FILMFESTIVALEN I CANNES: Kevin Costner har i flere tiår vært en ivrig eksponent for westernsjangeren.

«Horizon: An American Saga – Chapter 1» følger på flere måter i fotsporene til hans tidligere bedrifter som skuespiller og/eller regissør, blant andre «Danser med ulver», «Wyatt Earp» og «Open Range», som alle er bedre filmer.

ANMELDELSE: «Armand» bekrefter mistanken mange har hatt

Hans nye fremstår som en hyllest til Cinerama-spetakkelet «How the West Was Won», som Costner etter eget utsagn så med vidåpne øyne som 7-åring. Kanskje er det disse barndomsminnene han ønsker å fremkalle, for «Horizon» virker som et tilbakeblikk på de storslagne westernfilmene fra 1950- og 60-tallet.

HARDT PRØVET: Frances Kittredge (Sienna Miller) opplever hvor brutalt nybyggerlivet kan være i «Horizon: An American Saga – Chapter 1». Foto: © 2024 Territory Pictures, Inc. All Rights Reserved.

Costner, som både har regissert og co-skrevet (med Jon Baird), holder seg i det trygge og tradisjonelle hjørnet med velvillig bruk av sjangerens troper og klisjeer. Filmen har noen enkeltsekvenser med høy temperatur og intens dramatikk, spesielt en tidlig massakre.

Den tre timer lange filmen har imidlertid ikke et reelt fokus, men et flettverk av bifigurer og sidehistorier som det er utfordrende å engasjere seg i. Det virker også litt merkelig at den største stjerna, Kevin Costner selv, ikke dukker opp før en hel time har gått.

ANMELDELSE: «Furiosa: A Mad Max Saga» er vanvittig voldsom underholdning

«Horizon: An American Saga – Chapter 1» forsøker på ingen måte å se på denne delen av amerikansk historie med et friskt og revisjonistisk blikk, men er svulstig sjangerføde som virker å ha som intensjon å fortelle nybyggernes historier med vante virkemidler.

Slår seg ned på Apachenes jaktmarker

Den første av flere separate historier starter i Arizona tidlig på 1860-tallet, der en gruppe immigranter på vei vestover har slått seg ned på et sted som kalles Horizon. Bosetningen ligger imidlertid på Apachenes jaktmarker, og blir åstedet for en blodig massakre (som er filmens dramatiske høydepunkt).

Frances Kittredge (Sienna Miller) og datteren Diamond (Isabelle Fuhrman) overlever, og reddes dagen etter av Kavaleriet, ledet av løytnant Gephardt (Sam Worthington). Det knaker i historiens konstruksjon når Frances, som nettopp har mistet en ektemann under grusomme omstendigheter, plutselig forvandles til en «love interest» for den kjekke løytnanten.

I Montana kommer Hayes Ellison (Kevin Costner) i konflikt med de farlige revolverbrødrene Caleb (Jamie Campbell Bowers) og Junior Sykes (Jon Beaver), og må flykte fra byen sammen med prostituerte Marigold (Abbey Lee). Costner og Lee utgjør et usannsynlig og kjemiløst filmpar med en ukomfortabel stor aldersforskjell.

Vi følger også en karavane på Santa Fe Trail i Kansas, der den motvillige lederen Matthew Van Weyden (Luke Wilson) må løse flere problemer på veien, blant annet med de snobbete britene Juliette Chesney (Ella Hunt) og Hugh Proctor (Tom Payne), som truer samholdet ved ikke å bidra til fellesskapet.

Fortjener ros for ambisjonene

Det er mange, mange flere bifigurer i filmen enn det er plass til å ramse opp i en anmeldelse, og sånn sett rimer sammenligningen med «How the West Was Won», som var mer kjent for sitt omfattende rollegalleri og imponerende skala enn en rivende godt fortalt historie.

ANMELDELSE: «Megalopolis» renner over av ville visjoner

«Horizon: An American Saga – Chapter 1» er også en stor og påkostet produksjon med et tallrikt ensemble, store filmsets og flere imponerende actionscener, både til hest og til fots. Innspillingen har i all hovedsak foregått i majestetisk natur i det sørlige Utah, praktfullt fotografert av J. Michael Muro.

Det overrasker meg imidlertid at Costner og Muro har nøyd seg med det tradisjonelle widescreen-formatet 1.85:1 i et landskap som nærmest skriker etter det bredere 2.39:1-formatet. Det gjør at «Horizon» ser mer ut som en tv-serie enn en storfilm.

MOTVILLIG LEDER: Matthew Van Weyden (Luke Wilson) fører en karavane gjennom Kansas i «Horizon: An American Saga – Chapter 1». Foto: © 2024 Territory Pictures, Inc. All Rights Reserved.

Det overrasker meg mindre at komponist John Debney har gått for smektende og svulmende westernfilmmusikk for å hamre inn akkurat hvor «god og gammeldags» denne filmen er. Manuset har også nesten naive skiller mellom de «snille» og «slemme», nesten fri for gråsoner, mens de spede forsøkene på å gi Apachene nyanserte stemmer, er for få og utilstrekkelige.

Sam Worthingtons løytnant Gephardt erkjenner riktignok urfolkets motiver for å bekjempe strømmen av immigranter på deres jaktmarker, og stiller det betimelige spørsmålet om hvorfor nybyggerne trodde de bare kunne slå seg til der.

ANMELDELSE: «Bridgerton» S3 tar husmorpornoen tilbake

Filmen avsluttes med en altfor lang montasje av hva som venter i kapittel 2 (av totalt 4), som kommer til høsten, uten at noen av historietrådene har noe som ligner på «cliffhangers». «Horizon: An American Saga – Chapter 1» sliter derfor med å vekke den helt store entusiasmen, selv om den lykkes måtelig godt med å etterligne gamle westernfilmklassikere.

Det gjenstår å se om Kevin Costner også makter å få finansiert de tredje og fjerde planlagte filmene. Om han ikke nødvendigvis lykkes med alt han prøver å oppnå i den første, fortjener han i hvert fall ros for sine store ambisjoner. Kanskje vil vi sitte igjen med et mer fordelaktig inntrykk når sagaen er komplett og vi ser hele horisonten.

(«Horizon: An American Saga – Chapter 1» vises utenfor konkurranse på filmfestivalen i Cannes. Norgespremiere: 28. juni.)

Om FILMEN

Horizon: An American Saga - Chapter 1
  • Horizon: An American Saga - Chapter 1
  • Slippdato: 28.06.2024
  • Regi: Kevin Costner
  • Utgiver: SF Studios
  • Originaltittel: Horizon: An American Saga - Chapter 1
  • Aldersgrense: Ikke satt
  • Sjanger: Action, Drama, Western