Daniel Espinosa, svensken som regisserte Snabba Cash, er denne uka regiaktuell med Hollywood-filmen Safe House.

LES ANMELDELSEN AV SAFE HOUSE HER!

Filmbonanza møtte regissøren og han kunne fortelle at overgangen fra svensk action til amerikansk action er ikke så stor som man skulle tro:

– Større busjett betyr flere meninger om ting.

Daniel Espinosa.

– Den største forskjellen var bare størrelsen på teamet. Og at man dermed hadde flere folk å forholde seg til – større busjett betyr flere meninger om ting. Og desto flere mennesker man har å forholde seg til, desto flere må man kjempe mot for å beholde sin kreative visjon.

– Men jeg oppdaget tidlig at de som virkelig har respekt, er skuespillerne. Og begge skuespillerne var veldig lojale mot meg, så hvis jeg skulle finne på å gå, ville de gå med meg. Det gjør jo at man får en annen pondus, og så snart den maktbalansen satte seg i studioet fikk jeg i prinsippet gjøre som jeg ville. Da blir det mye artigere.

– Store penger, farlig narkotika, harde never og kraftige våpen | Cash

Denzel Washington og Daniel Espinosa på settet. (Foto: United International Pictures)
Denzel Washington og Daniel Espinosa på settet. (Foto: United International Pictures)

En av verdens beste skuespillere

Maktbalansen på settet skyldtes i stor grad Denzel Washington – en bra fyr å jobbe med, i følge Espinosa:

– Første gangen jeg traff ham, var jeg helt satt ut.

Daniel Espinosa.

– Det er en fryd. Denzel er en av verdens beste skuespillere. Han er veldig forbredt; han har alle manus med seg, altså en bunke med 16 manus hver dag; han har en notatbok med seg der han skriver rundt 150 sider om figuren han spiller og figurens historie og han leser rundt tre bøker som hjelper han å holde seg i rollen. Alt dette gjør han i seks måneder FØR innspillingen begynner. Og når innspillingen har begynt, fortsetter han med dette. Så han er utrolig forberedt, og dette betyr at du kan sette ham i en hvilken situasjon som helst, og han vil reagere som figuren. Og det er en fryd.

– Første gangen jeg traff ham, var jeg helt satt ut. Jeg kunne knapt snakke med ham. Så jeg ble tunget til å sitte å konsentrere meg om å ikke sitte og stirre på ham, for å ikke se helt forelsket ut. Så jeg satt og så bort og så tilbake. Men man kommer over det – vi er jo bare mennesker. Så det blir helt okei tilslutt. Jeg tenkte i starten at ‘dette kommer ikke til å gå’. Men det gikk tilslutt.

Filmbonanza kommer med en større spesial om skandinaver i Hollywood senere i vår, der Espinosa forteller mer om den nye flukten av regissører over dammen.

– Alexander Payne spiller inn deler av spesialeffektkomedie i Norge | Filmbonanza

– Vi jobber annenhver dag | Regiteamet Sandberg og Rønning på Kon-Tiki-settet

– Jeg drar til Vegas for å slappe av | Steven Van Zandt om nordmenn