Det er straks klart for Amanda-utdeling i Haugesund, som fremdeles er landets viktigste filmpris, og deles ut for 28. gang.
Fem Amanda-juryer under ledelse av Jan Eggum, artist og filmfreak, har nominert, og her er mine spådommer om hvem som vinner!
Beste norske kinofilm
Babycall, produsent Turid Øversveen for 4 ½ Fiksjon, regi Pål Sletaune
Få meg på, for faen, produsent Brede Hovland og Sigve Endresen for Motlys, regi Jannicke Systad Jacobsen
Kompani Orheim, produsent Yngve Sæther og Sigve Endresen for Motlys, regi Arild Andresen
Pushwagner, produsent Carsten Aanonsen for Indie Film, regi Even G. Benestad og August B. Hanssen
Her synes jeg fremdeles det er veldig merkelig at ikke Oslo 31. august og Hodejegerne er nominert. Den ene var fjorårets største kritikersuksess, den andre fjorårets største publikumssuksess.
Det er en grov bom fra Amandajuryens side. Men det betyr ikke at de nominerte filmene er dårlige. Alle har flere kvaliteter, og den jeg synes var aller best, var Kompani Orheim. En sterk historie om hvordan alkoholisme ødelegger den unge Jarle Orheims familie. Denne bør få Amandaen!
LES OGSÅ: Anmeldelsene av Babycall, Få meg på, for faen og Pushwagner!
Beste barnefilm
Blåfjell 2 – Jakten på det magiske horn, regi Arne Lindtner Næss, produsent Jørgen Storm Rosenberg og Lasse Greve Alsos for Storm Rosenberg AS
Knerten i knipe, regi Arild Østin Ommundsen, produsent Finn Gjerdrum og Stein B. Kvae for Paradox
Til siste hinder, regi Anders Øvergaard, produsent Kathrine Haugen for Filimo Film og Odd G. Iversen for Atomfilm
Jeg har ikke sett Til siste hinder, men blant de to øvrige, holder jeg en liten knapp på Knerten i knipe. Det er en hyggelig og akkurat passe spennende film for de aller minste.
Pluss i margen for godt spill av unge Adrian Grønnevik Smith, og stadig bedre digital animasjon av Knerten selv.
LES OGSÅ: Anmeldelsene av Blåfjell 2 – Jakten på det magiske horn, Knerten i knipe og Til siste hinder!
Beste regi
Morten Tyldum, Hodejegerne
Arild Andresen, Kompani Orheim
Joachim Trier, Oslo, 31. august
Dette er kanskje kveldens vanskeligste kategori! Alle tre fortjener strengt tatt en Amanda.
Men to må vekk, og da velger jeg å heie på Joachim Trier for sin personlige fortellerstil, valg av vanskelig tema, bruk av Oslo som aktiv bakgrunn og for å ha fått DEN prestasjonen ut av Anders Danielsen Lie!
LES OGSÅ: Anmeldelsene av Hodejegerne, Kompani Orheim og Oslo 31. august!
Beste kvinnelige skuespiller
Noomi Rapace, Babycall
Helene Bergsholm, Få meg på, for faen
At bare to er nominert, er et stort tankekors. Det må bety at de gode kvinnerollene er for få.
Jeg lot meg imponere av Helene Bergsholms fryktløse portrett av Anne, men Noomi Rapace er for sterk. Hennes portrett av en kvinne i oppløsning i Babycall vil sikre henne en Amanda.
LES OGSÅ: Anmeldelsene av Babycall og Få meg på, for faen!
(Saken fortsetter under bildene)
Beste mannlige skuespiller
Kristoffer Joner, Kompani Orheim
Anders Danielsen Lie, Oslo, 31. august
Sven Nordin, Sønner av Norge
Aksel Hennie, Hodejegerne
Igjen, fryktelig vanskelig! Fire gode skuespillere, fire sterke roller, fire gode filmer. Hennie er glimrende i Hodejegerne, Nordin festlig i Sønner av Norge og Danielsen Lie en tour de force i Oslo 31. august.
Men det er Kristoffer Joner som rakk aller dypest inn i mitt hjerte med sin uhyre sterke prestasjon som pappaen i Kompani Orheim.
En tragisk figur som vet det selv, men forsøker forgjeves å holde fasaden. Joner har aldri spilt bedre enn her, og fortjener en pris for det.
LES OGSÅ: Anmeldelsene av Kompani Orheim, Oslo 31. august, Sønner av Norge og Hodejegerne!
Beste kvinnelige birolle
Cecilie A. Mosli, Kompani Orheim
Malin Bjørnhovde, Få meg på, for faen
Linn Skåber, Kong Curling
Cecilie A. Mosli bør få Amanda for sin tolkning av den stille, kuede ektefellen i Kompani Orheim.
Det gjør oppriktig vondt å se henne forsøke å holde familien samlet, for så å innse at det er forgjeves, samtidig som hennes opprinnelige kjærlighet for ektemannen skinner igjennom. Amandaen skal dit!
LES OGSÅ: Anmeldelsene av Kompani Orheim, Få meg på, for faen og Kong Curling!
Beste mannlige birolle
Kristoffer Joner, Babycall
Jon Øigarden, Varg Veum – I mørket er alle ulver grå
Mads Ousdal, Arme riddere
En dobbel whammy for Joner? Hvis ikke, er Mads Ousdals morsomme rolle i Arme riddere også en verdig vinner.
Han spiller den lugubre kompisen til Kyrre Hellums tippevinnende figur, som vi ikke helt vet hvor vi har.
LES OGSÅ: Anmeldelsene av Babycall, Varg Veum – I mørket er alle ulver grå og Arme riddere!
Beste filmmanus
Pål Sletaune, Babycall
Jannicke Systad Jacobsen, Få meg på, for faen
Arild Andresen og Lars Gudmestad, Kompani Orheim
Også her er Kompani Orheim min favoritt.
Arild Andresen og Lars Gudmestads manus, basert på Tore Renbergs roman, har solide figurer som behandles med respekt, god dialog som virker naturlig, og lykkes godt i å formidle stemningen fra midten av 1980-tallet, både innen ungdomskultur og politikk.
Beste foto
John Andreas Andersen, Babycall
Marianne Bakke, Få meg på, for faen
Jakob Ihre, Oslo, 31. august
Jakob Ihres linser fanger inn essensen av figurene, samtidig som vi synker inn i et grått og sommervarmt Oslo, som formelig lukter av asfalt og betong. Dette synes jeg han fortjener en Amandapris for.
Beste produksjonsdesign / scenografi
Roger Rosenberg, Babycall
Solfrid Kjetså (scenografi) og Jørgen Stangebye Larsen (produksjonsdesign), Oslo, 31. august
Are Sjaastad, Sønner av Norge
Jeg husker 1970- og 80-tallet, og frydet meg over å gjenoppleve fargene, klærne, møblene og tingene fra den gang i Sønner av Norge.
Tidskoloritten er overbevisende, uten å virke påtrengende. Den understøtter historien, ikke overdøver den. Are Sjaastad bør kanskje tenke på å forfatte en liten takketale?
Beste visuelle effekter
Morten Moen og Torgeir Sanders, Babycall
Lars Erik Hansen og Jan Svalland, Hodejegerne
Eirik Aanonsen og Christer Engström, Pushwagner
Jeg elsker hvordan Pushwagners kunstverk blir levendegjort i dokumentaren. I stedet for streite avfotograferinger, kommer maleriene, tegningene og trykkene til live ved hjelp av 3D-animasjon.
En genial effektscene som forvandler innsiden av Oslo rådhus i Pushwagner-stil er verdt en Amanda alene!
(Saken fortsetter under bildet)
Beste musikk
Knut Avenstroup Haugen, Fuck Up
Ginge Anvik, Få meg på, for faen
Gisle Martens Meyer, Pushwagner
Peder Kjellsby, Varg Veum – De døde har det godt
Jeg får bare skylde på meg selv, men jeg har ingen spesielle minner om musikken i noen av disse filmene, og kan bare ønske alle de nominerte lykke til!
Beste klipp
Jon Endre Mørk, Babycall
Olivier Bugge Coutté, Oslo, 31. august
Erik Andersson, Pushwagner
Dette er en uhyre vanskelig kategori å favorisere noen i. Klippen er en av de aller viktigste funksjonene i en film, men også vanskelig å vurdere.
Jeg synes alle de tre nominerte hadde historier som var godt skrudd sammen, så dette er åpent!
Beste lyddesign
Tormod Ringnes og Christian Schaanning, Babycall
Nicolai Linck og Andreas Kongsgaard Mogensen, Into the White
Gisle Tveito, Oslo, 31. august
Denne Amandaen kan tilfalle Gisle Tveito. Oslo 31. august er kanskje ingen åpenbar lydfilm.
Men om man tenker over det mens man ser filmen, vil man oppdage at lyden er en svært effektiv stemningsskaper, der nesten alt er skapt i ettertid.
Sekvensen der Anders Danielsen Lies figur overhører andres samtaler på en kafé, er lydkunst!
Beste kortfilm
Og leken er god, regi Vibeke Heide, produsent Vibeke Heide
Prematur, regi Gunhild Enger, produsent Gudrun Austli for Motlys AS
Å vokte fjellet, regi Izer Aliu, produsent Elisabeth Kvithyll for Den norske filmskolen
Jeg har dessverre ikke sett noen av de nominerte.
Beste dokumentarfilm
Folk ved fjorden, regi Øyvind Sandberg, produsent Jorunn Botne og Øyvind Sandberg for Øy-Film
Havets sølv, regi Are Pilskog, produsent Are Pilskog for Blåst Film
Sju kammers – Frontsøstrene, Karoline Grindaker og Hilde K. Kjøs, produsenter Hilde K. Kjøs og Karoline Grindaker for Mica Film
Ikke disse dokumentarene, heller. Hvorfor er forresten ikke Pushwagner nominert her?
Beste utenlandske kinofilm
The Artist, regi Michel Hazanavicius, distributør Scanbox
Drive, regi Nicolas Winding Refn, distributør SF Norge
Hugo Cabret, regi Martin Scorsese, distributør UIP Norge
Muldvarpen, regi Tomas Alfredson, distributør SF Norge
Play, regi Ruben Östlund, distributør Arthaus
Og vinneren er…The Artist! Dette er en sjelden lykkepille av en film, som gjør ære på Hollywoods fortid, og menneskene som lagde filmene som dagens publikum bærer fruktene av.
Hvis ikke The Artist vinner, bør Amandaen gå til Muldvarpen, Tomas Alfredsons bunnsolide agentthriller.
LES OGSÅ: Anmeldelsene av The Artist, Drive, Hugo Cabret, Muldvarpen og Play!
Andre priser
I tillegg til disse prisene, skal også Folkets Amanda, Gullklapperen og Amanda-komiteens ærespris deles ut.
Dette er altså mine spådommer. Jeg kan ta feil, noe jeg ofte har gjort tidligere. Det er ikke bestandig like enkelt å forutse hvilke prioriteringer Amanda-juryene gjør. Svarene får vi fredag kveld, watch this space!