– Sist i natt fikk jeg et manus i e-posten, der det sto at jeg bare trengte å takke ja, så var finansieringen i orden.
André Øvredal er blitt et internasjonalt navn etter suksessen med Trolljegeren, som bl.a. har toppet salgslistene for DVD i Storbritannia. Nå jobber han med en science fiction-kortfilm i Oslo, som han har ønsket å lage siden han gikk på ungdomsskolen.
Samtidig planlegger han demonfilmen Carpe Demon med Chris Columbus, som er kjent blant annet for de to første Harry Potter-filmer, Alene Hjemme og Gremlins.
Har sendt manuset til fire store filmkjendiser
– Chris Columbus sa at hvis jeg har lyst til å regissere den, så kjører vi på. Nå har jeg skrevet om manuset litt, samtidig som jeg har fått i oppgave og få ned budsjettet. Så vi er i starten på en lang prosess.
ANMELDELSE: Trolljegeren
Manuset er nylig sendt ut til fire store filmkjendiser, men hvem de er kan ikke Øvredal røpe. Chris Columbus er mannen som har skrevet manuset til Carpe Demon, basert på Julie Kenners bok. Den handler om en familiemor som blir innhentet av sin hemmelige fortid som demonjeger, og blir beskrevet som Buffy, the Vampire Slayer, 20 år etter.
– Columbus har jo laget den ene favorittfilmen etter den andre. Når han da synes at jeg har ett eller annet, så er jo det spesielt og ganske surrealistisk, sier André Øvredal.
– En dystopi i kommuniststil
Nå regisserer Øvredal kortfilmen Tunnelen i Oslo, som han vant finansieringen til i en konkurranse i 2010. Filmen er basert på novellen The Tunnel Ahead (1961) av Alice Glaser og finner sted i nær framtid, i en sterkt overbefolket verden.
– Jeg lager denne filmen fordi jeg ble veldig glad i novellen da jeg leste den på ungdomsskolen, og den har nå vært med meg i to tiår.
I sentrum av fortellingen er en familie på fire der familiefar spilles av Kyrre Haugen Sydness, mens Siri Helene Müller spiller den gravide kona. De kjører en liten kompakt bil gjennom en tunnel som brukes til å avlive deler av befolkningen på tilfeldige tidspunkt, for å regulere bestanden.
– Det fascinerende er familien som er opp imot et voldsomt system som kan ta livet deres. De skal bare prøve å beholde familiestemningen, samtidig som de kjører veldig sakte framover, sier Øvredal.
Filmsettet består nærmest kun av green screen, og André Øvredal bruker mye tid på å regissere skuespillerne og fortelle dem hvordan de skal reagere på de usynlige omgivelsene. Selve filmen vil bli langt mørkere og dystopisk enn det lysegrønne filmsettet. Det man faktisk ser i studio er et skall av en framtidsbil. Hele eksteriøret skal lages digitalt.
– For å få et bilde av hvordan bilen skulle se ut, måtte jeg tenke hvordan et slikt framtidssamfunn fungerer. Alt i dette universet skal jo henge sammen. Da jeg fikk et makrobilde kunne jeg se for meg hvordan bilen skulle være i detalj, forteller Øvredal og viser fram bilriggen som de fikk de designet av NTNU-studenter.
Les også: Science fiction inntar Bollywood
Er dette en film du gjør mens du venter på å sette i gang med Carpe Demon og andre større prosjekter?
– Tvert imot, dette er en film jeg har ventet lenge på å få lage, og som ble utsatt da den enorme suksessen til Trolljegeren kom.
Chris Columbus er tydelig blitt Øvredal-fan og jobber nå også med en remake av Trolljegeren, som foreløpig er planlagt ferdig i 2014.
– De er jo veldig gira på Trolljegeren der borte. Personlig skjønner jeg ikke helt den amerikanske måten å se Trolljegeren på. Så jeg er veldig nysgjerrig på hva de kommer fram til, sier André Øvredal som selv ble tilbudt å regissere den selv, men avslo.
– Jeg er så fastlåst i den norske måten å se vår egen kultur på. Mye av underfundigheten er jo det som får nordmenn til å smile hele filmen gjennom, som ligger i eventyrreferansene og ikke minst i spillet til Otto (Jespersen, red. anm.).
Trolljegeren er blitt vist fram på mange amerikanske festivaler, og André Øvredal sier han har lagt merke til at publikummet der reagerer på mange av de samme poengene.
– Jeg vil si de ler av 80–90 % av vitsene.
Les også: – Troll er årets beste filmmonster
– Pirkete
På filmsettet i Oslo klyver familien på fire inn og ut av det grønne skallet av en bil for å bli fikset på håret og prøve nye opptak, der de skal se for seg store vifter i den mørke tunnelen. Kyrre Haugen Sydness har på seg lys rutete shorts og kortermet skjorte.
– André er veldig pirkete men gir heldigvis også stort rom til oss skuespillere her i det grønne rommet, sier Sydness.
Siri Helene Müller er enig med sin skuespillerkollega og karakteriserer Øvredal som en ydmyk regissør med store visjoner og et klart bilde på hva han vil ha. Hun har en teknikk for og kunne spille ut de riktige følelsene:
– Jeg tenker på Bombay, der du ikke kan bade sjøen fordi den er så forurenset, samtidig som jeg tar med meg lukter og kontraster mellom skyskrapere og slum. Også er det en parallell at vi er i den bilen i det universet, og at vi sitter i den grønne bilen i studio hvor du har alt det tekniske og rigging og store lamper, sier Müller.
Les også: André Øvredal og Siri Helene Müller fikk Filmpolitiets publikumspris i 2009
Regissøren tror han vil klare å leve ut framtidsvisjonen i alt etterarbeidet.
– Heldigvis har vi gode skuespillere som klarer å frem denne spesielle familiesituasjonen. Så det viktigste for meg disse dagene har vært å få alt koordinert til hver tagning, så vi kommer oss gjennom 20 bilder hver dag, som vi må, sier Øvredal.
Den én uke lange innspillingstiden skal bli til kortfilmen Tunnelen med en varighet på rundt ti minutter.
Kyrre Haugen Sydness legger til at han håper framtidsvisjonen er feil:
– Det håper jeg for Guds skyld. Men den tiden vi lever nå får jo en konsekvens, så jeg bare heier på alle politikere som ser det og kjemper for en bedre framtidsutsikt. Vi vil definitivt ikke havne i tunnelen!