En ny måte å spre musikk på

Spill er i ferd med å bli en av de viktigste arenaene å spre musikk på.

Guitar Hero 5. (Foto: Activision)

Mötley Crüe slapp sin singel «Saints of Los Angeles» på Rock Band samtidig som på albumet med samme navn. Den første uka etter lansering solgte singelen 48000 eksemplarer via Rock Band, men bare 14000 på Itunes.  Det førte til at menneskene i selskapet Harmonix, som står bak Rock Band, havnet på Time Magazine sin liste over verdens 100 mest innflytelsesrike mennesker.

Gitarist Little Steven var blant dem som lot seg imponere.

– Når vi ser tilbake på rockens historie, vil nok spill anses som like viktig som radio, CDer og MTV.

Oppdager ny musikk via spill

Musikkspill som Guitar Hero, Rock Band og Buzz har de siste årene tatt av i popularitet. Spillene baserer seg på kunnskap om, og evner i, musikk – og gjør musikken som brukes tilgjengelig for et nytt publikum.

Den 23-årige spillentusiasten Arinbjørn L. Kuld er blant dem som har oppdaget ny musikk via Guitar Hero.  Han trekker fram blant andre Rush, Heart og Priestess som band han har trykket til sitt bryst etter flerfoldige timer med spillgitaren mellom henda.

Jeg hadde muligens funnet musikken, men hadde ikke hatt samme glede av den uten Guitar Hero. Det at en spiller musikken selv gir deg et helt annet forhold til låtene. Utallige repetisjoner måtte til for å klare for eksempel «Cult of Personality» på Expert-modus. Dette gjør at en kan sangen ut og inn, og når en hører den sangen senere har man en følelse av at man kan låta, forklarer han.

Bredt publikum

NRKs spillekspert og -anmelder Rune Håkonsen forklarer at et bredt nedslagsfelt gjør at spilldeltagelse kan bety mye for et band.

– Det er rett og slett lettere å treffe et bredt publikum ved å spre musikk via spill. Vennegjenger spiller gjerne sammen, og fellesopplevelsen står i sentrum. Slik er det med musikk også!  Spill lanseres nesten utelukkende internasjonalt også, så om en norsk artist kommer igjennom nåløyet er mye gjort.

Datarock med spillrekord

Norske artister har fått med musikken sin i spill ved flere anledninger. Sterkest representert var Norge i FIFA 10, hvor både Datarock, The Whitest Boy Alive, Röyksopp og Casiokids ble plukket ut til soundtracket.

Dette var på ingen måte Datarocks spilldebut. De rødkledde bergenserne har hatt med musikken sin i både NHL08, FIFA08, FIFA09, FIFA10, NBA08, The Sims 2 og Need For Speed: ProStreet. Det har aldri skjedd at en band har hatt så mange låter med i kjente store spill samtidig.

Datarocks Fredrik Saroea har aldri vært spesielt opptatt av spill, men ble satt i kontakt med spillprodusenten EA, som står bak FIFA, via en bekjent.

– EA ville ha et møte med meg da vi var på festival i Texas, og da begynte snøballen å rulle.  I følge spillprodusentene har vi nådd ut til ca 250 millioner mennesker via spillene vi har hatt musikk i.

Promoteringsplattform

Helt konkret har ikke spilldeltagelsen ført til noe spesielt økt platesalg for Datarock. Som Saroea selv sier; «de fleste som spiller spill vet hvordan de kan få tak i en låt uten å betale for den». Han er allikevel sikker på de gode ringvirkningene spilldeltagelse kan ha for et band. Derfor valgte bandet å lansere låten «True Stories» på FIFA 09 før den ble sluppet på plate.

– Det er enorm sjanse til å gjøre en låt bedre kjent. Selv om det ikke fører til økt platesalg, øker det markedsverdien. Det er lettere å få spillejobber, kontrakter og bedre betalt dersom låten skal brukes i reklamer eller TV-serier.

Han støttes av NRKs spillekspert Rune Håkonsen.

– Musikkbransjen ser nok mest på spill som en alternativ måte i promotere artister på, og ikke en selvstendig plattform for å tjene penger. Norske artister har fått spillejobber i hele verden etter at de har vært med på store spilltitler, forklarer han.

Han tror ikke spill kommer til å ta over rollen som den viktigste kanalen for musikkdistribusjon i årene som kommer , men at vi i stedet kommer til å se mange nye måter å promotere artister på.

– The Beatles, Metallica, Van Halen og andre store band har fått egne spill. På den måten får disse artistene ekstra oppmerksomhet, noe som ofte fører til økt salg av musikken i vanlige kanaler.

Foto: Tom I. Øverlie
Datarocks Fredrik Saroea. (Foto: Tom I. Øverlie)

Animal Alpha hadde sin låt «Bundy» med på både bilspillet Burnout Revenge og hockeyspillet NHL 06. Det første til at flere fikk øynene opp for dem.

– Det har vel først og fremst betydd mye større oppmerksomhet fra utlandet. Fra de store markedene der ute, der det selges mye dataspill. Det har kanskje ikke hatt så mye å si i Norge. Men vi har fått veldig mye oppmerksomhet fra USA, Canada og Europa, forklarer bassist Lars Imre.

Slapp bestselger på Burnout

Det er ikke bare gjennom de rene musikkspillene man kan oppdage ny musikk. Lydverkets Asbjørn Slettemark hadde en skikkelig aha-opplevelse da han i 2005 satte seg ned for å spille snowboardspillet  SSX.

– Det viste seg at Billy Talent hadde sluppet demoversjonen til en ny låt, «Red Flag», på SSX og i bilspillet Burnout. Jeg hadde hørt en del på det første albumet deres, og ble veldig imponert over sangen som dukket opp i spillet, forklarer programlederen.

«Red Flag» ble senere Billty Talents største hit.

Stadig viktigere

Spillverdenens rolle i musikkdistribusjon var et av de store temaene på seminarene på Bylarms første dag. En av foredragsholderne, Jonas Nilsson i det svenske plateselskapet Bad Taste Records, har i flere år jobbet med å spre musikk til filmer, TV-serier og spill. Han mener spillenes rolle blir stadig viktigere.

– Vi er mindre aggressive når det gjelder radiopromotering enn tidligere, og fokuserer mer på andre arenaer. Spill kommer til å bli et av de viktigste stedene å selge inn sine artister i årene fremover

Nilsson mener spill- og musikkbransjen lever i en slags symbiose.

– Vi er avhengige av dem for å nå ut til et nytt publikum, mens spillprodusentene er avhengige av god og stemningsskapende musikk for å høyne kvaliteten på sine spill, forklarer han.

Besøk NRKs spillmagasin Spiller her.