– Dette selskapet var verdt over 2.6 milliarder dollar for to år siden, protesterte aksjeeier Paul Morrison under rettsauksjonen for den tidligere spillgiganten THQ. I desember søkte selskapet konkursbeskyttelse hos retten i California, etter å ikke ha gjort opp en rekke låneforpliktelser med storbanken Fargo Wells.
I natt, norsk tid, ble restene av selskapet solgt i biter i en amerikansk rettssal for knappe 72 millioner dollar.
De siste femten årene har et knippe store spillutgivere festet et stramt grep om det globale spillmarkedet. Akkurat nå står vi midt oppe i en brytningstid for den gamle måten å utvikle spill på (en utvikler får penger fra en utgiver som også selger og distribuerer spillet på vegne av utvikleren, journ.anm.).
Utviklingen av digitale distribusjonsplattformer og nye spillvaner med smarttelefoner har drevet frem flere mindre uavhengige og folkefinansierte spillutviklere. Det gir økt konkurranse, og krav om storstilte omstillinger for veteranene i spillbransjen.
THQ har forsøkt i lang tid å rette på den skakkjørte økonomien, men endte med å gi opp mot slutten av fjoråret og søkte konkursbeskyttelse. Flere tusen ansatte har levd i uvisshet frem til i natt. Dermed faller den første av de store spillgigantene – bransjeanalytikere venter flere dramatiske konkurser i løpet av 2013.
LES: Atari søker konkurrsbeskyttelse i USA
Grunnlagt i 1989, gjorde THQ (Toy Head-Quarters) først god forretning ved å selge bamser og andre leketøy basert på Pixar-filmer og andre barneprogrammer på TV. Men snudde seg i løpet av 90-tallet mot dataspillbransjen.
Aksjekursen for selskapet, som hadde langt over 1000 ansatte for bare to år siden, lå på sitt høyeste på over 340$ (2007). Da selskapet måtte be om konkursbeskyttelse i desember var prisen falt til knappe 36 cent.
Solgt stykkevis
I natt ble det satt punktum for flere kjente spillserier, mens andre ble kjøpt av andre utgivere. Mens Saint’s Row-spillene og Metro-franchisen ble solgt til det tyske konsernet Koch Media, det nye South Park-spillet gikk til Ubisoft, Sega kjøpte krigsspillserien Company of Heroes og Crytek-studioet fikk Homefront-spillene, var det ingen som ville kjøpe Texas-baserte Vigil Games.
– Så, du kan tenke deg hvordan det føles å lese liten over hvem som kjøpte hva, bare for å finne ut at ditt navn ikke er på lista. Hvorfor? Gjorde vi noe galt? Var vi ikke flinke nok? Er vi ikke verdt ‘noe’? Tenk på det.
I et følelsesladd innlegg lagt ut på nettsamfunnet Neogaf.com skriver Ben Cureton, en av sjefsdesignerne i spillstudioet, at han er skuffet, men stolt over spillserien Darksiders.
– [Spillene fikk] både lovord og kritikk. Vårt mål hele veien var å lage et produkt med oss selv som målgruppe. Selv om vi har blitt skjøvet i flere retninger har vi alltid laget spill for spillere, fortsatte han.
ANMELDELSE: Darksiders 2 – rått og overdrevet
Fokuset på digital distribusjon og nye medieplattformer skaper store utfordringer for de gamle gigantene. At noen av dem også faller som steinstatuer og knuser i flere små biter er ikke unaturlig, og ikke nødvendigvis noe negativt.
Nye og mer levedyktige utviklere vokser garantert frem i kjølvannet av en havarert spillgigant.