Børning krysser av på de fleste av sjangerens sjekkpunkter. Det viser seg at den amerikanske bilfilmens stilistiske formgrep også fungerer på smale, norske veier.

Historien er nok ikke den mest avanserte, men hva vil du ha fra en film som markedsføres som «The fast and the fønniest»? Du vil ha raske biler og morsomme figurer, noe regissør Hallvard Bræin viser seg fullt kapabel til å levere.

Oskar Lundevold, Otto Jespersen og Sven Nordin deltar i Børning (Foto: Erik Aavatsmark/ Filmkameratene & SF Norge).
Oskar Lundevold, Otto Jespersen og Sven Nordin deltar i Børning (Foto: Erik Aavatsmark/ Filmkameratene & SF Norge).

Børning er lekker, fartsfylt og strømlinjeformet underholdning!

LES: Anmeldelsen av Need For Speed

Fra Oppegård til Nordkapp

Bilgale Roy (Anders Baasmo Christiansen) blir utfordret av konkurrenten TT (Trond Halbo) til et løp fra Oppegård til Nordkapp.

En rekke superbiler stiller til start, og Roy må ta med seg en uforutsett passasjer, nemlig hans 14 år gamle datter Nina (Ida Husøy).

Forholdet mellom far og datter settes på prøve på vei nordover, samtidig som den svært ivrige politimannen Mork (Henrik Mestad) forsøker å stoppe hele løpet.

(Anmeldelsen fortsetter under bildet)

Otto Jespersen, Ida Husøy, Oskar Lundevold, Sven Nordin og Anders Baasmo Christiansen i Børning (Foto: Erik Aavatsmark/ Filmkameratene & SF Norge).
Otto Jespersen, Ida Husøy, Oskar Lundevold, Sven Nordin og Anders Baasmo Christiansen i Børning (Foto: Erik Aavatsmark/ Filmkameratene & SF Norge).

Filmens manus er litt slapt. Det legger opp til flere konflikter, som knivingen med TT, og den betente stemningen mellom Nina og farens kjæreste Sylvia (Jenny Skavlan), men gjør lite med det utover i filmen.

Derimot er det ingen ting å si på det aller viktigste, nemlig bilkjøringen! Den imponerende bilparken er tøft filmet av fotograf Askild Edvardsen, motorlyden er også beintøft mikset, mens klippingen i actionscenene virker organisk og fartsfremmende, uten å bli frenetisk.

Politimannen Mork (Henrik Mestad) forsøker å stoppe billøpet i Børning (Foto: Erik Aavatsmark/ Filmkameratene & SF Norge).
Politimannen Mork (Henrik Mestad) forsøker å stoppe billøpet i Børning (Foto: Erik Aavatsmark/ Filmkameratene & SF Norge).

Det eneste som egentlig mangler, er de spektakulære krasjene, som vi kjenner fra filmens amerikanske inspirasjonskilder. Jeg savner det likevel ikke så sårt, da Børning kan skilte med noen heftige stunts. De er nok skapt med CGI, men er svært godt utført.

Stusser litt over geografien

Hovedrollen er ingen match for Anders Baasmo Christiansen. I kraft av å være en av Norges beste skuespillere, makter han å gi Roy en viss grad av dybde i en rimelig grunn film.

Og samspillet mellom han og herlige Ida Husøy gir Børning den menneskelige dynamikken som publikum trenger for å knytte bånd til figurene. Husøy står frem som ei tøff og interessant jente, fri for påsminkede fjortisfakter.

Far/datter-forholdet mellom Roy (Anders Baasmo Christiansen) og Nina (Ida Husøy) settes på prøve i Børning (Foto: Erik Aavatsmark/ Filmkameratene & SF Norge).
Far/datter-forholdet mellom Roy (Anders Baasmo Christiansen) og Nina (Ida Husøy) settes på prøve i Børning (Foto: Erik Aavatsmark/ Filmkameratene & SF Norge).

Filmens komiske elementer besørges effektivt av blant andre Sven Nordin og Otto Jespersen som aldrende motormenn.

LES: Anmeldelsen av Fast & Furious 6

Jeg stusser litt over geografien. Jeg, og mange med meg, er godt kjent på både E6 og Riksvei 3, og det er vanskelig å forstå at noen førere i løpet velger å kjøre Gudbrandsdalen i stedet for Østerdalen.

Jeg skulle også ønske flere holdepunkter på hvor bilene befinner seg, som rundkjøringa på Elverum eller skiltet om verdens største spark på Tynset. Men flisespikking er en overreaksjon på en film som dette.

Jeg digger Børning fordi den klamper gassen i bunn når det trengs, og har tid til å trå lett på bremsen innimellom. Dette er et enkelt, uforbeholdent og godt laget publikumsfrieri!

Om FILMEN

Børning
  • Børning
  • Slippdato: 15.08.2014
  • Regi: Hallvard Bræin
  • Utgiver: SF Norge AS
  • Sjanger: Action

  • Gunnar Brekke

    Fungerer det å ta med en 10 åring for å se denne?
    Jeg er lei av tegnefilmer =)

    • Andreas Vik

      Altså filmen har jo ikke aldergrense. Ta med deg en nyfødt ^^

      • Gunnar Brekke

        Det var en enorm suksess =)

  • Jan O. Olsen

    Endelig! Porno for petrolheads!!!

  • Amund Øie

    Flott du nevner det med geografi, Birger. I flerefilmer (og serier) blir litt av underholdningen ødelagt av rare geografiske blundere. Spesielt i områder man er godt kjent.

    To andre eksempler:
    – Politibilstupet i Hodejegerne fra en vei godt oppi en åsside. Dette skal skje i nærheten av Elverum, men det finnes ikke slike veier eller terreng der.
    – I Mammon kjører de de stadig vekk i feil retning. Bilene blir f.eks filmet på vei ut E6 nordover, men ankommer Bygdøy.

    • Thorstein Johannessen

      Jeg syns de faktisk har gjort det ganske godt med tanke på utgangspunktet. De kunne lett ha valgt de mest passende bildene osv, men de bruker faktisk krysset på Kolomoen som er korrekt i forbindelse med hvem som velger hvilken vei nordover. Og de delene av E 6 som er med kommer såvidt jeg kan se i riktig rekkefølge. Dette er jo fiksjon, og jeg er sikker på at det finnes hele nettforum hvor amerikanske bilfilmer blir sønderplukket av helt latterlige geografiske feil.

      Så er jo jeg på det nivået at jeg såklart la merke til at det ble kjørt på tre forskjellige veistrekninger i driftescenen opp mot Nordkapp. Hvis man skal være pirkete.

      Men dette er en filmproduksjon, og det er fiksjon. Det er dessuten ikke bare bare å filme hvert veikryss herfra til Nordkapp, så jeg syns de har gjort en ganske grei jobb med å få det sånn passe autentisk.

      Men sveler på ferga over Tysfjorden? Og den forbaska fotoboksvitsen? Ikke alt er på plass 🙂

      • Jakob Kalvig Skogan

        Noko galt med svelene på MF Vardehorn?

    • Morten Otterstad

      Politibilen i Hodejegerne var helt håpløst. Jeg bor 2min fra Dronningveien i Hole der den braste utfor. Men den lander jo på en helt annen lokasjon. Mulig dette ikke virket så klønete på folk som ikke er lokalkjent, men på meg som bor der ble det helt meningsløst. Men sånn er det på film, man skal ikke vite for mye om hvordan man lager den 😉

    • Arild-André Syverstad

      Sånn er det da på alle filmer? Iværtfall har det vært sånn i alle jeg har sett som er innspillt på steder jeg er kjent. Det blir litt rart for de som er lokalkjent, men spiller det da egentlig noen rolle? Man finner da locations der det passer, og med det som passer til storyen? Ofte kan ikke den veien som faktisk fører fra A til B tilby det man trenger av f.eks svinger, bakker, landskap, eller for den saks skyld plasser som egner seg å rigge opp et helt filmsett.. Skal du ha det geografisk korrekt anbefaler jeg Hurtigruta minutt for minutt…

    • Henrik Kurka

      Filmen er da så vidt jeg vet ikke ment som turistinformasjon så jeg stusser litt over at noen stusser litt over dette med geografi. Det er en bilfilm og ikke et veikart.

      • Amund Øie

        Helt klart.

        Men folk er forskjellige. Noe plages over at noen skyter 9 skudd fra våpen som rommer maks 8 skudd. Jeg plages over at geografien ikke er ivaretatt.

        Verste jeg har vært borti er forresten Istid. Der er man høyt, lavt, inni en dal og oppå en fjelltopp med få sekunders mellomrom.

  • Fin anmeldelse. Skal se filmen snart. Om dere er interessert i eldre norske filmer, kan dere ta en titt på min blogg http://norskfilm.montages.no/ .

  • Echtelion

    Siden de drar over Venabygdsfjellet ved Ringebu og kommer inn igjen på E6 ved Hjerkinn er det ikke så dumt å fortsette rett frem ved Kolomoen. Det er omtrent like langt som Østerdalen, og fartsgrenser har de jo et avslappet forhold til…

  • Lasse Becher Bjerkelund

    Det at Toyota GT86’en har skiltnummeret til en 6 tonn tung Man lastebil ødela litt for meg. Laster den kanskje ned om noen år, men kino penger spanderer jeg ikke på den …

    • Martin Sørlie

      Så at gutta kjører løpsbiler i høye hastigheter på norske veier er helt naturlig, men at skiltene på en slik racerigget bil på gata kan være stjålet er usannsynlig? Så du mener TT virker som en supertrustworthy arbeidskar som har betalt for alle delene på en rimelig dyr og moderne bil, og har den lovlig og godkjent på skilt?

  • Sir_Kelsag

    Hvordan denne filmen her har fått en firer på terningen er ubegripelig. Fått en god slump av PR budsjettet Birger?

  • Ola Hansen

    Beste norske filmen jeg har sett noen gang..
    Eneste jeg egentlig reagerte på som negativt var da de kjørte tvers over snaufjellet og ned en bratt fjellknaus. Den sekvensen var noe amatørmessig laget i forhold til de andre stuntsa.

  • hansolavbakken

    Filmens største problem slik jeg ser det er lengden – 93 minutter er rett og slett litt i underkant av hva filmen trenger for å få avslutta alle plot-pointa den har tilløp til uten å fullføre sikkelig. 10-12 minutter til hadde gitt dem mer enn nok tid til å få avslutta ting sikkelig, samt gjort geografien litt mer forståelig – særlig det siste hoppet fra tysfjord til Nordkapp – en distanse på omtrent 80 MIL – er i drøyeste laget. I USA ville en slik film fått den nødvendige lengden, i norge får man jo nærmest panikk med en gang tidsteller’n passerer 90 minutter – da MÅ ting avsluttes ASAP, uansett hvor til hinder for kvalitativt og fortellerteknisk det enn måtte være.