Markedsføringa for årets store spilltitler har allerede vært i gang i lang tid, vi vet for eksempel mye om Diablo 3, Mass Effect 3 og andre spilltitler med gigantiske budsjetter.
I 2011 var det de uavhengige og mindre spillstudioene som kom med de store overraskelsene for min del; Minecraft er bare et eksempel (som jeg belønnet med tredje plass over årets beste spill 2011).
2011: Dette er fjorårets beste spill – sjekk hele topp 10 lista her
Spillåret 2012 ser ikke dårligere ut for spillere som også velger å bruke tid på mindre spill. Her er en liten liste over spilltitler du kanskje ikke har hørt om – men som du bør glede deg til.
Flere av titlene er kjent fra konkurranser som Independent Games Festival, som arrangeres hvert år under Game Developers Conference i San Francisco.
Helt nederst finner du forresten kommentarfeltet der du kan legge inn dine forslag om årets ukjente spillperler.
PS: Jeg har ikke glemt Ni No Kuni, men Filmpolitiet har skrevet om dette spillet tidligere – les mer her.
Fez
I likhet med Super Paper Mario-spillene og Echochrome kan du i Fez vri perspektivet i tre dimensjoner for å styre din lille 2D-figur rundt på brettene.
Det er MANGE plattformspill under utvikling blant indieutviklere omkring i verden, men Fez skiller seg ut med sitt retroinspirerte design.
Og ikke minst fordi jeg mener å se at utviklerne har ambisjoner om å lage noe mer enn bare et plattformspill – det ligger også en kunstnerisk ambisjon bak spillet.
Fez kommer til Xbox Live som nedlastbart spill i «starten av 2012» ifølge utviklerne selv. Se videoen, og sjekk ut flere (ukjente?) spillperler under.
Sarcia
Noen spill er litt vanskelige å beskrive, men jeg skal prøve.
I likhet med Fez er designet og utseendet til Sarcia inspirert av 80-tallet, og spill som Loom og andre Lucasarts-titler. Det som gjør at Sarcia fanget min oppmerksom het var videoen du ser under, hvor en mystisk stemme snakker til deg på et mystisk språk (og du må selv bruke din egen stemme i spillet).
Lydene og språket er en viktig nøkkel for opplevelsen, kanskje ikke så ulikt opplevelsen vi fikk i iPad-spillet Swords & Sworcery: Superbrother EP som Filmpolitiet kåret til 2011s sjette beste spill.
ANMELDELSE: Swords & Sworcery – en hyllest til oss som har spilt mange spill
Last ned demoen av Sarcia og les mer om spillet på hjemmesiden her – og les om flere spillperler du kanskje ikke kjenner til under videoen.
Dust: An Elysian Tale
Et vakkert siderullende plattformspill med elementer av hack’n’slash – Dust: An Elysian Tale handler om figuren Dust og hans forsøk på å gjenoppdage fortiden sin i en verden inspirert av japansk kunst og malerier.
Flyten og dynamikken i spillet både ser og føles helt utrolig ut – den lille demoen jeg har testet gjorde at jeg forelsket meg.
Og spillet er for øvrig utviklet av en eneste person, Dean Dodrill, det er ikke så vanlig i disse dager.
Spillet kommer til Xbox Live i løpet av første halvår 2012. Sjekk videoen, og les videre på artikkelen under.
Naval War Arctic Circle
Det norske spillstudioet Turbo Tape Games har jobbet i mange år med sitt episke strategispill om marin krig i nordområdene.
Tidligere i 2011 ble spillet plukket opp av distributøren Paradox Interactive som har spesialisert seg på strategispill for entusiaster – og har blant annet Europa Universialis-spillene i sitt bibliotek.
Det lover godt for strategispillelskere som meg.
Spillet kommer i løpet av våren 2012, men har ikke fått en fast slippdato enda. Sjekk promovideoen fra spillutviklerne, og les om flere spillperler fra året som kommer under.
Overgrowth
Hør på det her: kaninninjaslåssespill. Det høres fett ut ikke sant?
For å gå litt mer i dybden; Overgrowth er et actionspill hvor du kan være spillfigurer som er antropomorfiske (menneskelignende) kaniner, ulver og andre dyr. Og de kan slåss skikkelig kung fu/ninja-stil i en åpen verden.
Spillstudioet WolfireGames forsøker seg på samme forretningsmodell som Mojang gjorde med Minecraft – det vil si at du kan kjøpe spillet til redusert pris allerede nå, før det er ferdig.
Samtidig får du ikke bare tilgang til det ferdige spillet, men alle alpha- og betautgaver (tidlige testversjoner) som utvikleren legger ut i mellomtiden.
Sjekk videoen under, som er en av videodagbøkene gjengen bak spillet legger ut med jevne mellomrom.
Journey
Spillselskapet thatgamecompany ble tidlig plukket opp av Sony for å utvikle unike spillopplevelser til deres Playstation 3-konsoll. Det har så langt ikke resultert i masseproduksjon, snarere tvert imot.
Tidligere står gjengen bak Flow (2007) og Flower (2009) – og med Journey sikter de mot en ganske spesiell og unik opplevelse.
INTERVJU: – Journey er et unikt spill
Sjekk videoen under og mitt intervju med produsenten Robin Hunicke, som jeg møtte under Game Developers Conference i San Francisco i fjor (ja, jeg ble sjarmert).
I 2011 var for øvrig en tidlig versjon av spillet (beta) tilgjengelig i en tidsbegrenset periode for Playstation Network-brukere – og av den lille smakebiten fikk jeg inntrykk av et spill som tør å trykke på helt andre knapper enn de typiske storspillene til Playstation 3.
(artikkelen fortsetter under videoen)
Gunpoint
Du er en hemmelig agent, og må hente ut informasjon fra datamaskiner uten å bli oppdaget.
Gunpoint ser i utgangspunktet ut som et enkelt plattformspill, der du må ta deg inn i todimensjonale bygninger. Vrien i dette spillet er at du kan koble om på elektriske kretser i husene for å lure vakter og andre hindringer ut av din vei.
Konseptet er genialt enkelt, og byr samtidig på komplekse utfordringer som krever heftig planlegging og hjernearbeid. Samtidig kan nesten alle brettene løses på forskjellige vis.
Og vet du hva? Spillet vil være gratis (du kan donere penger om du liker spillet) når det kommer ut i mars! Sjekk video, og finn kommentarfeltet under. Jeg vil høre om dine skjulte spillperler for spillårets 2012.
Hvilke spill gleder du deg til i 2012? Og da snakker jeg ikke om Mass Effect 3 og sånt – hvilke indiespill gleder du deg til?