Flere unge bruker sine kontoer på sosiale medier til å snakke om kryptovaluta.
En undersøkelse utført av Ipsos viser at over 60 prosent av barn og unge følger influensere. Samtidig har 32 prosent i samme gruppe kjøpt et produkt fordi noen de følger har reklamert for det.
P3.no har snakket med unge «finfluensere» om hva de tenker om sin påvirkningskraft. En finfluenser eller finansinfluenser er en som påvirker andre ved å ytre seg offentlig om finans. Det kommer fra begrepet influenser.
Da Ina Luna (26) i april brukte TikTok-verktøyet «stitch» til å fortelle om kryptovaluta, gikk hun viralt.
En TikTok-bruker sier i en video Ina Luna svarer på:
«Nevn en type jobb hvor mengden du jobber og lønna du får, ikke matcher».
Hva Ina Luna svarer i videoen ser du nedenfor. Det brakte med seg et større ansvar enn det hun hadde sett for seg.
Ina Luna er frilansjournalist og jobber for tiden som vaktsjef for «Sommerekspedisjonen» i NRK Kultur.
@lunatichh #stitch with @donceptofficial just out here using cheating codes ?? #safemoon #sm #crypto #money #invest #motherlode #fyp #foryou #job
♬ original sound – lunathicc
Da Ina Luna og samboeren investerte 12.000 kroner i coinen «Safemoon», ble beløpet 400.000 på noen uker. På et tidspunkt var beløpet rundt 1,2 millioner.
Før de investere i coinen hadde Ina Luna aldri vært interessert i investeringer, men hun ble fascinert av at helt vanlige mennesker kunne sette penger i kryptovaluta og at det kunne bli mye penger. Dette ville hun dele med andre.
Ina Luna begynte derfor å informere om kryptovaluta på sosiale medier. TikTok-videoen hennes har nå nesten 1 million views.
Men Ina Luna forventet ikke den overveldende responsen.
– Jeg fikk litt bakoversveis da jeg innså at «shit, denne videoen gikk viralt», sier Ina Luna til P3.no.
Viralt på TikTok
Samtidig som antall views vokste, opplevde hun å få mange spørsmål fra følgere. Hun bestemte seg for å lage en serie om det folk flest lurte på angående kryptovaluta. TikTok-serien har 950.000 visninger.
– Jeg fikk enormt med spørsmål! Da ble jeg bevisst på hvor mye makt jeg hadde, forteller hun.
I en meningsartikkel skrevet av Dagens Næringsliv kritiseres influenserbransjen, Forbrukerrådet og Finanstilsynet for å la finfluensere reklamere for kryptovaluta, uten noen form for retningslinjer. P3.no har snakket med finfluensere som selv mener de ikke bruker sosiale medier til å «lure folk til å investere i aksjer eller andre aktiva», som DN skriver i sin artikkel.
Ble lurt og mistet 20.000 kroner
Johanna Girikpio Ado (22) er selvstendig næringsdrivende innen finans og har opplevd de negative sidene ved å stole på personer som snakker om kryptovaluta på sosiale medier.
Hun opplevde å bli deprimert i en lengre periode etter at hun ble svindlet på sosiale medier.
– Det er en skummel verden der ute, forteller hun.
Hun hadde sett at folk i utlandet drev med krypto og gjorde det bra, dermed bestemte hun seg for å prøve selv.
– Jeg møtte en dame på Instagram som jeg skrev til og hadde jevnlig kontakt med. Jeg studerte i Oslo, og det var litt vanskelig med penger.
I slutten av 2019 overførte Johanna penger til kvinnen slik at hun kunne investere for henne, mens Johanna lærte seg mer om bransjen.
Hun snakket med kvinnen i over to uker og fikk et inntrykk av at hun hadde stor erfaring innenfor feltet. Johanna forteller at de sendte meldinger på Instagram, og at kvinnen viste henne diverse resultater etter investeringer.
Da 22-åringen overførte penger til kvinnen, ble profilen borte. Det viste seg at hun hadde blitt lurt.
– Jeg mistet 20.000 kroner. Det er en av grunnene til at jeg bruker sosiale medier for å lære bort nå.
Vil gjøre det tryggere
Nå jobber Johanna som selvstendig næringsdrivende med «day trading». Det er en måte å selge og kjøpe finansielle instrumenter som blant annet aksjer og krypto.
– Når du kjøper og selger disse instrumentene, er du aktiv i markedet flere ganger om dagen. Du avslutter samme dag og starter opp igjen dagen etter. Dette klassifiseres som «day trading», forklarer hun.
Hun ønsker å bruke sin påvirkningskraft til å gjøre det tryggere for andre som vil prøve seg på markedet.
På sosiale medier får hun spørsmål om hvordan man skal starte med kryptovaluta og hva man bør se etter.
Mørke sider
Selv om Johanna opplevde å bli lurt på sosiale medier, fortsatte hun i det hun selv mener er et risikofylt yrke. Hun er opptatt av at folk skal vite at det kan være en psykisk påkjenning å drive med investeringer.
– Man må ha en genuin interesse for det. Folk ser på Instagram at noen har vunnet 1 million kroner. Det er veldig mye «fake» der ute, og det tror jeg mange ikke forstår.
Johanna har sett folk gå langt ned i kjelleren etter å ha tapt penger.
– Folk bare hopper i det og tror de får penger med en gang, men det er ikke sånn det funker. Det er en del mørke sider som folk ikke blir introdusert til. Da jeg ble scammet, innså jeg at det kan være farlig.
Trenger du noen å snakke med? Snakk med noen du stoler på! Vil du være anonym, kan du ringe Mental helses hjelpetelefon på 116 123.
Tjener penger på TikTok
17 år gamle Eugene Andersen har nesten 30.000 følgere og lastet opp sine første TikTok-videoer i fjor vinter. Han hadde et mål om å inspirere og hjelpe andre unge med å få litt mer kontroll på økonomien.
– Jeg snakker om aksjer, investering, sparepenger og krypto. Jeg er ungdom selv og gjør og sier alt som en nybegynner. Det er begrenset hva du kan når du er 17 år. Jeg har bare holdt på med dette i ett år, forklarer han.
Eugene sier at han får annonseinntekter på diverse videoer han lager på TikTok. Han hevder at det ikke er en inntekt han kan leve av.
– Det er ingen spesifikke bedrifter jeg har noe langvarig samarbeid med. Jeg har ikke noen fasit på hvor mye jeg tjener på å snakke om det, og tjener ikke noe mer på dette enn andre temaer.
17-åringen bruker mye tid på å svare på meldinger på Instagram. Han får 40 til 50 meldinger hver dag.
– Jeg prøver å ikke påvirke noen med hvilke valg de skal ta, men heller informere en person fra sidelinjen. Folk velger å høre på det de vil, sier han.
Eugene sier at han har en stor interesse for økonomi, markedsføring og investering. Han går på videregående skole i Bergen og har økonomi som sin hobby.
– Noen spiller fotball og håndball, jeg liker å lære om investeringer og markedsføring. Jeg er ingen ekspert, men har en kanal der jeg formidler informasjon. Man kan diskutere og lære av hverandre, sier han.
Følte et ansvar
Da Ina Luna Gundersen begynte å tjene penger på kryptovaluta, følte hun det nesten som en plikt å informere om det. Hun ønsket å få flere jenter til å bli interessert i å investere.
– Det er typisk at det blir gutteklubb når det kommer til penger og investeringer. Så lenge man er bevisst på at dette er penger man kan miste og ikke bruker penger du ikke har, så er det gøy å bare prøve. En tusenlapp fra lønninga skader ikke hvis man har de pengene, sier hun.
26-åringen fikk mange kommentarer og meldinger fra følgere som ønsket å vite hvordan hun hadde tjent penger på kryptovaluta.
– Jeg har vært veldig bevisst på ikke å si «denne må du kjøpe». Jeg ville aldri overtalt noen inn i en spesiell coin, fordi man kan ikke vite, markedet er super ustabilt. Men jeg har prøvd å forklare og svare på spørsmål.
Må være tydelig
Informasjonssjef i Finans Norge Tom Staavi sier at man bør ha et bevisst forhold til påvirkningskraften man har som finfluenser. Han har selv snakket med unge som ikke har forstått makten de har.
– Du kan godt si hva du gjør til et par kompiser, men når du får 30.000 følgere, da mener jeg du bør innse at du har et ansvar. Det er lett å gå på en smell.
Tom Staavi sier at unge som snakker om kryptovaluta, bør passe på måten de formidler informasjonen de gir til følgerne sine, uavhengig om de tjener penger på det eller ikke.
– Man må være veldig tydelig på hvilken enorm risiko som finnes. Man kan faktisk tape penger.
Han synes selv kryptovaluta er fascinerende, men at man bør være klar over at det finnes mye svindel der ute. Derfor bør man gjøre egen research før man velger å investere.
– Sett deg ned og les. Skaff deg kunnskap om hva kryptovaluta kan brukes til før du går inn i dette markedet.
Sluttet å informere
Ina Luna forteller at hun merket at følgerne hennes begynte å følge det hun anbefalte slavisk.
– Jeg tror ikke jeg skal lage flere videoer om krypto med det første, rett og slett fordi jeg ikke er noen ekspert.
– Ansvaret var veldig overveldende. Jeg ville ikke være ansvarlig for at folk mistet pengene sine, men jeg ville tipse om at dette er noe å tjene litt ekstra penger på.
Videoene til Ina Luna ligger fortsatt på TikTok, men hun har sluttet å svare på spørsmål angående kryptovaluta.
– Er det dumt å informere om krypto på sosiale medier?
– Jeg tenker at man kan opplyse om det, men også fortelle om de negative sidene ved det. Du kan miste pengene dine!
Hun mener at man bør være forsiktig med å bruke sosiale medier til å fortelle andre hvilken kryptovaluta man bør kjøpe.
– Man kan snakke om det og svare på spørsmål, men jeg synes det er uetisk å ta imot penger for å promotere en coin. Jeg kan ikke garantere at dette er den beste coinen, og at den kommer til å skyte i været – det kan ikke jeg, en enkel jente fra Moss, si.
Hun legger til: – Jeg tror det er kjempefint å ha et bevisst forhold til det.
26. juli 10.15: Saken er oppdatert. Omtalen av Ina Gundersen er oppdatert for å legge til navnet Luna. Nå omtales hun som Ina Luna Gundersen.
LES MER OM ØKONOMI:
LES MER FRA P3.no: