La oss bli ferdige med det, først som sist: Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa er dømt til å bli sammenlignet med Flåklypa Grand Prix.

Det er kanskje ufortjent rått parti, siden Caprino-filmen har oppnådd klassikerstatus etter snart 40 år på kino, tv og video.

Farlig situasjon for Ludvig i Solan og Ludvig - Jul i Flåklypa (Foto: Maipo).
Farlig situasjon for Ludvig i Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa (Foto: Maipo).

Desto bedre er det å kunne fastslå at den nye tåler sammenligningen! Returen til Kjell Aukrusts Flåklypa-univers er nemlig gjennomført hyggelig og sjarmerende, med herlige figurer, dyktig utført stop-motion-animasjon og en morsom historie preget av lun bygde-humor.

LES: – Vi ville lage vår egen tolkning, sier regissør Rasmus Sivertsen.

Finner opp snømaskin

Det nærmer seg jul i Flåklypa, men snøen uteblir. Redaktøren i Flåklypa Tidende, Frimand Pløsen, har lenge lovet leserne snø på forsideplass, og ber Reodor Felgen finne opp noe som kan produsere snø.

Felgen skrur sammen en konstruksjon som han anser for ustabil, og setter vekk. Men den stadig mer frustrerte redaktøren tar saken i egne hender og «låner» snømaskina.

Det får alvorlige konsekvenser som Solan, Ludvig og Reodor må ordne opp i.

(Anmeldelsen fortsetter under bildet)

Redaktør Frimand Pløsen og Reodor Felgen ved siden av snømaskina i Solan og Ludvig - Jul i Flåklypa (Foto: © Maipo Film AS).
Redaktør Frimand Pløsen og Reodor Felgen ved siden av snømaskina i Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa (Foto: © Maipo Film AS).

Vi er tilbake i et velkjent filmunivers, selv om figurene og miljøet kanskje har flere fellestrekk med Aukrusts originale verker enn 1975-filmen. Manusforfatter Karsten Fullu har basert seg på boka av Harald Sommerin Simonnæs, som igjen er basert på Kjell Aukrusts tekster.

Redaktør Frimand Pløsen drømmer om storhet i Solan og Ludvig - Jul i Flåklypa (Foto: © Maipo Film AS).
Redaktør Frimand Pløsen drømmer om storhet i Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa (Foto: © Maipo Film AS).

Historien er full av skrå observasjoner av diverse mennesketyper, som den angstfylte Ludvig, den eventyrlystne Solan, redaktøren med større ambisjoner enn posisjonen skulle tilsi og journalisten Melvind Snerken som sover mer enn han skriver på jobb.

Rundt disse figurene spinnes en artig historie om julen som må reddes, angsten som må overvinnes og oddsene som må slås.

Den kjente Aukrust-figuren Melvind Snerken er med i Solan og Ludvig - Jul i Flåklypa (Foto: © Maipo Film AS).
Den kjente Aukrust-figuren Melvind Snerken er med i Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa (Foto: © Maipo Film AS).
Gledelig vellykket film!

Filmen er lekende regissert av Rasmus A. Sivertsen, som setter den rette stemningen allerede under fortekstene. Det som følger, skuffer ikke!

Jeg føler atmosfæren sitter akkurat slik den skal, takket være svært godt produserte dukker, god stop-motion-animasjon og dyktig stemmelegging av blant andre Kari-Ann Grønsund, Trond Høvik, Kåre Conradi, John Brungot og, ikke minst, avdøde Trond Brænne som Reodor Felgen.

Alle forvalter Aukrusts univers på en flott måte, uten at innholdet føles gammelmodig eller utdatert.

Bekymring på lille julaften i Solan og Ludvig - Jul i Flåklypa (Foto: © Maipo Film AS).
Bekymring på lille julaften i Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa (Foto: © Maipo Film AS).

LES: Anmeldelsen av Rasmus Sivertsens Pelle Politibil på sporet

Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa er en gledelig vellykket film for barn i alle aldre, og kassasuksessen bør dermed være sikret!

Det gjenstår å se om den kan fenge actionvante barn av det 21. århundret, men den har i alle fall et handlingsmettet klimaks der hele Flåklypa står på spill.

Jeg, et barn av 1970-tallet, er svært godt fornøyd med hvordan Aukrust-universet fremstår i 2013. Jeg blir fristet til å sitere Felgen i denne filmen (litt omskrevet): Dra meg baklengs inn i kinosalen!

 

Om FILMEN

Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa
  • Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa
  • Slippdato: 08.11.2013
  • Regi: Rasmus A. Sivertsen
  • Utgiver: Nordisk Film Distribusjon AS
  • Sjanger: Animert, Barn, Familie

  • Datasmurf

    Er det ikke herr Gundersen som ytrer «Dra meg baklengs inn i …»?

    • I denne filmen er det faktisk Felgen som vil dras baklengs – til verktøykassa!

      • Datasmurf

        Jaså, regnes det som positivt eller negativt mon tro? Jeg var opprinnelig skeptisk til denne mtp. stemmene, men hvem vet, kanskje det ikke blir så ille med en gang jeg tar av de rosefargede brillene.

  • Jonas Heitmann

    Det er nok Solan Gundersen som sier » Nei.. Dra meg baklengs inni fuglekassa» så Birger tar feil denne gangen 😉 Er spent på å se hvordan disse dukkene holder opp mot de gamle.

    • Jeg forstår hvordan dette kan misforstås, se over!

      • Jonas Heitmann

        Hvordan syntes du disse dukkene funket opp imot orginalene? Uheldigvis er dukker og stop motion en art som dør mer og mer ut.

        • Bendik Berggreen Kaalaas

          Han sier jo i anmeldelsen at stop-motion-animasjonen er bra gjennomført, og sånn som det ser ut på traileren ser det veldig fint ut. Enig i at stop-motion er fantastisk, f.eks. «Coraline» og «Mary and Max», og selvfølgelig «Flåklypa Grand Prix» er blant mine favoritter.

          • Jonas Heitmann

            Vil nok trekke fram Ray Harryhousen som kongen av Stop Motion! Bare å se på filmer som Clash of the Titans, 7 Voyages of Sinbad, der snakker man virkelig toppklasse!

  • SirTex

    Melke, melke

    • Neo

      Ja, du verden! Her melkes det, hele 38 år etter første film.

      Nei, den må du nok lengre ut på snaufjellet med 😉

    • Nerd in Norway

      Du, er det én norsk greie jeg synes folk skal få lov å «melke» MASSE og OFTE så er det universet til Kjell Aukrust som dukkefilm! Nesten førti år siden forrige gang er alt for lenge!

  • Amonyn

    Ingen videoanmeldelse? 🙁

  • bralesteg

    Er det med dialekt eller uten? Blir jo ikke samme hvis de ikke har dialekten inntakt 🙂

    • Dialogen er stort sett på dialekt, ja. «Itte» i stedet for «ikke»!

      • ireneska

        Koselig film som var gledelig tro mot Aukrustuniverset, men spør du meg var det gjort slett arbeid med dialekta, og det irriterte meg gjennom hele filmen. Det hjelper ikke å si «itte» og «vøri» når du legger det oppå riksmålsdialekt med en-endinger. Kan ikke huske å ha hørt noen alvdøler snakke slik.

  • Øystein Finnesand

    Tok min datter med på filmen sist lørdag. Jeg likte filmen ettersom den appellerer for et voksent publikum, tempoet i filmen minner om gamle dager, og det er en del voksen humor. Men dattera mi på snart 6 år likte den ikke, tempoet i filmen var for treigt og det var kjedelig å se på. Og det er jeg igrunnen enig i, sammenligner vi tempoet i filmen med nye animasjonsfilmer er filmen utrolig seig og filmen føles til å vare lenge. Vil gi den terningkast 5 for voksne, men vil gi den terningkast 1 for barn. Det er ingenting i filmen som er morsomt for barn i det hele tatt

    • Nerd in Norway

      Herregud, det er dette jeg frykter… Det er der Ivo Caprino hadde en fabelaktig genial innflytelse på Aukrusts «lune» univers: han sprøytet fart og action inn i det sjarmerende universet!

  • Suveren humor!!
    Slår ut alt annet…. skvaldre-kjerringa Hærland kan dra seg lansomt i fi……..a…..uff jeg mener selvsagt i fletta si….i sammenlikning…..
    Ja, vi må selvsagt ikke glemme denne karen, som bare var et humor-Ess…. http://www.youtube.com/watch?v=GE-f3dy4zkM

  • kjell elvis

    Nebbet til solan ser litt vel polert ut, ellers intet å utsette 🙂

  • Balalaika

    hvor er det blitt av alle rynkene og furene som KA var fenomenal på å få frem – var jo halve moroa med tegningene i hvert fall….

  • Statsansatt

    Filmpolitiet, filmpolitiet. Birger Westmo » what kind of stupid namn is that?»

  • Bjørn Ove Strand

    Jeg blir skikkelig lei meg hvis denne filmen skuffer. Jeg har lest kommentarene her og jeg har blitt litt skeptisk. Spesielt det med lite action. Det er noe jeg aldeles ikke forventer hvertfall.

  • Christoffer

    Så filmen på lørdag. Et koselig gjensyn med gjengen fra Flåklypa.

  • KurtMener

    Jeg har sett filmen og den er fantastisk, særs replikkutvekslingen på Alvdal-dialekt 🙂 Det er så at jeg må se filmen en om ikke flere ganger 🙂 Men den vil aldri overgå Ivo Caprinos «Flåklypa Grand Prix».

    For selv er jeg ett barn av 1970-tallet og for å være helt ærlig, er disse mine mentorer i livet. For hvem i dagens samfunn kan leve i slik en harmoni som Reodor, Solan og Ludvig gjør?? Tre helt forskjellige karakterer som utfyller hverandre så godt 🙂

    • Bjørn Ove Strand

      Godt å høre. Skal uansett se den.

  • Motstand1

    Et vesentlig moment for hvorvidt filmen som representerer en vesentlig del av norsk kultur fortjener en god karakter, er hvorvidt den har lidd samme skjebne som mange andre norske symboler og blitt brukt som multikultipropaganda. Jeg på min side ønsker nemlig ikke å betale for å se det norske bli krenket av forrædere.

  • Motstand1

    ..

  • Motstand1

    Et viktig moment for hvorvidt en film som representerer en vesentlig del av det norske fortjener en god karakter, er hvorvidt filmen lider samme skjebne som så mange andre norske symboler og blitt gjenstand for multikultipropaganda.

    Jeg på min side ønsker nemlig ikke å betale for å se det norske bli krenket.

  • Dag Berntsen

    Kontrastene i filmen er altfor skarpe.
    Dette er et problem som nesten alle filmer har.
    Kontrastene får filmen til å virke plastikkaktig.

    • Nerd in Norway

      En plastikkaktig dukkefilm? Sjokkerende… /ironi

      • Dag Berntsen

        De gamle filmene er mye mer behagelig å se på fordi kontrasten er mer naturlig.
        Du skjønner tydeligvis ikke hva jeg mener, men se på en eldre film, så vil du skjønne.

        • Nerd in Norway

          Du, Berntsen, senest i dag så jeg en femti år gammel film, og listen over mine favorittfilmer er dominert av eldre filmer (favorittfilmen over alle er fra 1954), men vil ikke si at kontrasten i gamle filmer er mer naturlige, heller at f.eks. fargegjengivelsen er «sterkere», gjerne på en unaturlig måte (eks. gode gamle, nydelige Technicolor i all sin «glory»). Allikevel synes jeg disse «unaturlige» sterke fargene ofte gjorde filmopplevelsen mer fantastisk og minneverdig, hvert fall når film er ment som eskapisme og flukt fra virkeligheten. I tillegg til forskjellen gammel filmteknologi kontra ny digital: 1) når vi ser eldre filmer har vi ofte lett for å se de bra eller bedre eldre filmene, da de dårlige eldre filmene ofte er gått i glemmeboka og 2) eldre gode filmer var ofte mer gjennomtenkt f.eks. i bruk av skygger kontra lys og farger. I dagens filmer blir det som kan skapes med lys og skygger I KAMERA mer og mer glemt, eller det drepes av CGI/dataeffekter og juksing med green screen, gjentatte digitale bildebehandlingsprosesser osv.

          Sånn ellers synes jeg det er trist at du ikke forstod ironien på spøken om at det var et problem at dukkefilmer så «plastikkaktige» ut.

          • Dag Berntsen

            Jeg må moderere meg litt.
            Med «gamle filmer» mener jeg filmer laget før Blu-ray kom på banen.
            Glattpolerte er helt riktig.
            Tar til meg det med spøken din. 🙂

  • Emily Nina Davidson

    Hør arrangement av flåklypamusikken for fire gitarer her: http://www.youtube.com/watch?v=G64Q7gYc0Ak

  • Heine Såkvitne

    Ut i fra det eg har sett så burde denne få ein 6-.(maks 1)

  • Jo Kjorstad

    Nå skjønner jeg ikke helt. Den fikk jo totalslakt på nrk alltid nyheter/p2 i dag tidlig?

    • Neo

      P2 er ikke heeeelt det samme som P3 🙂

      • Den ble fullstendig dømt nord og ned i morges på nrk. Jeg hørte det selv. Det var den verste filmen som noensinne hadde blitt laget, skulle man tro. Så kommer samme kringkaster her og roser den opp i skyene. Hvem skal vi tro på?

  • Vognhild

    For dem som i motsetning til Vestmo har kommet seg ut av matrosdressen og ønsker en mer realitetsorientert og velbegrunnet anmeldelse av denne filmen fra en modnere del av NRK, kan jeg anbefale Mikal Olsen Lerøens ord:

    http://www.nrk.no/kultur/nrks-anmelder-slakter-flaklypa-film-1.11343579

    Vognhild

  • Vognhild

    .