– Konseptet med maskulinitet var helt sentralt til denne fortellingen, forteller en av grunnleggerne av Rockstar Games Dan Houser til den britiske avisa The Guardian.

Etter detaljer fra spillet begynte å spre seg i sosiale medier, har spørsmålet om hvor de kvinnelige hovedfigurene blir av dukket opp i både aviser og blogger.

Det siste året har kvinners rolle i spillbransjen, og i spillhistorier, blitt satt under lupen i en rekke prosjekter, blant annet i Anita Sarkeesians videoserie Tropes vs. Women. Diskursen har pekt på at menn oftere er representert både blant utviklere og hovedrolleinnehavere i spill, mens fersk statistikk viser at blant dem som faktisk spiller er kjønnsbalansen en helt annen.

ESA, den amerikanske handelsorganisasjonen for spillbransjen, sin egen undersøkelse viste i 2012 at hele 47% av spillere er kvinner.

Troverdige figurer er viktigst

– Å ha tre protagonister lar oss skape nyanserte fortellinger – ikke et sett med arketyper, forklarer Houser. – I stedet for at du har en superheltaktig forbryter som kan gjøre alt uten motstand, så har de [tre] ulike egenskaper og trekk. Det har ført til mer troverdige spillfigurer.

Ved å plassere maskulinitet i førersetet for valget av kjønn i fortellingen i GTA V føyer det fortellingen inn i spillseriens tradisjon. Hovedfiguren i kritikerroste GTA IV – den østeuropeiske immigranten Niko Bellic som slår seg opp i en fiktiv versjon av New York – er en typisk antihelt som utforsket sin rolle i det amerikanske samfunnet.

ANMELDELSE: GTA IV – brutalt og genialt

I et intervju med nettstedet Penny Arcade pekte spillmarkedsanalyseselskapet EEDAR på at spill med en mannlig hovedrolle (hvor du ikke kan velge kjønn, journ.anm.) solgte hele 75% bedre enn spill med kun kvinnelige hovedfigurer. Samtidig peker analytikeren Geoffry Zatkin på at spillutgivere bruker mindre enn 40% av et typisk markedsføringsbudsjett på spill med en kvinnelig protagonisk.

Stadig flere kvinnelige figurer får imidlertid skjermtid i spill uten å spille på utseendet. Under sommerens store spillmesser annonserte giganten EA en oppfølger til Mirror’s Edge, hvor Faith er protagonisten og motstandshelt, mens Lara Croft gjorde comeback i vår med mindre fokus på kropp i Tomb Raider.

Og det er veien fremover for kvinnefigurer i spill, mener spillforfatteren bak Tomb Raider – Rihanna Pratchett.

– Det er sårbarhet der. Men det er ikke fordi hun er kvinne. Det er fordi hun er menneskelig, alene, og strandet uten våpen, og med veldig lite «know-how».

Skal du spille «GTA V»? Legg inn dine synspunkter i kommentarfeltet.

VIDEO: Sjekk GTA V-traileren her