I vår skal Filip Bargee Ramberg ha over 60 forestillinger med Nationaltheatret.
Samtidig skal han lage musikk og gi ut EP.
Hvordan har han tid til begge deler?
Dobbeltspillet
– Planen er å være 50/50 skuespiller og artist. Akkurat nå så må jeg vel si at jeg er mer skuespiller enn artist, men jeg begynte med musikken! Skuespillerlivet kom inn etter hvert.
Om noen få dager er det premiere på Nationaltheatrets oppsetning av «Døden på Oslo S» inne på det nedlagte Økernsenteret. P3.no møter Filip Bargee Ramberg på Økern en måned før premieren og bare noen minutter før dagens første øvinger går i gang.
Her skal 21-åringen, kjent blant annet for TV-serien «Flus», spille hovedrollen Pelle. Det er for tiden lange dager inne på det kalde senteret, og som hovedrolleinnehaver er det nok av scener som må terpes.
Dette er heller ikke en vanlig teaterforestilling. Konseptet gjør det sannsynligvis enda mer krevende for skuespillerne. Hva det innebærer, kommer vi tilbake til.
Men samtidig som det jobbes med å få 1980-talls-lingoet til å sitte for Bargee, er det ikke det eneste skuespilleren jobber med om dagen. Han må også finpusse debut-EP-en sin, som skal ut i vår.
For en hovedrolle i en Nationaltheatret-oppsetning skal ikke stå i veien for musikken!
Legger man til at oslogutten også har en fremtredende rolle i Netflix-filmen «Royalteen 2» som kommer senere i år, er det ikke vanskelig å skjønne at ting er hektisk om dagen. Man kan bli utbrent av mindre.
Hvordan er egentlig hverdagen for en slik multikunstner?
Bargee har aldri fri
La oss få en skikkelig grundig gjennomgang. Hvordan disponerer han timene sine?
– En vanlig dag for meg er å sette på alarm klokken 9.00 og ikke komme meg ut av senga før 10.15.
Bargee slumrer ikke mindre enn 75 minutter! Dette avsnittet som skal handle om hvor hektisk hverdagen hans er, starter altså litt slapt. Men etter dette begynner virkelig arbeidet.
– Så beiner jeg hjemmefra 10.40 og rekker akkurat banen. Vi starter her klokken 11.00 og har øvinger frem til rundt 16.00 hver dag. Når jeg er ferdig her, drar jeg ofte rett til studio, enten alene eller med folk. Der jobber jeg til 21.00 eller 22.00.
Etter hvert vender 21-åringen nesa hjem, hvor han enten lager mer musikk, gamer eller ser på YouTube.
– Jeg legger meg rundt sånn klokka 3.00-4.00, og så gjør jeg det samme igjen neste dag.
Slik har hverdagen vært i ukevis, og det kommer i hvert fall til å fortsette frem til forestillingen er ferdigspilt i juni.
På spørsmål om han ikke trenger alenetid iblant, svarer han at det nettopp er derfor han gjerne ikke legger seg før klokken 3.00–4.00.
Det er ikke noe nytt for Bargee at ting går i ett. For eksempel var innspillingsperioden til «Flus» og «Royalteen 2» samtidig.
Det var en logistikkutfordrende periode, hvor han hyppig måtte veksle mellom rollene som Bæbs og Arnie, gjerne i løpet av samme dag.
Er ikke slike perioder slitsomt?
– Bransjene er interessert i hverandre
– Jeg blir absolutt sliten i perioder, men jeg minner meg selv på at det ikke er for alltid. Det er deilig å være litt sliten iblant når jeg vet at jeg snart får en pause.
Bargee anerkjenner at det er lange dager for tiden. Men som han også sier: Det er gøye dager.
– Det er jo snakk om prioriteringer. Musikk er like mye gøy som jobb, og det hjelper på motivasjonen å gjøre mye forskjellig. Jeg er veldig takknemlig som kan gjøre så mye kult innenfor begge verdenene.
Skuespiller- og artistliv går overraskende ofte hånd i hånd. Bare i 2023 har vi sett artistene Larsiveli, Turab og Skaar i henholdsvis TV2-seriene «Blodsbrødre», «Russebussen» og «Krypto Kings». Og vi har sett Ida Tolou, Izabell og Teo i henholdsvis NRK-seriene «Vi lover et helvete», «Evy og alltid» og «Rykter».
Odin Waage, som spilte Glenn-Tore i «Rådebank», satser fullt på musikkarieren nå. Samtidig kommer vi ikke unna at fjoråret ga oss serier som «Verden er min» og «Flus», som bugnet av så mange artister at å skrive hele lista, blir for slitsomt.
Bargee er heller ikke den eneste artisten med en hovedrolle på teaterscenen i år. Senere i mars er det premiere på det selvbiografiske stykket «Abdul=Hkeem» på Det Norske Teatret, med artisten selv i hovedrollen.
Og i august spiller Sondre Lerche i Chateau Neufs oppsetning av «Moulin Rouge».
Selv om det kanskje har blitt ekstra mange skuespillerartister i det siste, er yrkeskombinasjonen langt fra noe nytt.
André Eriksen er for noen best kjent som rapperen «Tech Rock» i gruppa Warlocks. For andre er han best kjent som skuespiller i for eksempel «Vikingane», «I onde dager» eller «Vikings».
I likhet med Bargee var han også med i ulike teaterforestillinger samtidig som han slo igjennom som artist.
Han husker spesielt første gang han var med i en forestilling på Black Box teater i Oslo, og beskriver det som en aha-opplevelse. Plutselig gikk det opp for han at triksene han brukte som rapper, også kunne brukes innenfor andre kulturfelt.
– En konsert er jo en forestilling. Du gjør låter og underholder publikum, men man trenger noen triks og skills for å få det til å fungere og fremstå som en kul og troverdig karakter.
André tror artister kan ta med seg disse triksene inn i teater- og filmverdenen og opptre som troverdige skuespillere. Samtidig kan en rolle øke oppmerksomheten rundt en artist, og en kjent artist kan øke oppmerksomheten rundt for eksempel en TV-serie.
– Bransjene er interessert i hverandre! Artister har gjerne et navn og et publikum fra før, og de er ofte store karakterer som er vant til å bli sett på mens de tolker rollene sine.
Samtidig kommer man kanskje ikke unna at:
– Når alt kommer til alt, så er jo dette folk som er glad i oppmerksomhet og som synes det er gøy å prøve ut nye ting!
Livets teater
Bargee har noen fordeler i ermet for å unngå å bli sliten når det er mye på en gang. Ifølge ham selv er han naturlig god på å slappe av – på godt og vondt.
– Jeg er en ganske chill person og kjenner ikke på så mye stress. I tillegg er jeg en sånn fyr som alltid går mye tregere enn andre. Under innspillingen av «Flus» fikk jeg oppmøtetid 15 minutter før jeg egentlig skulle være der, for å sikre at jeg ikke kom for seint.
Det kan også virke som om Bargee til en viss grad har fotografisk minne.
– Jeg har ikke vært nødt til å åpne manuset hjemme. Jeg måtte bare lese gjennom det et par ganger her på Økern før jeg kunne hele.
9. mars har han og de andre skuespillerne premiere på «Døden på Oslo S». Artistbakgrunnen kommer godt med, da 21-åringen synger flere låter i oppsettingen.
I tillegg må liveartister gjerne takle uforutsette hendelser blant publikum. Dette kan også komme godt med på inne på kjøpesenteret denne våren.
Publikum vil nemlig ikke ha faste plasser. Stykket foregår på bakken inne på kjøpesenteret, og selv om det er satt ut flere stoler som publikum kan sitte på, vil det også være mulig å bevege seg rundt underveis.
Og man må nok anerkjenne at det ikke vil være mulig å få med seg alt som skjer.
– Plutselig er du på første rad, før du plutselig er på siste rad. Og selv om du kanskje ikke får med deg hovedscenen som spilles ut, er det plutselig en karakter som gjør noe annet ved siden av deg. Så det er litt som livet, man får ikke med seg alt, men folk får nok med seg det viktigste.
MER OM MUSIKK: