Influenser Jenny Huse (21) lever, ifølge henne selv, for dramaet.
I 2021 ble Huse, sammen med andre unge TikTok-profiler som Marti Evju (19), Gabriel Gebreselase (21) og Sultan Hadaddeen (19), kjent for å holde live-sendinger på Instagram. Her diskuterte de alt fra abort til psykisk helse, kjønnsidentitet og rasisme.
– Det ble bare drøyere og drøyere
– Jeg er god på å snakke, og likte å høre andres meninger og synspunkter, forteller Huse, som fungerte som en slags programleder for sendingene.
Dersom det oppsto hete diskusjoner under sendingene, ble det ofte klippet ut og postet på TikTok – enten av deltakerne selv eller av andre fan-kontoer på TikTok.
Dette ble god reklame for gjengen, som raskt innså at potensialet for livesendingene var stort.
– Vi opprettet en gruppe hvor vi avtalte liver, forteller influenser og aktivist Sultan Hadaddeen, som fra før hadde en stemme i samfunnsdebatten rundt transrettigheter.
– Jeg ble fort den hovedgjesten som sa det hun mente, mener hun.
Da de knakk koden med å planlegge livesendinger med forskjellige temaer, økte seertallene i takt med dramaet.
– Jeg tror det var sånn det startet. Folk likte å se på det, og så ble det bare drøyere og drøyere, forteller influenser Ruby Hammervold (21), som rask kastet seg på livesendingene.
Beskyldninger om feil bruk av pronomen og blackface
På et tidspunkt ble det ikke bare opphetede debatter med «gjester», det ble også ondt blod mellom noen av de faste deltakerne.
I fjor røyk Hadaddeen og Huse i tottene på hverandre da sistnevnte flere ganger brukte feil pronomen på Hadaddeen under livesendingene ved å omtale vedkommende som «han» og ikke «hun».
– Det føltes ikke greit å bli kalt noe man ikke er, forteller Hadaddeen.
Huse gikk live og beklaget. Men hun slet fortsatt med en annen beef med Hadaddeen, som hadde pågått en stund: beskyldninger om blackface.
Det ble nemlig oppstyr da Huse rundt november i fjor postet en YouTube-video hvor hun byttet sminke med en venninne som hadde mørkere hud. Hadaddeen repostet en snutt fra videoen på sin TikTok-profil og beskrev det hele som at Huse «åpenbart fremfører blackface».
– Hun tok det helt ut av sammenheng, forteller Huse, som ble redd for å bli et offer for kanselleringskultur etter hendelsen.
– Troverdighet er viktig å ha når du er influenser. Når den blir svekket, er det ingen som vil høre på deg lenger, og da mister du gamet ditt, forteller hun videre.
Flere i live-kollektivet opplevde å motta både hat og kjærlighet i innboksen etter en livesending.
– I starten kunne jeg få mye hat, nesten på kanten til nettmobbing, forteller Ruby Hammervold.
Influenser Gabriel Gebreselase var også en av dem som daglig fikk meldinger fra følgere, men ikke alt var negativt.
– Det var mange som skulle fortelle hva de slet med og gikk gjennom, da fikk jeg et perspektiv på hvor stor påvirkningskraft vi hadde, forteller han.
– Det vi gjør, ser kanskje barnslig ut, men det er mange unge som følger med, så hvis vi kan slå ned på homofobi og lære unge å ikke si n-ordet, så er jeg glad for det.
Beef = business
Youtuber og influenser Ruby Hammervold har vært med på flere av livesendingene og mener kranglingen er en del av business-modellen til flere av TikTok-profilene.
– Det er den måten de har skaffet seg følgere på, forteller hun og legger til at hun selv fikk rundt tusen nye følgere hver gang hun gikk live.
– Jeg tror mange tenkte at jo drøyere ting vi sier om temaet, jo flere følgere får vi, forteller hun og legger til:
– Det er flere som er strategiske på hva som kommer til å generere klikk og views. Mange som holder på med TikTok, vil gjerne sjokkere for å få følgere.
Gebreselase er enig med Hammervold i at flere velger å «beefe» for egen vinning.
– Det er de som går inn for det, noe man kan se milevis unna.
Jenny Huse innrømmer at hun vet hva som skaffer seere og følgere.
– Jeg elsker drama. Jeg skal ikke lyve: Jeg er drama queen. Så jeg skal ikke sitte her og si at jeg er helt uskyldig. Jeg vet jo at dette bringer seere, og jeg syns det er gøy, forteller Huse, som mener hun fikk rundt 400–600 følgere hver gang hun gikk live.
Sjefredaktør Danby Choi (29) i kulturavisen Subjekt fulgte debatten mellom Huse og Hadaddeen nøye.
– Den har beinharde fronter og mange elementer av skittent spill, men i bunn og grunn stiller denne debatten noen av vår tids aller viktigste kulturspørsmål, forteller han.
Choi ser også på Huse som en person med mye makt i sosiale medier.
– Hun har blitt en slags talkshow-dronning. Hun sitter hjemmefra med sin mobil og sender livesendinger til sine tusenvis av følgere og gir underholdning til folket, forteller han.
Sjefredaktøren mener også konflikten mellom Huse og Hadaddeen ble en kilde til popularitet for TikTok-gjengen.
– Stadig flere fikk med seg denne beefen, som bidro til at alle involverte tjente på det, sier han.
Huse mener det er bedre å være ærlig om at hun kjørte livesendingene for å få følgere.
– Influensere får oppmerksomhet og følgere av å krangle, kritisere og være kontroversielle.
Hun forteller også at hun ikke tjener penger på likerklikk eller seere, men at hun tjener på sponsede innlegg i sine sosiale medier.
– Ja, jeg tjener penger på annonser, men det er ikke noe jeg liker å gjøre, så jeg sier ofte nei til slike samarbeid. Jeg bryr meg heller om arbeidserfaringen jeg får, ettersom jeg skal jobbe innen PR og kommunikasjon, forteller hun.
Ønsker å gå videre
I dag er det for det meste slutt på livesendingene til TikTok-gjengen.
Hadaddeen mener hun har mistet noen følgere på grunn av dette: De som ble kjent med henne gjennom livesendingene, fikk ikke lenger den type innhold de var ute etter.
Men livesendingene hadde sin storhetstid, som nå er over, mener hun.
– Folk sender meg fortsatt meldinger og spør om jeg ikke kan gå live igjen, men jeg prøvde å holde meg unna.
Nå forsøker Hadaddeen å tiltrekke seg en annet type publikum.
– Livene hjalp meg å nå et ungt publikum, men nå er det min egen performance-kunst jeg vil drive med og fortsette å vokse på den måten, avslutter hun.
Bli bedre kjent med denne gjengen og flere offentlige konflikter du ikke visste nok om i P3-serien «Norske beefer», på NRK 1 og NRK TV:
MER SOM DETTE:
SISTE FRA P3.NO: