- Onlinerollespill
- Nettverksbasert spillsjanger
- Kan spilles av flere millioner til enhver tid
- Flere spillere jobber ofte sammen i grupper for å nå et felles mål
- Eksempler: The Secret World, Age of Conan og Anarchy Online
20. desember åpner spillgigantene Bioware og Electronic Arts dørene til en ny stjernekrig i online-rollespillet «Star Wars: The Old Republic». Den største utgivelsen siden «World of Warcraft» tok verden med storm for snart sju år siden.
Det er allerede omtalt som tidenes dyreste dataspill. Et spill som lar spillerne får utfolde seg i et av verdens mest kjente popkulturelle univers. Men er det nok til å skyve den ubestridte kongen «WoW» ned fra tronen?
– Det er en bra timing å lansere et nytt onlinerollespill nå. Antall «WoW»-spillere har falt kraftig det siste året og denne nedgangen kan ha vært reell i Vesten lenge, sier spillforsker Faltin Karlsen ved NITH til NRK.no.
– «WoW» har vært populært siden det kom ut i slutten av 2004, og på et tidspunkt må interessen falle. Det er vanskelig å si om det er frustrasjon eller folk nå endelig er lei av spilluniverset, sier han.
– Dette får nerden i meg til å fryde seg
Geir Ståle Hatlemark (25) har spilt «WoW» intensivt i fem år, med over 300 dager totalt i spillet. Nå ser han fram til å begynne en jedi-tilværelse i «The Old Republic».
– Jeg sluttet med «WoW» hovedsaklig fordi jeg var lei. Etter hvert ble det en spillopplevelse som bestod av å logge seg på etter arbeid, sitte og prate med folk i spillet, mens man repeterte samme innholdet om og om igjen.
– Nå ser jeg frem til historien og miljøet i «The Old Republic». I to år spilte jeg «WoW» blant rollespillerne, det vil si at jeg spilte rollen min helt ut i spillet. Det ga meg muligheten til å leve meg dypere inn i spillets historie, og dermed en langt sterkere opplevelse. Av det jeg har sett av «The Old Republic» hittil, ser det ut til å bygge opp mot en virkelig episk historie-del, noe som virkelig får nerden i meg til å fryde seg, sier Hatlemark.
– Sexy nerder ingen adgang – hud aksepteres ikke i nerdemiljøet
Artikkelen fortsetter under bildet.
Marte Bårdsnes (20) står også klar til å bytte ut «WoW» med det nye Star Wars-spillet.
– En av de største grunnene til at jeg har blitt interessert i «The Old Republic» er fordi flere av de nærmeste vennene mine går over til det og vi har alltid spilt sammen. Nå ser jeg frem til å lage en ny karakter i spillet og bli kjent med masse nye mennesker som deler felles interesser, nemlig «Star Wars» og gaming, sier hun.
– Ingen «WoW-killer»
Men verken Geir Ståle eller Marte tror «Star Wars: The Old Republic» betyr slutten for onlinespill-kongen.
– Jeg tror ikke det vil bli en «WoW-killer» eller noe lignende, men det vil oppnå en sterk brukermasse i forhold til andre storspill, sier Geir Ståle Hatlemark.
– Jeg tror tror ikke «WoWs» tid er helt over ennå. Jeg kjenner mange som ikke bytter til «The Old Republic» fordi det er science fiction. Så jeg tror ikke det tar over for det nå, men man vet jo aldri i fremtiden, sier Marte Bårdsnes.
Forventer en massiv hype
I kjølvannet av den enorme suksessen til «WoW», har flere onlinerollespill prøvd å ta opp kampen mot spillgiganten – uten hell. Til tross for bra salgstall innledningsvis, hadde spill som «Warhammer Online» (2008), «Lord of the Rings Online» (2007), og norske «Age of Conan» (2008) store problemer med å holde på brukermassen.
Det nærmeste man kommer en utfordrer, er det japanske onlinerollespillet «Aion» (2009) som hadde over tre millioner brukere ett år etter lanseringen. Men det blir som en lillebror å regne når man sammenligner det med de 12 millionene som spilte «World of Warcraft» på samme tid.
Nå er det «Star Wars: The Old Republics» tur til å sikte mot himmelen.
– Den eneste måten jeg kan se for meg at spillet når et «World of Warcraft»-nivå er hvis de virkelig klarer å innovere. Hvis de kan tilby noe som absolutt ingen andre har, sier Khalid Azam, som har testet spillet for Filmpolitiet – les sniktitten hans her.
– «The Old Republic» fokuserer på personlige fortellinger, noe som fungerer godt som agn, men spillet må også ha en krok. Når spillets store gimmick gradvis blir mindre betydningsfull, må spillet stå på andre ben, fortsetter han.
– Ut fra ditt førsteinntrykk, tror du spillet tilbyr nok til å ta over for «World of Warcraft»?
– Det er ikke godt nok til å overta for «WoW», men det er stort nok til å skape massiv hype. Star Wars-navnet og «nyhetsverdien» er nok til at to til fire millioner sannsynligvis vil logge seg på i løpet av den første måneden, men etter hvert tror jeg folk vil vende tilbake til gamle vaner, fortsetter han.
Suksess gir en ny debatt?
«World of Warcraft» ble et fenomen som fikk de internasjonale massemedienes interesse rettet mot seg årene etter lansering. Bare her i Norge – hvor man tror 70.000 til 80.000 norske WoW-spillere befant seg da spillet var på topp – har det vært flere runder med avhengighetsdebatt.
Les også: – Her har jeg sittet i over fire år og råtnet vekk
Spillforsker Faltin Karlsen tror ikke at vi automatisk får en ny og bekymret debatt i lys av lanseringen.
– Spillet må få mange spillere og bli et reellt problem for mange før det vil få mye oppmerksomhet. Hvis det blir en suksess kan det få søkelyset rettet mot seg slik vi har sett «Call of Duty» har fått den siste tiden, sier Karlsen.
– Jeg spent på å se i hvilken grad avhengighetsdebatten har påvirket hvordan nye onlinerollespill blir laget. Det er to muligheter: Enten blir «The Old Republic» et kompromissløst sjangertro spill som fokuserer på at det er spillbart døgnet rundt. Uten begrensninger på hvor lenge det skal lønne seg å spille. Eller så kan det hende at de er preget av debatten og gjør noen grep i spillet reduserer muligheten for overdreven spilling.
Er du en av dem som melder overgang fra WoW til The Old Republic? Eller mener du at WoW er usårlig? Kommentarfeltet er ditt!