Om det er morgen eller kveld, er usikkert. Himmelen og skyskraperne går i ett i en mørk blå farge og nærmest kamera, under et brukar, står en vansiret afroamerikaner og spiller trompet.

Atomkrigskatastrofe

Så hører jeg en ukjent fortellerstemme:

“Det har gått 20 år siden atomkrigskatastrofen. Lederen for Eurak-monarkiet, den mektige Europa-Afrika-Asia-alliansen som trykket på den ulykksalige knappen har utropt seg til vinner.
Men jorden er nå bare en radioaktiv ørken befolket av mennesker berøvet alt framtidshåp.
Strålingen er forferdelig. Noen få vanskapte skapninger ble født rett etter krigen, så ingenting. Det har ikke blitt født et menneskebarn på 15 år.”

Det er snart tretti år siden Sergio Martino regisserte 2019: After the Fall of New York, og denne uka ble den sluppet i norsk versjon på dvd.

Den er en del av en større bølge apokalyptiske sci-fi-eventyr utgitt på tidlig åttitall som en følge av Mad Max og Escape from New Yorks popularitet, men også med klare paralleller til Star Wars.

ANMELDT: Sergio Martinos Hands of Steel!

Anmeldelsen fortsetter under bildet.

2019: After the Fall of New York (Foto: Voices Music & Entertainment AS)
Den apokalyptiske introen til 2019: After the Fall of New York (Foto: Voices Music & Entertainment AS)
Marihuanasmugling

Som i Mad Max og Star Wars er det også her outsideren som må slåss “det godes kamp”, og outsideren foretrekker modifiserte kjøretøyer på landeveien.

2019: After the Fall of New York (Foto: Voices Music & Entertainment AS)
Parsifal vinner førstepremie i et destruction derby. Premien deles ut av en robotklovn. (Foto: Voices Music & Entertainment AS)

Ifølge ekstramaterialet på dvden havna helten, den fåmælte deadpanhelten Parsifal, spilt av Michael Sopkiw, borti skuespilleryrket på grunn av en marihuanadom som gjorde ham ute av stand til å forlate USA.

I USA fikk han tilbudet om å jobbe som fotomodell, og det er en kjensgjerning at modellyrket ofte fører inn i skuespilleryrket. Dessuten er Sopkiw kjempegod til å hoppe, noe som kommer godt med i alle filmens komiske kampsekvenser.

Parsifal slekter på Han Solo

Helten Parsifal kan med fordel sammenlignes med Han Solo, både fordi han motvillig dras inn i eventyret med løfte om egen vinning, men også fordi han etter hvert får følge av diverse eksotiske figurer av diverse størrelse og utseende.

LES: Han Solo skjøt først!!!

Anmeldelsen fortsetter under bildet.

2019: After the Fall of New York (Foto: Voices Music & Entertainment AS)
Den fåmælte, den pene og den sterke. (Foto: Voices Music & Entertainment AS)
Et tivoli på tur

Figurene i 2019 passer liksom ikke inn noen steder;

  • Gatekrigerne går i baseballjakker med he-man-vester og skinndetaljer.
  • Eurasiasoldatene er sorte riddere til hest, og er lett å assosiere med Monty Python.
  • Ørkenfolket er kledt litt som Donkeyboy-generasjonen.
  • Dvergene lever for seg i huler i fjellet med rolig panfløytemusikk i bakgrunnen.
  • Apefolket lever i en innendørs popartverden, frontet av George Eastman som Big Ape.
2019: After the Fall of New York (Foto: Voices Music & Entertainment AS)
Kongen over rotteeterne. En forferdelig fyr. (Foto: Voices Music & Entertainment AS)

I det hele tatt minner gjengen meg om et tivoli på tur; dvergen, apemannen, kloakkdama, den sterke mannen og så videre.

Minimodeller

Den apokalyptiske stemningen er faktisk overbevisende, og Martino har valgt stedene godt.

2019 er åpenbart gjort på lavbudsjett, men med stor kreativitet og skaperglede.

Der det trengs storslagne oversiktsbilder brukes det mye sjarmerende småskala: Manhattans horisont som jeg nevnte innledningsvis, nærbilder av skyskrapere som står igjen som nakne skjelletter og det romstasjonaktige hovedkvarter for de onde i isødet.

Småskalamodellene gir 2019 en slags eventyrfølelse, selv om det kanskje ikke var slik det var tenkt.

LES: Topp 5 – Tåpelige katastrofefilmer

Anmeldelsen fortsetter under bildet.

2019: After the Fall of New York (Foto: Voices Music & Entertainment AS)
De onde, her representert ved ukjent labrotte, Euracoffiseren Ania og ukjent labrotte. (Foto: Voices Music & Entertainment AS)
Rett til å drepe

Men så var det den totale opplevelsen av 2019 da…den er, som du sikkert har skjønt, veldig rar. Men jeg kjøper det så godt jeg kan. Jeg er velvillig innstilt, kan du si.

2019: After the Fall of New York (Foto: Voices Music & Entertainment AS)
Fremme ved målet. (Foto: Voices Music & Entertainment AS)

Men det er ting som har skjedd i overgangen fra sivilisasjon til ødeland som ikke så lett lar seg forklare. For eksempel at besittelse av gullfargede blikkbokslokk gir deg rett til å drepe.

Slike ting er nok vanskelig å forklare for en person som ikke har opplevd atomkrig og kjølvannet av en slik, og uforklarlige ting trenger ikke å ødelegge så lenge flyten er god og jeg engasjerer meg i filmen.

2019: After the Fall of New York (Foto: Voices Music & Entertainment AS)
Denne bilen er moddet for å trenge gjennom sperringer. (Foto: Voices Music & Entertainment AS)
2019 skrever over sjangre

Engasjementet mitt varierer litt i løpet av filmen, og jeg går fra å være skeptisk til strålingsofre med dårlige lim-og-rødtusj-sår i ansiktet til å fascineres av Parsifal som tar en dverg i forsvar med utsagnet “det er ikke hans feil at han ikke er et barn”. Fullstendig rart, og veldig herlig.

2019 er delt mellom eventyr og dystopi – en rar miks som kanskje havnet litt skjevt ut.

2019: After the Fall of New York er ute på dvd 25.5.2011.

Kommentarer? Værsågod, feltet under er ditt!

Om FILMEN

2019: After the Fall of New York
  • 2019: After the Fall of New York
  • Slippdato: 25.5.2011
  • Regi: Sergio Martino
  • Utgiver: Voices Music & Entertainment AS
  • Originaltittel: 2019 - Dopo la caduta di New York
  • Sjanger: Action, Eventyr, Krig, Sci-fi

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.