Det koster mye penger å lage spill. De største spilltitlene har budsjetter som strekker seg langt inn i 100-millionerkroners klassen. Penger er ikke lik kvalitet eller et godt spill, men produksjonskvaliteten er oftere høy.

God grafikk, polert spillmekanikk og en episk fortelling er ofte kjennetegn på spill-blockbustereinFamous 2 oppfyller kun ett av disse tre punktene.

LES: – Jeg spilte Super Nintendo i Afrika

I det første spillet blir vår hovedperson Cole utsatt for en merkelig ulykke. En mystisk eksplosjon ga ham superkrefter – han kunne plutselig kontrollere elektrisitet.

På flukt

Etter hendelsene i eneren, er Empire City fortsatt under karantene. Denne gangen er det ikke bare vanlige fiender som løper omkring, nå blir et ukjent monster sluppet løs. Cole flykter sørover med livet i en tynn tråd, fast bestemt på å trene seg opp til den uunngåelige konfrontasjonen.

Lik en dårlig filmtrailer oppsummeres alle de viktige hendelsene fra både det første og andre spillet i en filmsnutt før du får ta fatt på selve spillet.

Helt fra starten av vet jeg de fleste sentrale poengene i fortellingen.

Hva skjedde med grafikken?

Jeg stiller høye krav til AAA-spill (journ. anm.: amerikansk uttrykk – førsteklasses, høye produksjonskostnader) som inFamous 2, og på ett punkt imponerer grafikken meg.

ANMELDELSE: Duke Nukem Forever – burde aldri vært gitt ut

De elektriske kreftene til Cole ser imponerende ut på skjermen. Når du velger å bruke strøm fra en gatelykt for å reparere skader og fylle opp helsa, ser det rett og slett fett ut.

Flammer, vann og andre naturelementert ser derimot ikke veldig bra ut. Fortellingen foregår i myrbyen New Marais, og der er det mye av både vann og flammer.

Pikselerte teksturer og hakkete grafikk i actionfylte scener imponerer ikke meg – spillet er jo laget for denne generasjonens kraftigste spillkonsoll?

Spillprofil: Hvem er Gabe Newell?

Jeg mistenker Sucker Punch Productions for å ha kopiert store deler av spillmotoren fra det første spillet – ansiktsanimasjonene var ok for 4 år siden.

Jeg er ikke snauere enn at jeg forventer mer av en storproduksjon som dette.

Tegnerikt

Er du glad i tegneserier vil du få mye å kose deg med i inFamous 2, spillets fortelling fortelles nesten utelukkende ved hjelp av animerte tegneseriesekvenser.

I utgangspunktet er ikke mellomsekvenser en dårlig ting, men når nesten hele spillets fortelling hviler på ferdigproduserte filmsnutter føler jeg meg lurt.

Sucker Punch Productions skal ha ros for å ha skapt en underholdende og actionfylt fortelling, med stort potensiale for videre utvikling, men skal også ha kritikk for å ikke la oss spille og ta kontroll over selve fortellinga – den blir fortalt til oss som passive tilskuere.

En god stund er dette også noe jeg tåler, spesielt fordi inFamous 2 har lagt vekt på å utvikle sine allerede sterke stemmeskuespillere.

(anmeldelsen fortsetter under traileren)

BzzZZzz

Etter åpningen av spillet, hvor du lærer deg å bli kjent med kreftene dine, slippes du løs i det som er spillets hovedattraksjon – den åpne byen New Marais.

TOPP 5: Hjernetvistere – sjekk lista her

De elektriske kreftene dine gjør deg til en superhelt, eller kanskje mer lik en X-Men-figur. Ved hjelp av kreftene dine kan du hoppe, løpe, sprette og skyte din vei igjennom den åpne storbyjungelen.

Det er naturlig (på tross av de teknologiske forskjellene i fortellingen) å sammenligne denne frie og åpne delen av spillet med Assassin’s Creed-spillene – hvor det å løpe over hustak er alfa og omega for opplevelsen.

inFamous 2 gir meg ikke samme følelse av flyt og godt brettdesign som jeg får av Assassin’s Creed-spillene.

Lag dine egne brett

Spillet går motstrøms når det kommer til flerspillermuligheter, for det er faktisk ikke en flerspiller i det hele tatt!

I stedet kan du skape og lage egne oppdrag, som du så kan dele med venner og ukjente via Playstation Network.

Dette er et ganske nyskapende verktøy, i hvert fall om vi ser på andre spill med en åpen verden som dette, og kan gi spillet ekstra levetid.

Enkeltspillerfortellinga er også overraskende lang sett i forhold til industristandarden for denne typen spill, jeg venter spent på hva kreative spilltilhengere kan finne på her.

Ikke bra nok

“Sånn helt greit” oppsummerer spillet i sin helhet, det er mange ting som burde vært ordnet før spillet kom ut i butikkene – men det er ikke fryktelig dårlig.

Fortellingen er stor og spennende, men det holder ikke når en skal se på totalopplevelsen av et spill. inFamous 2 er rett og slett et midt-på-treet-spill. Vent med kjøp til det kommer i den store tilbudshaugen hos din lokale spillbutikk.

Ønsker Sony å skape en ny stor spillserie, bygge opp en ny spillhelt og tiltrekke seg kunder ved hjelp av inFamous-serien – så må de levere bedre spill enn dette.

inFamous 2 er gitt ut eksklusivt til Playstation 3.

Om SPILLET

inFamous 2

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.