– Dette ser ikke riktig ut, noen må hente Kip. Omkring hundre dataskjermer lyser opp lokalet den businesskledde kvinnen speider rundt i. Hun kan ikke rope over teknomusikken som dundrer ut i Inferno Online, en enorm nettkafe for spillere i sentrum av Stockholm. Mens ansiktene til spillentusiaster lyser opp rommet, ser jeg at damen har gitt beskjed til spillets designer. Hun ser innstendig på meg, og forsøker å rope over den dunkende teknomusikken. – Dette problemet har jeg ikke sett før.

Electronic Arts (EA) hadde invitert journalister og bloggere til en forhåndsvisning av byggespillet SimCity, hvor du i rollen som borgermester kan bygge opp et helt samfunn fra bunnen av. Skoler, boligområder, industri, politistasjoner og andre offentlige tjenester – du får verktøyene til å skape et levende samfunn på dataskjermen.

Skjermbilde fra SimCity (2013). (Foto: Maxis / EA)
Skjermbilde fra «SimCity» (2013). (Foto: EA)

Problemet jeg opplevde, og som tusenvis av spillere de siste dagene også har erfart, er et resultat av at utgiveren av spillet, EA, tidlig bestemte seg for å kreve at spillere alltid må være koblet til internett og selskapets servere, selv for å spille alene.

På en side kan dette knytte spillere tett sammen, noe EA har vært tydelig med å understreke i de mange pressemeldingene som har kommet det siste året.

Ikke bare kan du invitere en venn til din by, du kan gå informasjon om hvor mange innbyggere alle SimCity-spillere i verden har skapt byer til, og du kan motta skreddersydde utfordringer.

Det andre argumentet handler om kampen mot piratkopiering. Ved å kreve en kontinuerlig nettilkobling, kan spillselskapene overvåke og utestenge dem som ikke har betalt for sin spillkopi. Begge deler er logiske argumenter, men kun om teknologien og systemene fungerer.

Da Blizzard forsøkte seg med samme løsning underlanseringen av Diablo 3 i mai 2012, gikk spillserverne ned på lanseringsdagen, og hundretusener av illsinte kjøpere raste i sosiale medier.

SNIKTITT: SimCity – storslagent byggespill, med sårbare punkter

(artikkelen fortsetter under bildet)

Historien gjentar seg selv

– Nei, dette er bare et midlertidig problem, forsikrer den solbrune og trivelige amerikaneren meg denne våte januardagen i Stockholm. Det er bare et par uker til Kip Katsarelis’ nye spill skal ut på markedet, det er langt ifra ferdig. Store problemer med ustabile dataservere har ført til massiv kritikk fra tilhengere som har fått testet spillet tidligere enn andre, i såkalte betatester.

Sjefsdesigneren bak SimCity har jobbet lenge med den populære spillserien, og han har de siste ukene fortalt i intervjuer at spillet nesten er ferdig; klart for publikum. PR-medarbeiderne ser over skuldre og overvåker de mange inviterte som er i den dundrende nettkafeen for å prøve SimCity. I dag er det ikke rom for feil i spillet, men de kommer likevel.

Jeg er bare en av hundrevis av journalister Katsarelis har snakket med de siste månedene, han er på en internasjonal PR-turné for å promotere sitt nye spill. Svarene er innøvde, og de kommer uten tankepauser i et glassrom noen meter unna de lysende dataskjermene og den dunkende musikken litt tidligere denne dagen – han ser alltid rett inn i øynene mine, men likevel merker jeg at han er sliten.

– Vi har tilhengere som ikke er redd for å gi lyd fra seg, men spillbransjen har endret seg så mye de siste årene. Du skjønner at i SimCity

I løpet av en halv setning er Katsarelis tilbake på sin innøvde tale, et elegant sveip vekk fra spørsmålet mitt om han er bekymret for om lanseringen av spillet kan møte de samme problemene som Diablo 3. En halv setning og han er tilbake på det samme svaret han har gitt til de andre journalistene og bloggerne han har møtt den siste tida.

Tilbake til problemet. Problemet som ikke skulle oppstå, problemet som blottlegger svakhetene med den teknologien Electronic Arts har valgt for SimCity. Når internettilgangen forsvinner, mister spillet koblingen til dataserverne som knytter alle spillerne sammen. Da går det ikke lenger an å spille sammen med venner, det går engang ikke an å spille alene.

Produktet du har kjøpt fungerer ikke. I de fleste andre tilfeller kan man enkelt bytte varen til en som fungerer, men den muligheten finnes ikke med teknologien EA har valgt å bruke i dette spillet.

Og nå sitter jeg foran min tildelte datamaskin i en gigantisk nettkafe i Stockholm og ser at Katsarelis går med raske skritt. Han og den businesskledde kvinnen som tydeligvis er sjefen for arrangementet utveksler noen kjappe ord bak ryggen min.

SimCity. (Foto: EA / Maxis)
Med oppdatert informasjon fra alle spillere i «SimCity» kan EA og utvikleren Maxis skape nye dynamiske utfordringer basert på forurensing, produksjon, utdanning og andre faktorer som er viktige for at en by skal vokse. (Foto: EA)

Det er en underlig situasjon som utspiller seg, designeren bak spillet hundretusenvis av tilhengere venter på, henger over skulderen min og unnskylder seg for at ting ikke fungerer slik det skal.

Etter en liten stund fikser han problemet, midlertidig. Igjen understreker han at dette ikke vil være tilfellet i det ferdige spillet, og at feilen jeg opplevde var noe han ikke kjente til – problemet er rapportert til utviklerne.

VIDEO: – Det gamle «SimCity» er framleis der

Utviklingens dualitet

Et par timer senere er det bare å konstatere at samarbeidsspillingen jeg reiste til Stockholm for å teste ikke fungerte. Jeg liker tankegangen bak Katsarelis’ valg om å bruke denne nye teknologien, det å alltid kreve at spillere er koblet til nett.

– Det å ha byer som er koblet sammen legger til et helt nytt element til spillserien. Det er et sosialt eksperiment på en måte, vi kan se hvordan spillere reagerer i fellesskap på for eksempel forurensning og andre problemer.

Under den amerikanske lanseringen 5. mars ble det klart: EA tar i bruk denne teknologien for tidlig. Spillere kom ikke inn i spillet, fikk ikke lastet inn byene, fikk ikke brukt produktet de hadde betalt for.

Den europeiske lanseringen natt til torsdag 7. mars gikk marginalt bedre, med ventetider på over 40 minutter for å starte spillet, med tusenvis av meldinger i sosiale medier som viste frustrasjonen til spillere med tekniske problemer, men også meldinger om glede og lykke over at nye SimCity endelig var kommet.

Fremtiden ligger i å alltid være tilkoblet hverandre, å hele tiden dele informasjon. Men det er ikke akseptabelt å kreve at spillere som ønsker å delta i dette må bruke teknologi som ikke fungerer.

Anmeldelse: SimCity: – Som en ulv i et hønsebur

Oppdatering 09.03.2013: EA har satt opp flere nye servere og mangedoblet kapasiteten, men undertegnede opplever fortsatt problemer og ustabile tilkoblinger. Dette gjør SimCity vanskelig å spille. I tillegg har Maxis (utvikleren) deaktivert flere funksjoner for å lette presset på serverne. Blant annet er det ikke mulig å se og sammenligne poengsum med andre spillere, og spillets øverste hastighet er borte. Dette gjør spillet, etter min mening, dårligere.

Under er en av reaksjonene jeg fikk på Twitter etter nattens lansering. Del dine erfaringer med nye SimCity i kommentarfeltet under.

Har du spilt nye SimCity? Del dine erfraringer med i kommentarfeltet.
  • Håpløst og idiotisk at man må ha nettilgang for å spille.

  • Flott artikkel – bra skrevet. 

    Jeg sa det gang på gang etter jeg deltok i betaen, dette vil ikke gjøre annet en å skape problemer for spillere. Jeg ble hysjet på – og ble nedlesset av spake motargumenter. Få av de ser meg nå i øynene. Like greit, tror jeg. 

  • Konnerudgutt

    EA?  No thanks

  • Å fremdeles finnes det mennesker som hadde forsvart EA med sitt eget liv!

    • Alexander Larsen

       Folk stoler kanskje blindt på de og aksepterer alt EA slenger i trynet på de :p
      Eg personlig foretrekker Square Enix og deres spill. Men eg gir de kritikk når de slipper ut skuffende spill og ros for gode spill. Men imotsetning til EA, har Square Enix aldri krevd at eg må spille online selv i singleplayer mode :p

      EA games har vert en stor skuffelse etter en annen. Alle spillselskaper har Hit and Miss, men i det minste prøver de å skjerpe seg neste gang, men EA fortsetter bare å jakte etter mest mulig penger for minst mulig innsats:

  • Karst1

    Jeg vet ihvertfall hva spill jeg ikke skal sløse bort penger på. Helt talentløst at man må ha nettilgang for å spille.

  • Jeg kjøpte spillet for 2 timer siden og har prøvd en 15 ganger eller så og starte et spill, men får bare beskjed enten underveis i inn logging eller rett etter at spillet har startet at kontakt med server er tapt, og spiller henger seg. Wheres my Regret Sale button EA!

    • bar10dr

      Du har angrerett i Norge, ta kontakt med origin med en gang og si at du ønsker og heve kjøpet. De er nødt til å rette seg etter Norsk lov.

      • Tom Gregorius Lauten

        Du tenker nok på reklamasjonsretten? Angreretten er ikke gjeldende her.

        • bar10dr

          § 1. Virkeområde
          Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted.
          http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/angre-+og+bytterett

          • Tom Gregorius Lauten

            Fra samme siden som du lenker til:
            Angreretten gjelder ikke:

            *For varer som er umulig å levere tilbake. For eksempel fyringsolje, eller jord spredt utover hagen.
            *Om du har brutt en forsegling på en CD eller DVD. Det må stå på forseglingen at den ikke kan være brutt ved retur.

            Når du har mottatt en produktnøkkel så er ikke angreretten lenger gyldig. Dette fordi at varen da er umulig å levere tilbake – du har jo allerede nøkkelen! Det er derfor enkelte norske butikker ikke sender deg koden rett på epost, men heller ber deg logge inn på ett brukerområde før du får tilgang til nøkkelen. At angreretten ikke gjelder når spillet i tillegg er installert og kjørt, sier seg jo selv.

            • bar10dr

              Ah ja det er klart, hvis han har kjøpt varen i en butikk. Men jeg antar han har gjort som de fleste å bestilt spillet online fra Origin? De kan med andre ord deaktivere nøkkelen ved hjelp av et tastetrykk. Og ingen forsegling er blitt brutt.

              • Tom Gregorius Lauten

                Angrerett er aldri gyldig når man har handlet noe fysisk i en butikk. Den gjelder utelukkende ved fjernsalg.
                Hvorvidt det er enkelt eller ei å deaktivere en nøkkel ønsker jeg ikke å spekulere i. Faktum er uansett at angreretten ikke er gyldig når man har kjøpt ett spill elektronisk, lastet dette ned og så installert det. I Norge utgår angreretten når du har mottatt nøkkelen eller åpnet emballasjen på mottatt spill.

                • bar10dr

                  Hva er lovteksten som får deg til å si at angreretten utgår ved motatt nøkkel ved digitalt salg?

                • Tom Gregorius Lauten

                  Det finnes ikke en lovtekst som eksplisitt nevner nedlastbart innhold, men dette vil nok bli presisert med tiden. Men alle tolkninger tilsier at de to punktene jeg nevnte – da spesielt punkt én – vil være gjeldende i en slik sak. EU er litt raskere på å oppdatere lovverk, og siden våre lover ofte formes etter deres, så kan jeg jo sitere derfra:

                  «Consumers will have a right to withdraw from purchases of digital content, such as music or video downloads, but only up until the moment the actual downloading process begins.»

                  I mangel av en norsk spesifisering så vil jeg også sitere hva enkelte norske nettbutikker skriver når det kommer til angrerett:

                  Spaceworld: «Et download spill leveres elektronisk og kan ikke tilbakeføres, derfor gjelder ikke angreretten.»

                  Lydbokforlaget: «Ved kjøp av Mp3-filer kan kjøpet heves hvis du ikke har lastet ned filene. Det betyr at du kan pakke og klargjøre filene for nedlasting, med idet nedlastingen har startet er filene å betrakte som åpnet og angrefristen er opphevet.»

                  Elkjøp: «Når det gjelder digital nedlasting så anses forseglingen som brutt når produktnedlastingen er fullført. Det vil da ikke være angrerett på produktet lenger.»

                  I tilfelle du ennå ikke er overbevist, så legger jeg med ett sitat fra Vegard Syvertsen i Forbrukerrådet:
                  «Ved annet salg enn telefonsalg, og dersom det ikke spesielt er avtalt at angrerett gjelder i de tilfeller der en kan nyttegjøre seg tjenesten kort tid etter at den er kjøpt, vil normalt angrerettloven ikke gjelde. Det ville jo være urimelig om alle skulle kunne betale for og laste ned for eksempel en film, kopiere den og deretter benytte seg av angreretten.»

                • bar10dr

                  Njaaa 🙂 Er ikke helt enig da altså. I loverkets ånd hvis man kjøper spillet online rett fra EA (Origin), så er jo grunnen til å angre kjøpet nettop DRM som gjør at man ikke får kopiert eller videresolgt spillet. Kjøper du fra Elkjøp så kan de jo ikke selge koden på nytt. Men for EA er jo koden rett å slett bare noe de sjekker i db når du logger deg på, noe de kan slå av eller på.

                • Tom Gregorius Lauten

                  «I loverkets ånd» ?

                  At du ikke er enig forandrer ikke på virkeligheten. Angreretten er ikke gyldig her uansett hva du mener og tror.Analogien din om Elkjøp og DRM henger ikke på greip. Dersom angreretten faktisk hadde vært gjeldende ved nedlastbart innhold, så hadde det ikke vært vanskelig for Elkjøp å refundert kjøpssummen og så reklamert videre til deres leverandør. Det er jo dette de gjør når det gjelder andre reklamasjoner. Elkjøp hadde ikke lidd ett økonomisk tap av den grunn. At angreretten ikke gjelder for nedlastbart innhold er egentlig ren logikk. Jeg foreslår at du tar kontakt med forbrukerrådet eller lovmakerne dersom du ennå ikke klarer å akseptere at du tar feil. De vil fortelle deg at angreretten ikke er gyldig når man har lastet ned ett spill.

                • bar10dr

                  Du er så opptatt av hva spaceworld, elkjøp, bokforlaget og EA har for slags returrett. Det har ingenting med saken å gjøre så lenge det ikke er i tråd med Norges lover.

                  Som du selv skrev at Vegard skrev
                  «Det ville jo være urimelig om alle skulle kunne betale for og laste ned for eksempel en film, kopiere den og deretter benytte seg av angreretten.»

                  Det jeg sier er at å benytte seg av angreretten av kjøp av spill online direkte fra utgiver av et spill ikke er urimielig i forhold til scenarioet han nettop beskriver. Du kan ikke kopiere spillet og så beholde det etter du har benyttet deg av angrefristen.

                • Tom Gregorius Lauten

                  Så du hevder rett og slett at disse aktørene bryter loven? Vel, du vil ikke finne en eneste butikk som lar deg angre ett kjøp av elektronisk innhold som allerede er lastet ned – verken her i Norge eller ellers i Europa. Dette inkluderer større aktører slik som Steam og Origins. Men lykke til!

                • bar10dr

                  Jeg sier at de bryter loven hvis de de nekter å følge Norsk lov. Jeg fikk tilbake penger av Steam fra et spill jeg kjøpte i fjor som ikke fungerte som det skulle.

                • Tom Gregorius Lauten

                  Men du har tydeligvis  misforstått norsk lov. Du finner vel ingen lovtekster i Norge eller EU/EØS som sier at angreretten er gyldig ved nedlastbart innhold? At du fikk refundert penger fra Steam pga. ett spill som _ikke fungerte som det skulle_, er ikke pga. angreretten. Da er det reklamasjonsretten din som du har benyttet deg av…

  • Elsket de gamle SC-spillene, men fra første stund jeg hørte at man må være på nettet hele tiden for å spille denne utgaven bestemte jeg meg for at jeg ikke gadd kaste bort penger på denne f…skapen.

  • bar10dr

    Du glemte å ta opp at EA er kjent for bare å ta ned servere til spill etter majoriteten ikke spiller lenger, 1-2 år, etter det skjer så kan du aldri spille spillet du betalte for igjen. Det dør rett å slett med serverne. Spillet har en levetid som EA bestemmer lengden på.
    Med andre ord du kjøper ikke et spill av EA, du leaser det.

    Gjør som resten av oss, boikott EA, tap av penger er det eneste de forstår.

    • Det er også et viktig aspekt i denne saken ja, enig med deg i det.

  • Tror jeg venter på neste SimCity spill jeg…

  • KennethChristensen

    Unngå fristelsen, boikott spill som krever always-on eller nettkonto (som ikke er rene nettspill), så kanskje forbrukerne en dag får friheten tilbake. Sjansene er ikke gode, men det skader ikke. Vi går ikke egentlig glipp av noe viktig uansett.

    Det er bedre å eie enn å leie.

  • Petter

    Lignende feil som EA hadde når de akkurat hadde lansert Heroes of Might and Magic VI. Dere kan trøste dere med at da tok det bare en måned eller to før det var stabilt og fint.. 😉

  • Her er det ikke produktet, altså spillet, som er problemet. Det er svakhetene en alltid-på-nett-løsning medfører. En viktig forskjell, fordi selve spillet er godt – når det fungerer. 

    • Stian Røstad

      Spillet er godt – for den nye farmville-generasjonen, vel og merke. For folk som har spilt SimCity 4 i 10 år er det en vits.

    • Håkon Sønstebø

       Rune: Kanskje er det flisespikkeri, men når online-delen er en såpass integrert del av spillet, så vil jeg argumentere med at det da også er selve spillet som er problemet. Blant annet så er måten byene lagres på sårbare, og man kan fort miste en by man har brukt mange timer på pga. dette. Dette bør altså etter min mening kunne sies å være en (potensiell) del av spillopplevelsen. For meg er det likegyldig om et spill som lagrer lokalt eller på skyene mister lagrede spill, i begge tilfeller er det noe som er galt, og det går utover produktet.

      I tillegg så er det jo ikke første gangen at EA går på trynet når det gjelder dårlig server-kapasitet. Tvert imot, hver eneste gang de slipper en stortittel som krever online-kobling mot Origins, så går det ad undas. Likevel nekter de å ta dette innover seg, ved f.eks. å leie ekstra servere de første par-tre ukene, og så ha et automatisert system for å flytte lagrede karakterer osv. til sine egne servere når ting roer seg ned. Dette er med andre ord ikke noe nytt, dette er EA-spill og Origins-tjenesten i sin helhet, og etter min mening altså da en del av produktet man visstnok må betale for.

  • Sparte jeg de kronene!

  • pganja

    EA har blitt flinke til bloate spill og gjøre det som bør være enkelt til noe vanskelig. Antar at de har mange folk som sitter og tenker ut mye tøv. 

  • Trond

    Å behandle samtlige av sine kunder som kriminelle slik at ingen får tilgang til produktet de har kjøpt (les: leid) kan da umulig være en lønnsom strategi? Forstår godt at EA vil prøve å tette piratebay-hullet i inntekten sin, men når det går utover spillopplevelsen til de som faktisk har kjøpt spillet sier vel det litt om hvor viktig pengene er i forhold til spillglede og positiv utvikling hos denne gjengen. Boikotter.

  • Cat

    Opp til nå har jeg faktisk aldri hatt en spesielt negativ opplevelse med et EA spill, de har alle fungert som de skulle og innfridd mine forventninger. Fikk BETA testet SimCity, og etter selv ha fått oppleve det bestemte jeg meg for at det var verd pengene. Ser ut til at jeg omsider må slutte meg til rekkene av folk som har brent seg på EA-utgitte spill. Jeg har ikke engang vert tilkoblet serveren lenge nok til å stifte min første by, knapt nok fått se på start skjermen og legge en venn til i vennelisten før jeg ble sparket av.

    Dette blir mitt siste EA spill, til det kommer et definitivt bevis på at deres måte å gjøre ting på har gått gjennom en markert endring til det bedre for betalende kunder. De får slå seg ned sammen med Ubisoft og Wargaming.net som en av de ytterst få utviklerene/utgiverene hvis produkter jeg ikke lenger ønsker å betale for…

  • rebjorn
  • skrangel

    Jeg hadde egentlig tenkt å teste ut dette spillet, men basert på hva folk skriver om alle problemene de har på grunn av måten spillet er lansert på, tror jeg at jeg dropper det og finner noe annet å gjøre istedenfor 🙂

  • Jeg vil tro at når EA eventuelt i fremtiden vurderer å skru av serverne slik at spillet blir umulig å spille, vil være forpliktet til – i forkant – komme med en oppdatering som gjør spillet til standard offline-variant.

    Mulig de allerede har planene klare, de vil bare melke spillet mest mulig i den beste perioden i spillets levetid. På et tidspunkt blir serverdriften dyrere enn inntektene fra nye spill, og da kan de gjøre spillet om til en offlinevariant, legge ned serverne for å spare kostnader, og sette ned prisen på produktet slik at de får solgt ennå noen kopier (selv om piratkopiering da vil være mulig, vil nok mange betale noe for originalen)

    Ørnulf

    • bar10dr

      Det har de aldri gjort før og det kommer de aldri til å gjøre.
      For det første koster det mye penger å porte denne koden over, de må lage kode for lagring av data fra store database senter til filer, hva gjør de med alle DLC’n folk har kjøpt? etc. Det er masse jobb som koster penger. Det er rett å slett ikke EA’s stil.

      De er da mye mer intresert i å få deg til å kjøpe den neste Sim City.

      Men jeg er helt enig at det er det de burde gjort.

  • Fungerte i natt, nå er det som å vasse i olje. Forresten er det en skrivefeil i teksten, «gjenstar.»

  • Maggisson

    Det er i alle fall ikke tilfeldig at det skjer med EA. Fokuset til EA har alltid vært, og vil alltid være, å tjene mest mulig penger fra spillmarkedet, ikke å distribuere/lage best mulig spill. EA er spillverdenens Wal-Mart. De stod jo for den forrige nyheten her på filmpolisn om at de kommer til å lansere mer og mer muligheter for å betale for ekstra stuff. Bare ta FIFA-serien. Det er klassisk «featureitis» med fokus på kvantitet over kvalitet. De prøver å gjøre for mange ting samtidig, og klarer ikke å levere høy kvalitet i noen av sine modes. Ta Ultimate Team. Her har de introdusert muligheten å kjøpe ekstra materiale for real money, samtidig må du logge på online-serverne, svært ustabile sådan, for å få tilgang. Ustabiliteten gjør at denne moden, som er en god ide og et bra konsept, blir ubrukbar pga at det ikke er gjennomtestet og ferdigprogrammert. Hvert år er det samme greia. Jeg har en følelse av at alle spill EA distribuerer blir «rushed to market» i snitt 6 måneder for tidlig hver gang.

    • Tim_T

      EA sine simcity folk har nok latt seg inspirere av SimCity Social på facebook. Dette er også eit «sosialt» simcity-spel, men med ein reindyrka freemium-modell. Hvis EA skulle gå bort frå den rigide antipirat-mekanismen er eg redd at freemium ville bli det naturlige alternativet.

  • Janbor

    Store innloggingsproblemer i hele dag, ikke fått kommet i gang med spillet. Mister kontakten med EA sine servere støtt, og må begynne på nytt.

    Dette er helt på tryne!

  • Thomas von Rausheim

    En kombinasjon av at «alt skal være online» og disse anti-pirat greiene de bruker, er hva som vil dra dette spillet vesentlig ned. De skulle hatt det på Steam, muligheter for offline og ingen anti-pirat greie som er fiendtlig mot de som kjøper spillet. Man finner vel en versjon uten denne låsen på torrent-sidene, så bare på det så skyter EA seg selv i foten.

    • Oddme

      Ja, du kan sikkert snart laste ned en mer brukervennlig versjon på ulovlig vis. Tror nok piratkopiering er mer forlokkende for mange etter dette. Håper nesten egentlig på det, for en DRM med motsatt effekt enn det som var forventet kan kanskje sette en støkk i produsentene så de slutter med dette. Dette er mangel på respekt av både kundene og produktet.

  • Er bare å bruke forbrukermakt. Ikke kjøpe spillet før EA forandrer på spillet. 

  • Har kjøpt spillet og angrer nå. Ser ikke ut til at feilen vil bli rettet opp i på en stund heller, tatt i betraktning at Amazon nå tydeligvis har sluttet å selge det: http://kotaku.com/5989265/amazon-has-stopped-selling-digital-copies-of-simcity?tag=simcity

    • Ahhaha! Tipper de har et heavy duty møte om det akkurat NU!

  • Alexander Larsen

    Slutt og kjøp spill fra EA GAMES og dere vil ikke bli skuffet så ofte.
    Har selv boikottet alle spill som bærer logoen EA på dvdcoveret.

    EA håper eg en dag enter snur om praksisen sin, ellers gå konkurs og la alle de gode spillmakerene slippe fri og fortsette å lage gode spill som de gjorde før de lot seg kjøpe opp av EA. Gud som eg savner gode spill fra Bioware, Crytek, Team17, Bullfrog, Westwood etc etc.

    BOIKOTT EA GAMES

  • Alexander Larsen

    Denne videoen eg fant på Youtube viser EA slik de virkelig er 😀

    http://www.youtube.com/watch?v=e-LE0ycgkBQ

  • Er det kun bare meg som har fått spillt i sammenhengene 1-2 timer totalt?

  • SirTex

    Testet betaen.  Føltes ut som et barnespill. Fordummet og barnslig.  
    «Sim City 4» er ti ganger bedre enn dette.
    EA er virkelig «djevelen» i spillindustrien, voldtar ruinerer gode spill og selskaper.

  • Når folk kan skrive «Ustabiliteten gjør at denne moden, som er en god ide og et bra konsept, blir ubrukbar pga at det ikke er gjennomtestet» og «Fremtiden ligger i å alltid være tilkoblet hverandre, å hele tiden dele informasjon» – så er det skremmende. At vi aksepterer prinsippet om tvangtilkobling, ja att på til omtaler det som noe positiv, viser at tida endelig er kommen for et paradigmeskift: å legge bort heile greie før dataen overstyrer hele livet. Ja visuelt har dette spillet kommet mye lenger enn da jeg spilte det for et tiår siden, men uff, denne utviklingen er skremmende – og verst er det at brukerne ikke ser det selv!  

  • Tim_T

    Innloggingsproblemer i dag javel, men dette betyr også at spelet vil gå ut på dato. Om nokre år, når det ikkje er rekningssvarande for EA å drive serveren, vil det slutte å fungere fullstendig. I ein ledig time for ein måned sidan gravde eg fram gamle spel på harddisken og fikk eit gjensyn med gamle nittitals-klassikere. Simcity anno 2013 derimot, er like forgjengelig som ei nettside. Eg kan grave fram den fine byen eg laga i ’94 eller reinstallere civilization frå boksen akkurat som eg kan finne gamle leikebilar og togbaner på loftet. Dagens tenåringer derimot, kan gløyme å sjå att dyrene dei ala opp på det derre facebook-spelet, vandre på gjengrodde stier i WoW sitt Azeroth eller plante trær på den store simcity-øya dei tilbrakte så mange timer på som små.

    • VGerkjempebra

       Jeg ser mange argumentere som du, men har det vært noen tilfeller som er sammenlignbare?
      Etter det jeg har sett, så det ikke det. Du har MP som har blitt ubrukelige pga servere som har blitt stengt. Men siden det vi ser i SimCity er relativt nytt, så vil jeg ikke bruke det som et argument. Jeg vil tro de utgir en patch som lar deg spille single player når serverne blir stengt.
      Husk at de vil jo gjerne selge spillet etter serverne er stengt også, så det er en økonomisk motivasjon for EA å implemntere dette.

      Uansett, jeg vet ikke, og jeg er heller ingen fan av EA, men jeg kan rett og slett ikke se de gjør hva du skriver.

      • bar10dr

        Nei, det har bare skjedd rundt 100 ganger før.

        http://www.ea.com/1/service-updates

        • VGerkjempebra

           Du skjønner tydeligvis ikke hva jeg mener. Les innlegget mitt en gang til.

          • bar10dr

            Jeg tror jeg skjønner akkurat hva du mener.

      • Tim_T

        Ja nå linker jo bar10dr til ørten EA-spel som har fått online-delen stengt, men som eksempel frå bransjen tenkte eg spesielt på Zynga’s PetVille som vart lagt ned saman med fleire andre [1]. No kan vi seie at det var jo berre eit gratis fillespel på facebook, men det var månge barn og unge som la ned utallige timar i spelet og som mista alt dei hadde bygd opp. Verdien av eit spel i ettertid kjem av kor mykje av deg sjølv du har lagt i det og kor mykje krefter du har brukt på å leve deg inn i det. Det er grunnen til at gamliser som meg vender tilbake til 80 og 90-tals spel, ikkje fordi dei er tidlause kunstverk som dagens unge ikkje forstår.

        Eg ser ingen grunn til at ikkje EA skulle oppføre seg på same måte som Zynga. Det står ingen stader at EA lover å halde liv i SimCity 2013 i så og så månge år, dei må berre holde serverne i gong så lenge spelet selges. Microsoft har til samanligning hatt ca 5 år «mainstream support» på sine operativsystem før dei slutter å vedlikeholde dei og operativsystema blir så klart trukke frå marknaden i god tid før dette.

        [1] http://techcrunch.com/2012/12/30/zynga-shuts-down-petville-fishville-mafia-wars-2/

        • VGerkjempebra

           Jeg er enig i det du skriver her, men jeg må si jeg synes det er litt galt å anta at det er nærmest en selvfølge at EA vil gjøre dette.
          Jeg vil også argumentere at Zynga er noptorisk kynisk. Ikke det at EA er det, men til en litt mindre grad vil jeg si.

  • «Jeg har en FANTASTISK ide! Vi skal bekjempe piratene med å lage en _mindre_ brukervennlig versjon av spillet!»

    Det er helt tullete å kreve at folk skal være på nett for å spille enplayer. At bransjen aldri lærer. Dukker sikkert opp en mer brukervennlig piratversjon. Dessverre.

  • EA er jo uten tvil kreften som ødelegger spill industrien, bare se på alle spill utviklerene(gode spill utviklere må nevnes) som de har kjøpt opp og fullstending ødelagt.
    Bioware er ett godt eksempel, bare se på hvor gode spillene til de var før EA begynte å blande seg inn.

  • Jeg spilte i hele går. Du må hoppe over tutorialen, når du da spiller i din egen region trenger ikke spillet kontakt med serverne 24/7. Jeg mistet kontakten hele tiden, men jeg fikk den alltid tilbake ca 10 min etterpå , og da er det ikke et stort problem.

    • Alt jeg gjorde i går er borte nå… jeg hadde 3 byer med over 300 000 innbyggere til sammen. HJELP!!!

      • m0rt1

        vet ikke men må du ikke koble deg opp, på ret server?

  • Opplever man ikke slike problemer med hver lansering av spill der man må være tilkoblet nett? Jeg vurderer fremdeles å kjøpe meg SimCity, men er ingen tvil om at jeg venter et par tre uker.

    • m0rt1

      same her blir og vente litt for eg kjøper spille 🙂

      EA lager mange gode spill, men hvorfor må alle kobles opp mot en servere?

  • kjøpt en vare som ikke fungerer..?  refusjon!

  • Nathalie Thorseth

    Og prisen for Største FAIL 2013 går til…
    EA, som igjen driter på draget! 😉