Den kanadiske skuespilleren Sarah Polley holder seg bak kamera i sin andre film som regissør, Take This Waltz, og lar Michelle Williams briljere foran.

Alltid elegante Williams tegner et interessant bilde av en søkende kvinneskikkelse.  Dette er en sympatisk film som likevel sliter med ujevnt innhold og noen skikkelser som sliter med troverdigheten.

Det føles som om Polley og co anstrenger seg i overkant for å gjøre Take This Waltz til noe mer enn et vanlig romantisk drama.

LES OGSÅ: Anmeldelsen av Blue Valentine med Michelle Williams!

Lengter etter pasjon

Reiseskribenten Margot (Michelle Williams) flørter litt med kjekke Daniel (Luke Kirby) på en jobbtur.

Vel hjemme viser det seg utrolig nok at Daniel bor rett over gata for henne.

Margot er lykkelig gift med Lou (Seth Rogen), men rives nå mellom den trygge tilværelsen og lengselen etter pasjon, et behov hun drømmer om at naboen kan fylle.

LES OGSÅ: Anmeldelsen av My Week With Marilyn!

Problemer med figurene

Det er litt vanskelig for meg å tro fullt og helt på disse figurene. Daniel er selvsagt for god til å være sann. En kunstner som tjener til livets opphold som rickshawfører, og som alltid drar ned til havet om morgenen for å se på soloppgangen og tenke, noe historien må bruke som et verktøy for å fungere.

Lou skriver kokebøker og Margot skriver altså i reiseguider. Og de har en pussig naiv humor seg i mellom som undergraver min oppfatning av deres intelligens.

Jeg tror figurene ville vært mer troverdige om de var fundamentert litt vanligere og kjedeligere.

(Anmeldelsen fortsetter under bildet)

Luke Kirby og Michelle Williams i Take This Waltz (Foto: Tour de Force).
Luke Kirby og Michelle Williams i Take This Waltz (Foto: Tour de Force).
Solid spill av Williams

Men Michelle Williams spiller som vanlig bedre enn materialet kanskje egentlig fortjener. Jeg fortsetter å sympatisere med henne, selv om omstendighetene etter hvert ikke taler til hennes fordel.

Williams fremstiller en usikker og sjenert kvinne som får vekket et behov i seg hun ikke visste lå latent, og det er jo interessant å følge hennes famlende, vaklende og vanskelige gang mot avgjørelsen.

LES OGSÅ: Anmeldelsen av Something Borrowed!

Verdt å se opp for

Take This Waltz er nydelig fotografert av Luc Montpellier, og har habile prestasjoner fra både Luke Kirby, Seth Rogen og Sarah Silverman. Det er mye sympatisk å hente i filmen.

Men jeg tror jeg ville likt den bedre om den hadde tilnærmet seg virkeligheten i sterkere grad, slik Michelle Williams kunne gjøre mot Ryan Gosling i fantastiske Blue Valentine.

Sarah Polley viser seg likevel som et regitalent verdt å se opp for. Debutfilmen, Away From Her, var enda bedre.

  • FCBSupporter

    Godt at du er tilbake, Birger

  • Captain Obvious

    Filmen er laget av kvinner, for kvinner. Og skulle nok vært anmeldt av kvinner.

    «Margot er lykkelig gift med Lou (Seth Rogen), men rives nå mellom den trygge tilværelsen og lengselen etter pasjon, et behov hun drømmer om at naboen kan fylle.»

    «Daniel er selvsagt for god til å være sann. En kunstner som tjener til livets opphold som rickshawfører, og som alltid drar ned til havet om morgenen for å se på soloppgangen og tenke»

    Ærlig talt, at du kan gi slikt møl en firer som mann? Kvinner identifiserer seg kanskje med denslags, men du? Selve premisset for filmen er jo trash, selvom kanskje håndverket er dugandes.

  • Falsum

    Denne virker litt Blue Valentine-aktig. Ikke bare fordi Williams spiller i den, men også utfra beskrivelsen av handlingen. Jeg likte BV godt. Er denne nesten like god, eller blir sammenligningen helt feil?

    • Falsum

      Ops, der så jeg at du dro en Blue Valentine-referanse helt til slutt (hadde ikke lest ferdig jeg, vettu). Jeg aner at du anser BV som en bedre film. Her spilte Williams og Gosling fantastisk.

  • axreason

    alltid en fryd å lese anmeldelsene dine, birger. 

  • Pingback: People Like Us | Norskfilmutvikling.no()