Jeg har aldri spilt noen av Blizzard Entertainments suksessrike Warcraft-spill. Mine eneste forventninger til filmen Warcraft: The Beginning var knyttet til at den er skrevet og regissert av Duncan Jones (Moon, Source Code).

Det viser seg at han har laget en morsom fantasifilm som underholder effektivt! Den inneholder riktignok elementer som er rent sludder, inkludert stiv dialog, men historiefortellingen er ganske rik, med klart definerte rollefigurer med åpenbare funksjoner.

Warcraft: The Beginning har tøffe og kaotiske krigsscener, alt pakket inn i miks av ypperlig CGI-animasjon og virkelige figurer og omgivelser. Subtil filmkunst er det ikke, men Warcraft kunne aldri være annet enn en hardtslående og effektfull fantasifilm.

(Anmeldelsen fortsetter under bildet)

Durotan (Toby Kebell) vurderer et opprør i Warcraft: The Beginning (Foto: United International Pictures).
Durotan (Toby Kebell) vurderer et opprør i Warcraft: The Beginning (Foto: United International Pictures).
Orker invaderer Azeroth

Warcraft-universet rommer både mennesker og orker, noen med magiske krefter. Denne filmen går tilbake til starten og forteller hvordan orkene invaderer riket Azeroth gjennom en portal under ledelse av den onde Gul’Dan (Daniel Wu).

Kong Llane (Dominic Cooper) og krigeren Anduin (Travis Fimmel) leder an i kampen mot de invaderende orkene og tilkaller vokteren Medivh (Ben Foster) for magisk hjelp.

Samtidig begynner orken Durotan (Toby Kebbell) å vurdere et opprør mot Gul’Dans lederstil.

LES: Anmeldelsen av X-Men: Apocalypse

Filmen introduserer oss for begge leirene i starten, og gjør en god jobb med å plassere de ulike figurene før det braker løs.

Ikke alle figurene er like interessante. Dominic Coopers kongeskikkelse blir for glatt og intetsigende. Travis Fimmel lykkes langt bedre som den heltemodige Anduin, med sine uttrykksfulle øyne som sitt fremste våpen.

Ben Foster er også som vanlig en skuespiller man kan stole på. Han gjør Medivh til en over middels interessant figur, en plaget sjel som kjemper mot truende krefter.

På orkefronten er skuespillerne prisgitt CGI-animasjonen, men den er heldigvis god og unngår «uncanny valley»-effekten fra tidligere års CGI-filmer.

Orkene er så detaljrike og livaktige at man av og til glemmer at de er animerte. Dermed er for eksempel Toby Kebbell i stand til å gi Durotan en orkelighet med god spennvidde.

(Anmeldelsen fortsetter under bildet)

Garona (Paula Patton) er en av de få interessante kvinneskikkelsene i Warcraft: The Beginning (Foto: United International Pictures).
Garona (Paula Patton) er en av de få interessante kvinneskikkelsene i Warcraft: The Beginning (Foto: United International Pictures).
Overraskende godt fortalt

En annen spennende skikkelse jeg ennå ikke har nevnt, er Garona (Paula Patton), som er halvt ork og halvt menneske. Hvordan det har gått til, får vi ingen forklaring på, men hun gir i alle fall en interessant beskrivelse av hvilke konsekvenser seksuelle forhold mellom orker og mennesker kan få.

Hun havner i skvis mellom de krigende partene, og må foreta valg som kan få stor betydning. Hun er også en av de få sterke kvinneskikkelsene i en historie full av hankjønn. Fordelingen kunne vært bedre, med tanke på at ca 35% av World of Warcraft-spillerne er kvinner.

LES: Anmeldelsen av The Nice Guys

Warcraft: The Beginning inneholder magikere, grønne krefter, portaler, teleportasjon, dverger, orker og enorme fabeldyr. De som synes slikt er tøys, kan like godt holde seg borte fra denne filmen.

Men de som har sans for denne typen eventyrfortellinger, kan se frem mot en overraskende godt fortalt historie, som morer og engasjerer uten dødtid.

Duncan Jones og Charles Leavitts manus er ikke helt fritt for flau dialog og enkle fremdriftsløsninger. Filmen mangler også humor, som hadde vært velkomment, men Warcraft: The Beginning er likevel en solid dataspillfilmatisering, med flere styrker enn svakheter.

I mine øyne fortjener den å bli en stor nok suksess til at oppfølgere får se dagens lys. Duncan Jones kan ha sørget for at Warcraft-fans går lyse tider i møte.

Om FILMEN

Warcraft: The Beginning
  • Warcraft: The Beginning
  • Slippdato: 27.5.2016
  • Regi: Duncan Jones
  • Utgiver: United International Pictures
  • Aldersgrense: 12
  • Sjanger: Action, Eventyr

  • Emil

    Er ikke garona halvt ork og halvt draenei? Sier de eksplisitt i filmen at hun er halvt menneskelig?

    • Andreas

      De kan ha tatt seg den friheten og forandre på Garona sin origin for å ikke forvirre ett uvitende publikum, men jeg mener at det skal være scener med dranei i filmen uten å vite noe for sikkert annet enn et bilde jeg så på nettet.

    • Kjell Kristian Heidal

      Når det gjelder Garona så har det skiftet litt opp igjennom, de har jo også sagt at enkelte lore-ting er litt forandret på, sånn at det funker på film. Personlig så har jeg ikke noe problem med det, så lenge det funker og ikke noe drastiske forandringer som skjer.

    • MOGLEG SPOILER
      -. -. -. -. -. -. -. -. -. -. -. -.
      (Hugsar eg heilt feil om Garona sjølv lenge trudde at ho var halvt menneskeleg? Det kan vere det er ein variant av den avsløringa dei planlegg i filmane etter kvart.)

    • TorSverre

      Garona trodde jo selv hun var halvt menneske, fram til det ble avslørt for henne at hun var halvt draenei. Så det er fullt mulig at hun (eller andre) i filmen eksplisitt sier hun er halvt orc/halvt menneske, enkelt og greit fordi hun ikke vet bedre selv.

    • Larsemannn

      Jo, men dette finner ikke hu eller noen andre ut før seinere, originalt.

      I filmen hintes dette til i en scene veldig tidlig i filmen.

  • Werner

    Correct me if I’m wrong, men denne filmen baserer seg vel på handlingen i Warcraft: Orcs & Humans (as in RTS-et fra 1995), så referansene du drar til WoW er vel litt malplassert?

    • Kjell Kristian Heidal

      Du tar ikke feil, men kan vel være lett for «non-Warcraft» fans eller de som ikke kjenner til Warcraft, å først tenke på WoW.. siden det er nyeste og største. Men joda, historien er basert på første Warcraft spillet

      • Dere har også rett, og innledningen er derfor endret.

    • Erland Nettum

      Det stemmer nok. Men det hadde neppe blitt filmatisering uten WOW.

  • Emil

    >Hun er også en av de få sterke kvinneskikkelsene i en historie full av hankjønn. Fordelingen kunne vært bedre, med tanke på at ca 35% av World of Warcraft-spillerne er kvinner.

    Dette er bare tull for oss som faktisk følger med på loren.

    1. De fleste viktige karakterene i denne tidsperioden er menn.
    2. De fleste kvinnelige karakterene i Warcraft kommer senere (Sylvanas, Tyrande, drageaspektene, Jaina etc)

    • Erland Nettum

      Han refererer til at mange av «spillerne» er kvinner, ikke til karakterer i Warcraft-universet. Argumentet er at når mange fans er kvinner burde det også være flere sterke kvinnelige karakterer i filmen. Du nerder for dypt og går glipp av poenget hans.

      • Emil

        Poenget hans er indirekte det samme som å si at Duncan Jones burde ha endret på historien for å få plass til nye kvinnelige karakterer. Problemet er at det er såpass mange viktige karakterer som allerede trenger plass at det ville være en hestehandel som vi med kjærlighet til loren ville kommet dårlig ut av.

        Jeg foretrekker at de jobber mest mulig for å gi en god forestilling av historien som den faktisk er, istedenfor å endre på mest mulig for å appellere til filmgåere generelt. Det er nettopp denne prosessen som gjør at filmer basert på spill er så dårlig.

        Hold «progressiv-politikk» utenfor dette.

        • Erland Nettum

          Dette innlegget er jeg tilnærmet 100 % enig i. Forøvrig, progressiv politikk. Jeg mener spill ikke nødvendigvis blir dårligere om de i større grad gjenspeiler samfunnets sammensetning. Og da mener jeg spillsamfunnet.

          • askogv

            Spørsmålet er hvorvidt det er nødvendig, eller om det er et stort problem å fortelle en slik historie for øvrig. Det finnes plenty av spill der ute, og de reflekterer jo nettopp spillsamfunnet slik folk velger å spille dem. Jeg ser ingen grunn til å endre på historien på bekostning av helheten.

            Må applaudere fromheten til artikkelforfatteren da han dro fram det fornuftige likestillingskortet. Klapp klapp…

            Det du refererer til er jo bare en parodi på hvordan samfunnet bestreber en mer likstilt innordning av alle ting. Hva med de ekte likestillingsproblemene vi har?

        • askogv

          Så bra svar Emil! Nok et stusselig eksempel på hvordan noen bruker sitt delvis obligatoriske og svette (redd for å trykke på feil knapper) samfunnssyn på å kritisere en god og logisk historie. Det at hele 35 % av spillerene i Wow er kvinner, sier jo mye i seg selv (tommel opp). Jeg har ikke noe problem med å innrømme at det som regel er menn i slike spillsjangere jeg syntes det er mest spennende å følge med på. Sånn er jeg, og det kommer ikke til å endre seg. Når det er sagt, så mener jeg selvsagt at det kan dukke opp en awesome kvinnekarakter som kicker ass, og har en interessant og innbydende historie bak seg som det er kult å følge med på, samtidig som det skaper en interessant dimensjon i filmen eller i spillet.. Er det virkelig nødvendig å dra likestillingskortet i alle sammenhenger der hvor kvinnene er underrepresentert? Jeg tar det mindre og mindre seriøst for hver gang det blir nevnt jo …

        • Robert Paulsen

          Hva i all verden er dette?

          Et saklig innlegg med legitim argumentasjon på hvor deres uenighet ligger?
          Ingen devaluering av hans intensjoner? Ingen obskøne referanser om hans mor?? Ingen ytterligere påpeking av hans seksuelle legning???

          Om ikke det var nok så er det ingen setninger i blokkbokstaver, eller noen skrivefeil heller. Ai ai ai, internett, du skuffer meg…

        • Duncan Jones sa selv i det ene filmpanelet på Blizzcon (2014 tror jeg) at han veldig gjerne ville hatt flere kvinnelige karakterer, og de har derfor tatt med blant annet dronningen litt mer enn det som opprinnelig var.
          Jeg tror forresten ikke vi bør forvente at loren er 100 % slik som vi kjenner den. Jeg tror det blir ganske vanskelig for meg å se denne filmen uten å henge meg opp i detaljer.

      • Olsen

        Det er vel heller Birger som bommer når han refererer til World of Warcraft. Dette spillet kom 10 år etter det første i serien (som forøvrig ikke er et MMORPG).

        • Du har rett, og jeg har derfor endret innledningen på anmeldelsen.

    • Sondre

      Diagnose… NERD RAGE!

  • Mr_Ask

    Jeg gleder meg!!

  • Jomar Bakkeli

    Hurra, en Warcraft-film. Dritfett. Hilsen 1996.

    • Olsen

      Jaggu på tide! Spent på hva utfallet ble 😉

  • Fredrik Weisethaunet

    Kanskje en fordel å kjenne til kildematerialet? Det er vel ganske vanlig når man skal skrive om noe som er basert på noe annet?

    • Nei. En film skal kunne stå for seg selv og ikke kreve noen forutgående kunnskaper.

      • Steinar Dyrhaug

        Det spørs vel hvilken målgruppe filmskaperen vil treffe, er ingen regel at en film skal kunne stå for seg selv

        • KeroT

          Enhver filmmaker vil at produktet skal stå på egne ben. Ingen som pøser millioner av dollar inn i et prosjekt som ekskluderer en stor del av en befolkning. Prøv å nevn en kinofilm der du har behov for forkunnskaper.

          • Steinar Dyrhaug

            Sier ikke at det er et behov, mener bare at noen filmer (ofte basert på bøker) gjøres mye bedre med kunnskapen om universet filmen settes i og at det da er mye større sjanse for at du liker den(ser du en Avengers film uten noen kjennskap til universet vil det svekke filmen voldsomt) Duncan jones er en stor warcraft/wow/blizzard fan, og kjenner da universet veldig godt og det vil trolig gjenspeiles i at filmen blir veldig mye bedre likt av folk som har satt seg inn i universet, tror jeg. ( det hadde heller ikke forundra meg om Blizzard hadde pøst ut 100mill dollar(småpenger) for en film som spiller på fan-service 😛 )

      • Roger Raanti

        Må si meg enig med Birger. Jeg vil tippe at litt av intensjonen til filmskaperne og produsentene er å lage et bindeledd mellom hard-core fans og ikke minst nye fans. Sannsynligheten for å tiltrekke nye øyne dropper betraktelig hvis man går i utgangspunkt i forkunnskap. Hvor mange i Norge/verden hadde lest samtlige tegneserier før det ble filmatisert, kontra hvor mange nye fans kom med bakgrunn av filmatiseringen?

        • Fredrik Weisethaunet

          Jeg mener fortsatt at flimen må være representativ for det universet den er ment å representere. Hvis ikke er det respektløst overfor de som faktisk er fans. Det er mange eksempler på særlig spill som rent kvalitativt er gode, men som på ingen måte representerer navnet det bærer.

          • Roger Raanti

            Misforstå meg rett; jeg er ikke uenig med at historien i filmen skal være lik historien fra kilden, det eneste jeg sier er at historien må bli presentert på en slik måte at både nye og gamle fans av Warcraft skal ha glede av filmen! 🙂

      • Fredrik Weisethaunet

        Kan jo begynne med at dette er grunnen til at jeg digger Filmpolitiet, en av de få redaksjonene som tar interaksjon med publikum på alvor.

        Men jeg klarer ikke helt å bli enig med deg alikevel; fordi jeg mener det er ganske avgjørende for denne typen filmer og spill, som bygger på noe som allerede er etablert. Grunnen er enkel, det opprinnelige merkenavnet har den statusen det har fordi navnet representerer en historie med kvalitet. Når man da bruker et slikt navn, forutsetter det at man har respekt for kildematerialet, om det ikke har det så er det rett og slett utbytting av fansens tillit. Et godt eksempel på dette er World War Z, som ikke har annet til felles med kildematerialet enn nettopp navnet. Det er en ekstremt billig og uredelig måte å lage film på, om man allikevel ikke har tenkt å forholde seg til kildematerialet så får man være kreativ nok til å finne på et eget navn, og man bør stole nok på eget produkt til å kunne tro at man evner å bygge opp en egen merkevare.

        At filmen bør kunne stå seg alene er jeg enig i, men om den ikke hadde respektert kildematerialet så kunne den like gjerne hett noe annet. Noe annet er å pisse på alle dem som har vært med på å løfte omdømmet til orginalmateriet.

        • Andre

          Men da blir jo dette bare spekulasjon fra din side, hvis du ikke har sett filmen? «Warcraft» virker nemlig i aller høyeste grad som en film som både har respekt for kildematerialet, men som likevel ikke har som intensjon å kun tilfredsstille og slikke spillfansen av den grunn. Regissør Jones sier dette i et intervju jeg leser i siste nummer av Filmmagasinet. Han er svært stor fan og dedikert til dette universet, noe som vises veldig godt igjen i regien og filmen hans. Gå og se den, og bli glad! 🙂

          • Fredrik Weisethaunet

            Ikke spekulasjon, undring. Nettopp derfor etterspurte jeg det perspektivet hos Birger, fordi det er avgjørende for meg for om jeg skal se filmen eller ikke om de faktisk har respektert kildematerialet.

            Ut i fra det jeg har lest av ulike fans rundt om kring, så virker det som om de har respektert det.

            • Andre

              Jeg synes.også de har det, så håper du ser filmen og er fornøyd. 🙂

        • Ja, men også nei.

          Er du samd i at filmen WWZ kan vere ein god film, sjølv om det er ein lite nøyaktig (moglegens ikkje-eksisterande – som du seier, kun i tittelen) WWZ-bokadapsjon? Hadde WWZ vore betre om den heitte Ohmagad, Zombies everywhere!, men ellers var kliss lik filmen med Brad Pitt i hovudrolla?

          På same måte så kunne Warcraft: The Beginning fint ha vore ein god fantasyfilm sjølv om den hadde brote meir enn den gjer (eg har ikkje sett filmen – enno) med spelet den er basert på. Det er ikkje kor lik den er originalen som avgjer om filmen i seg sjølv er god, sjølv om fans kan vere sinte over slike endringar. Det er det Birger peiker på.

          Eg er samd i at det sjølvsagt er mange kyniske krefter i spel, spesielt som du seier med WWZ, og mange andre adapsjonar. Brand recognition er ting som får folk med pengar til å glimte endå fleire dollarteikn i augo. Men det blir eit litt anna problem igjen.

          Likevel, ein film må først og fremst fungere som film – og då er det andre krefter som er i spel enn å plukke alt direkte frå opphavsmaterialet og setje det inn i eit anna medie enn der det kom frå.

          Preacher er kanskje eit anna eksempel. Eg er kjempeglad i teikneseria, men sjølv om tv-serien har endra ein god del er det likevel ei utruleg kul tv-forteljing – laga med det eg oppfattar som kjærleik. Det var blant grunnane til at eg likte den godt.

          • Fredrik Weisethaunet

            Jeg kan gå lenger enn det, Hitman Absolution kan selvstendig forstås som et godt spill, men jeg mener definitivt det er villedende og umoralsk å markedsføre det som et Hitman-spill. Om merkevarer skal ha noe som helst beskyttelse og verdi, så må de være knyttet til en forventning. Det samme gjelder også de nye Tomb Raider-spillene. Jeg opplever denne typen grep som kreativt latskap, man hviler seg på et etablert merkenavn for å slippe å skape ett selv. Om man ikke har større tro på produktet sitt enn at man tror man må låne troverdighet fra noe som er etablert og velkjent, så burde man heller revurdere hele arbeidet sitt.

            Men i de tilfeller hvor kildematerialet faktisk er respektert, så viser det at skaperen ikke bare har respekt for kildematerialet, men også overfor fansen som strengt talt er de som har gjort merkevaren til det den er. Det er ikke uten grunn mange LoTR-fans fikk tilnærmet nervøst sammenbrudd når det ble kjent at Peter Jackson skulle være regissør for filmene, selv om LoTR helt tydelig er et eksempel på at man iallefall til en viss grad har lyktes.

            Jeg trakk frem WWZ som et eksempel fordi Max Brooks (jeg elsker nemlig bøkene hans) selv åpent har sagt at filmene har ingenting til felles med hans univers. Ironisk nok virker filmen å ligge nærmere «kritikken» av fiksjonszombier som «Zombie Survival Guide» åpner med enn universet hans. Jeg har ikke sett filmen, og kommer heller ikke til å gjøre det, fordi jeg mener den er et hån mot fansen av bøkene. Mulig filmen er bra, men den burde aldri fått det navnet, det er langt over grensen for jug.

            Situasjonen hadde vært en annen om det politiske rundt merkevarenavn var annerledes. Merkevarenavn og copyright fikk beskyttelse av flere grunner, og en av dem er nettopp for at vi som publikum skal ha muligheten til å ha en viss grad av forventning knyttet til et kjent navn. Hadde vernet vært slappere, og det var fritt frem å kalle sitt for hva en vil, så hadde det ikke vært like ille. At en stor lommebok gir deg muligheten til å utnytte potensialet i godt etablerte merkevarer til å selge noe under falskt flagg er derfor noe jeg synes er direkte moralsk forkastelig, uavhengig av kvaliteten til produktet som selges under falskt flagg.

            Derfor mener jeg at det er relevant at anmeldelser faktisk forholder seg til den kulturelle konteksten slike filmer (og spill for den del) oppstår i, og forholder seg til historien til merkevaren. Hvis ikke har det ingen betydning.

    • Tor Iver Wilhelmsen

      Tror du alle somskriver omtale av Gudfaren har lest boka av Mario Puzo? Hvor mange som omtalte filmen «Pirates of the Carribean» hadde vært i Disneyland og tatt berg- og dalbanen den er basert på? Om en film er avhengig av forkunnskaper har den en diger feil.

      • Fredrik Weisethaunet

        Se de andre svarene jeg har skrevet. Det er ikke det gemene filmpublikumet som føres bak lyset ved dårlige adapsjoner, det er fansen av orginalverket. For de som faktisk har et forhold til kildematerialet er det ganske så relevant om filmen respekterer det eller ikke. Det er ganske respektløst å lage en film som ikke respekterer kildematerialet, og som bare låner en kjent merkevare for å tjene penger på ræl.

        Nå har jeg fått den informasjonen jeg trenger av Warcraft-fans som har sett filmen og kan gå god for den. Det var det jeg etterspurte.

  • Per Mittag Nielsen

    Hvis han aldrig har haft med spillets univers at gøre.. Da kan han være den forkerte til denne film anmeldelse…

  • Ørjan Aasen

    wow, en «utenforstående» som synes filmen var ok! har bare lest negative anmeldelser via IMDB’s metacritic. Synd er det at anmelderen trekker inn Hobbiten og LotR til sammenligning siden det er ekstremt få filmer av den sjangeren. Hva gjør LotR til kongen av fantasy sjangeren??? hadde et lite håp om at Warcraft kunne danke ned Tolkien fra tronen…

    • Joachim Lothe-Rikenberg

      Tolkien er KONGE!

    • Fredrik Folke Pettersen

      Ringenes Herre-trilogien kan kun sammenlignes i kvalitet med Game of Thrones av filmproduksjon jeg har sett. Hobbiten-filmene er ikke i nærheten av disse to.

      Warcraft-universet har levd med meg fra Warcraft II i barndommen men slutta med WoW for sju år siden. Det ville vært kult om de hadde lagd en bra film om det. Etter det jeg har sett/lest er ikke dette en bra film, sikkert helt grei popcornunderholdning. Men for en som kan loren ut og inn blir det nok en mer irriterende opplevelse 😛

  • Joachim Lothe-Rikenberg

    Joa, men tror jeg heller ser X-Men enda en gang.

  • blitti

    Jeg har lest mange av kommentarene. jeg kan være enig i at en film skal kunne stå på egne ben, men dette er en film hele WoW universet har lengtet etter i flere år. de som har spilt spillet vil kanskje mene annet om filmen, på samme måte med de som har lest boken (til andre filmer). ved å ha en utenforstående vil du få et «objektivt» syn på filmen, men jeg mener dessverre at akkurat denne filmen er dedikert til WoW fans. wow historien er så enorm at det kan bli vanskelig å fange alt i en film. jeg tror at «alle» WoW fans ble ganske skuffet over at denne filmen er anmeldt av en utenforstående.

    • Jon Erlend

      Det er ikke en WoW film tho..

    • Sinfour

      Det omhandler ikke WOW, men Warcraft. Den er mer rettet til strategispillene som kom ut på tidlig 90 tall, der krigen startet. WoW er igrunn bare en samling av alt, dvs hva som har skjedd flere tiår, kanskje århundrer etter når Azeroth ble «befolket». Skal se filmen i morgen, og blir sikkert en helt ok opplevelse.

      • Aslak Røkke

        Strengt tatt så omhandler den vel faktisk romanene som er skrevet om perioden FØR strategispillene fra 1990-tallet. For en som har lest alle disse bøkene, samt spilt alle spillene i warcraft-serien fra og med Warcraft 2, så er det en ok film, om dog en mesterøvelse i meningsløse brudd med kanon.

        • Sinfour

          Skal ikke krangle meg på den, for jeg har ikke lest bøkene 🙂 Men jeg håper og tror de neste filmene blir bra, bare håper det ikke vil ta 5 år mellom hver av dem… Synes filmen var bra og underholdende og fortalte en god historie. Savnet litt mer bakgrunnshistorie på de forskjellige karakterene som dukker opp i filmen.

          • Aslak Røkke

            Helt enig der! Dette blir et sørgelig kompromiss slik jeg ser det. For lite introduksjon og karakterbygging, samtidig som det drøsses på med informasjon. Fans som meg blir sittende å irritere seg over småting som er feil/mangler, mens jeg ser for meg en nyinnvidd ikke skjønner noenting.

  • TheNorwegianPig

    Gå å les en bok menneske! , Garona Halforcen er halv-orc og halv-Draenei.

    • Ikkje i filmen – iallfall ikkje hittil.

      • Jonas Ukon

        Hun trodde originalt at hu var half-human, men finner i ettertid ut at hu er half-orc & half-draenei. Dette kommer ikke frem i filmen (var visst noe ekstra back-story som ble klippet ut fra filmen tror jeg, som sku komme med i blu-ray’n). Mulig det frem kommer i en eventuell etterfølger om det blir noen.

        • Aslak Røkke

          Gitt at hun ble født på Dreanor, så har hun vel aldri trodd at hun var half human.

  • Anders Olsen

    Storyen er fra RTS/Strategi spillet Warcraft, ikke MMORPG spillet World of Warcraft, så de 35% kvinnene som spiller WoW har ikke noe å si. A dra flere kvinner inn i spillet er bare meningsløst, ettersom det bare ødelegger storyen som den var/er.

  • Anders Isaksen

    Synd at denne nerdefilmen ikke kan anmeldes av en eneste ussel nerd som faktisk har spilt de orginale Warcraft spillene fra 1990 tallet 🙁 istedet må vi fores av pjatt fra bebrillede hipsterforståsegpåere…

    workwork

    • Thomas Claudius

      Sprøtt det der man eller hva ? Vært fet om de i det hele forstått hvor lenge vi har ventet på denne filmen med alle de film snutter de har laget opp igjennom tiden 🙂

  • aDyingApril

    Jeg har ikke sett filmen og har ingen erfaring med og spille WoW i det hele tatt, men jeg digger alle nerdekommentarene her inne, så mye lidenskap! 😀

  • LarZen

    Så den igår. En rotete og typisk spill til film «la oss forte oss å kaste all informasjon til dem som ser på type film». Kan godt forstå dem som ikke har noe forhold til Warcraft universet at dette er et rot av en film. Ihvertfall i starten. Men det er endel sener i filmen som er skikkelig bra altså. Og for en utrolig CGI!

    Skal vist være over 40 minutter som er klipt ifra filmen. Kan jo håpe at det kommer en 4K extended utgave. Litt mer kjøtt på beina så kan nok filmen være mer behagelig å se.

  • dovekesapu

    Warcraft: The Beginning film på nett http://stream2watch. website