The Keepers er en grundig oppbygd krimhistorie fra virkeligheten som med vemmelige detaljer og urovekkende konspirasjoner maler et grelt bilde av hvordan medlemmer fra den katolske kirke og politiet i Baltimore ødela livene til en rekke unge kvinner på slutten av 60-tallet.

Som «true crime» har ikke The Keepers den samme umiddelbare slagkraften som suksesser som Making a Murderer, The Jinx og podkasten Serial S01 hadde. Her er det ikke én hovedperson som vi som publikum skal ta stilling til om er skyldig eller ikke.

Men ved å trekke trådene fra et uløst mordmysterium inn i et vepsebol av gamle overgrepssaker, så har regissør Ryan White skapt en uhyggelig god og fengslende serie, som med mye menneskelighet og hjertevarme gyver løs på en iskald drapssak.

ANMELDELSE: The Jinx – Drivende spennende

Abbie Schaub og Gemma Hoskins er to tidligere elever av drapsofferet Cathy Cesnik, som er fast bestemt på å finne ut hva som skjedde med nonnen. (Foto: Netflix)
Abbie Schaub og Gemma Hoskins er to tidligere elever av drapsofferet Cathy Cesnik, som er fast bestemt på å finne ut hva som skjedde med nonnen. (Foto: Netflix)

Kald sak, hjertevarme hovedpersoner

Utgangspunktet for The Keepers er det uløste drapet på nonnen og lærerinnen Cathy Cesnik, som ble bortført og drept i 1969, da hun underviste på Archbishop Keough High School i Baltimore.

Det er en mordgåte som flere ganger har vært oppe i media uten at det har kommet noen løsning. Men det har ikke tatt motet fra det to iherdige ildsjelene Gemma Hoskins og Abbie Schaub, som sammen med et knippe journalister har holdt liv i saken, og som stdadig samler bevis og vitneforklaringer.

ANMELDELSE: House of Cards S05 – Søvndyssende kjedelig

Den etterforskningen har ført de inn i en overgrepsskandale som kan være knyttet til drapet. Og etter hvert som vitnene står fram og forteller sine sterke historier om systematisk overgrep på skolen, så ser vi omfanget av hvor dypt djevelskapen muligens stikker i denne omfattende saken.

Det er røff kost å høre voksne kvinner fortelle om de grusomme voldtektene og den psykiske terroriseringen de opplevde i ungdommen, men The Keepers mister aldri lunheten og hjertevarmen. Den strømmer ut fra både etterforskerne og fra ofrene – som har klart å skape sine egne liv og familier, til tross for opprivende opplevelser og en mistro fra både lokalsamfunn og rettsvesen.

Det er mange som står fram og forteller om seksuelle overgrep på Archbishop Keough High School i Baltimore på slutten av 60-tallet.  (Foto: Netflix)
Det er mange som står fram og forteller om seksuelle overgrep på Archbishop Keough High School i Baltimore på slutten av 60-tallet. (Foto: Netflix)

Antyder mer enn den beviser

Selv om saken og hovedpersonene treffer hardt, og serien er full av solide sjangertrekk, som gamle notater i pappesker, gatesmart etterforskning og flere intervju som slår i magen, så er ikke The Keepers uten svakheter som dokumentarserie.

Den blir til tider ensformig i intervjuene og ikke minst arkivbildebruken. Kombinasjonen sober musikk og bilder av prester, politibiler og skolebygninger er med på å forankre intervjuene til steder, tidspunkt og personer, men disse grepene kunne med fordel ha blitt variert mer.

Strikken tøyes også drygt langt i en del av argumentasjonen mot både kirke og politi. Det antydes mye mellom linjene, og journalistisk sett er det problematisk at påstandene i intervjuene i liten grad blir forsøkt etterprøvd og faktasjekket på en måte som er synlig for oss som ser på.

Serien trekker også inn Baltimore-politiets overtramp mot byens svarte befolkning som en parallell, og spesifikt protestene som kom i etterkant av dødsfallet til Freddie Gray, som døde i politiets varetekt i 2015.

Dette er absolutt relevant for å vise et større bilde av hvordan politiet i Baltimore har store utfordringer innad i sine rekker. Et syn som harmonerer med seriens påstander om at politiet var med på skjule sannheten om overgrepene, og muligens også mordet på slutten av 60-tallet. Men det er ikke et argument som serien problematiserer eller hvor politiet selv får komme med tilsvar. Det blir bare en antydning som får stå uimotsagt som argument for at «politiet i Baltimore er villig til å bryte loven».

Det er mulig disse antydningene og påstandene vil bli styrket og etterprøvd i løpet av de tre siste episodene, jeg har kun fått se 4 av 7 episoder. Men så langt antydes det så mye med illustrasjonsklipp, musikk og vitneforklaringer, at det svekker troverdigheten til serien som dokumentar.

ANMELDELSE: The Handmaid’s Tale – En dyster nytelse

Når det er sagt, har jeg ingen grunn til å ikke tro på seriens sentrale påstander. Det har skjedd forferdelige ting i det katolske miljøet i Baltimore på slutten av 60-tallet, og The Keepers er gyselig god til å ta oss med inn i en skjult, og delvis glemt verden av forbrytelser og maktmisbruk.

Tematisk har serien mye til felles med Oscar-vinneren Spotlight, som også tok for seg overgrep i den katolske kirke. I likhet med filmen klarer The Keepers å vise fram at det forferdelig og utenkelige kan skje rett under nesen vår, uten å framstille forbrytelsene som noe sensasjonelt eller fremmed. Absolutt en serie det er verdt å sette av helga til.

The Keepers har premiere på Netflix 19. mai.

Om SERIEN

The Keepers