– I dag skal vi vise dere spillfremtiden, konstaterte Sony-sjefen Andrew House da han åpnet den mye omtalte pressekonferansen i New York natt til torsdag.
Han bekreftet samtidig at den nye konsollen vil hete Playstation 4, før han hentet sjefarkitekt Mark Cerny opp på scenen.
– Vi er midt i en tid med store endringer i hvordan vi bruker teknologi, forklarte Cerny. – Frem til Playstation 3 var konsollene bare en spillmaskin, men i dag har alt endret seg. En enkelt konsoll skal i dag gjøre mange andre ting i tillegg.
– Konsollen vil koble spillere til en større verden fylt med store opplevelser.
Se hele pressekonferansen på nytt øverst i denne saken.
Les også: Fire ting Sony glemte
Kobler sammen PSVita og Playstation 4
Sommeren 2012 kjøpte Sony spilltjenesten Gaikai for nesten 2 milliarder kroner, og integrer denne strømmeteknologien inn i Playstation 4.
Spillere kan strømme sin skjerm til venner i det sosiale nettverket på konsollen, og dele på kontrollen over spillfigurene.
I tillegg introduserte Cerny og Gaikai-sjefen David Perry RemotePlay, som kobler sammen PSVita-konsollen og Playstation 4. Målet er å kunne spille alle nye og gamle spill når du vil og hvor du vil.
– Dette forandrer hele konseptet rundt spill og levetid. Alle spill noensinne laget til Playstation-konsollene kan nå teoretisk bli tilgjengelig for alle spillere, forklarte Perry.
Hva er din mening om Sonys nye spillkonsoll? Del dine tanker i kommentarfeltet
(artikkelen fortsetter under bildet)
Den nye spillkontrolleren DualShock 4 har en berøringsflate der Start- og Select-knappene tidligere var plassert. I tillegg til hodetelefonuttak og mikrofon, har Sony integrert bevegelsesteknologien Playstation Move inn i den nye kontrolleren.
Et hvit felt foran vil bytte farge, slik at konsollens nye kamera – Playstation Eye – kan identifisere hvor i rommet forskjellige spillere befinner seg.
Dermed jobber Sony videre med å integrere Playstation Move-teknologien inn i sin nye konsoll.
MENING: Stem frem tidenes beste spillkonsoll
(artikkelen fortsetter under bildet)
Hvor kraftig er Playstation 4?
Spillskaper David Cage, som står bak Heavy Rain, det beste spillet fra 2010, viste ikke frem noen nye spill. Men holdt en tale hvor han forklarte at spillmediet nå endelig har tatt igjen filmmediet. Gått fra sort-hvitt-film til moderne fargefilm – at kun fantasien nå setter grenser for hva spillskapere kan oppnå.
Ekstremt store ord, med tilsvarende ambisiøse mål.
Bildet over er hentet fra en sanntidsdemo som Cage viste til publikum på pressekonferansen. Det betyr at ansiktet til den gamle mannen ikke er en ferdig innspilt videofilm, men representerer hvor detaljert grafikken på den nye konsollen kan bli. Slike tidligere teknologidemonstrasjoner er laget for å fange oppmerksomheten, og representerer ikke et faktisk spill, men gir et polert bilde av hva konsollen kan gjøre.
Konsollen har seksten ganger mer minne enn forgjengeren Playstation 3, og en åttekjerners kombinert CPU/GPU.
Sony viste frem en stor mengde spill; Killzone: Shadowfall, Watch Dogs, Jonathan Blows The Witness, nytt skapeverktøy fra LittleBigPlanet-skaperne og Infamous: Second Son, for å nevne noen.
Les også: LittleBigPlanet-utvikleren vil la deg skape dine egne drømmer med Plasystation 4
Etter den nærmere to og en halv time lange pressekonferansen var det bare en ting som manglet. Et bilde av selve Playstation 4-konsollen, den ble ikke vist frem. Sonys underholdningssjef Andrew House ville heller ikke gå inn på hverken pris eller når konsollen blir tilgjengelig for salg – bortsett fra at den kan ventes mot slutten av 2013.
Det hele var likevel en maktdemonstrasjon fra Sony, som parkerte Nintendo sin Wii U-konsoll og setter ekstremt høye krav til Microsoft sin planlagte annonsering av oppfølgeren til Xbox 360 senere denne våren.
Følg med på Filmpolitiets nettsider de kommende dagene for mer informasjon om spillene som ble vist frem, og se hele pressekonferansen på nytt øverst i denne saken.