig mange som ikke liker slik reklame. Derfor prøver vi å finne en balanse. Om det skjer i liten grad tenker jeg at det er ok. Følgerne kan skrolle videre og ingen tvinger noen til å like eller dele, sier Stian.

Rådgiver Nygård påpeker at det er uproblematisk at Instagramkontoer tar betalt for plassering bare det er merket innenfor regelverket. Han mener også at arbeidet bak en slik konto er såpass tidkrevende at det ikke er rart at folk tar penger det.

– Nå kjenner jeg ikke til hvordan humorkontoene arbeider med innhold og drift, men det å drive store kontoer på Instagram er i mange tilfeller en fulltidsjobb. Da har man behov for en inntekt.

– Følgere forstår nok at det krever en del jobb å drifte disse kontoene, men er det mye reklame og sponsede innlegg, blir nok terskelen lavere for å slutte å følge kontoen. Det er jo en grunn til at man følger disse sidene i utgangspunktet, og det må man alltid ta høyde for, sier han.

Tjener på spinn off

– Jeg bestemte meg tidlig for at kontoen skulle være en annonsefri oase, sier Ken André Ottesen som står bak Badesken på Instagram.

Gjennom komiske overskrifter og usedvanlig lav bildekvalitet gjenbruker Ottesen innhold fra landets lokalaviser. Han har aldri annonsørinnhold på Instagram, men tjener indirekte på kontoens popularitet. Blant annet har han publisert bøker og holder foredrag på alt fra julebord til konferanser.

– For en slik jobb kan man få mellom 30.000 og 40.000 kroner, sier Ottesen.

– Folk tenker fort at det er lettjente penger, men det ligger mye gratisjobb i selve kontoen. Hver dag bruker jeg tre til fire timer på den, og daglig får jeg rundt 500 meldinger hvor jeg svarer på absolutt alle.

View this post on Instagram

Synd det, ja.

A post shared by Ken André Ottesen (@badesken) on

Ottesens største motivasjon er allikevel å ha det gøy.

– Jeg er avhengig av at jeg selv har det gøy med kontoen for å drive med den. Det er ingen som betaler meg for å produsere innhold, jeg bestemmer selv når jeg gjør det. Da blir det mer genuint.

Hva tenker du om at andre humorkontoer tjener penger på annonseinnhold?

– Det synes jeg kan være flott! Hvis folk gjør noe som andre setter pris på skulle det bare mangle at man tjener penger på det, sier Ottesen.

For mange underpriser seg

I meldingen P3 mottar fra Instagramkontoen Tekstmeldingr, som har rundt 175.000 følgere, får vi bekreftet at de også får betalt for annonsørinnhold ved noen anledninger. Men jenta på 21 fikk bakoversveis da hun hørte at andre kontoer med like mange følgere tar ti lapper for ett innlegg.

– Så mye for ett innlegg hadde jeg aldri trodd i mine villeste fantasier kunne kreves. Men det er godt jobba for de som får så mye, sier jenta fra Østfold som sier hun tar 2000 kroner per innlegg.

Ofstad, bak Norgejodel, synes det er bra med konkurranse og at flere kontoer får betalt for tiden de investerer, men han ser at noen kontoer underpriser seg.

– Mange slike kontoer blir utnyttet fordi de selger seg for billig. Noen er kanskje ikke så erfarne med markedet og det å styre en bedrift. Jeg skulle helst sett at folk tjener det de faktisk fortjener, sier han.

P3 har også prøvd å komme i kontakt med Omgjustdont og Tindermeldinger uten hell. Naa_koser_vi_oss svarte på vår henvendelse, men kunne formidle at de aldri tar imot annonseinntekter.

Skjermdump: @Norgejodel på Instagram