Engasjementet rundt norske fiksjonsserier har aldri vært større. I den anledning vil NRK kåre den beste norske TV-serien fra 2000 og frem til nå.
En fagjury har tatt utgangspunkt i alt som har vært produsert i dette tidsrommet og kommet frem til en topp 10-liste over de aller beste TV-seriene fra 2000 og frem til i dag.
- Juryen
- Juryformann Ulrik Eriksen, Morgenbladet
- Mikael Godø, Dagbladet
- Cecilie Asker, Aftenposten
- Terje Eidsvåg, Adresseavisa
- Aksel Kielland, frilansskribent
- Birger Vestmo, Filmpolitiet
- Anne Gjelsvik, filmprofessor ved NTNU
- Audun Engelstad, førsteamanuensis ved Filmskolen i Lillehammer
- Gry Rustad, stipendiat av IMK ved universitetet i Oslo
- Andreas Iversen, mastergrad i norske og danske tv-serier
Den totale lista over TV-serier som har vært med i kåringen finner du her. Over hundre TV-serier har vært oppe til vurdering, og nå er den endelig listen klar – tredje- til førsteplass avsløres 13. mars, frem til da avdekker vi én ny TV-serie om dagen. Nå er tiden kommet for å avsløre niendeplassen.
Hvilken TV-serie mener du er den beste? Stem frem publikumsfavoritten her!
Lilyhammer ble kåret til den tiende beste TV-serien – her har du niendeplass!
Ran (TV2, 2005)
Ran er en miniserie på fire episoder, som handler om en kompisgjeng i tyveårene, spilt av Kyrre Hellum, Cato Skimten Storengen, Anders Baasmo Christiansen, Biniam Yhidego og Edward Schultheiss, hvis store drøm å utføre et spektakulært ran. Vi følger guttene fra tretten- fjortenårsalderen, når vi kan se den spede begynnelsen på en kriminell karriere, til de har utvikla seg til virkelige forbrytere.
Lojalitet, vennskap og grådighet er stikkord for serien som også er en fortelling om hva som skjer når vennskap virkelig settes på prøve.
Ran er den første TV-serien som har fått støtte av Norsk Filmfond, den er produsert av Maipo Film- og TV-Produksjon for TV 2, og vant Gullruten i 2005 i klassen beste TV-drama.
Ran var en vellaget dramaserie med et klart narrativt premiss og gode karakterskildringer. Serien holdt godt på spenningen som knyttet seg til om ranerne klarte å gjennomføre «det store kuppet» helt frem til forløsningen i siste episode. Samtidig lå kanskje seriens sterkeste kvalitet i skildringen av vennskapet mellom ranerne, og hvordan deres kriminelle løpebane påvirker dette vennskapet, livene deres og deres nærmeste. Anders Baasmo Christiansen gjorde en overbevisende figur i hovedrollen.
Av Andreas Iversen
Basert på virkelige hendelser
Da innspillingen av Ran begynte sommeren etter NOKAS-ranet fant sted, spekulerte media i om hendelsene 5. april hadde inspirert serieskaperne. Sannheten er imidlertid at manuset ble ferdigskrevet lenge før skuddene ble avfyrt i Stavanger.
Pål Aam står for konseptideen for serien, som han har skrevet i samarbeid med Ivar Køhn (dagens dramasjef i NRK), Lars Gudmestad og Siv Rajendram Eliassen. Ideen for serien oppsto da Aam jobbet som krimjournalist på starten av 2000-tallet, mens han hadde et prosjekt der han fulgte politispanere som spanet på ranere som var aktive i Oslo på den tiden.
– En dag jeg var med spanet politiet på en fest der mange av disse ransfolka var. Da begynte jeg å lure på hva disse menneskene driver med de 360 dagene av året de ikke utfører ran. Sånn oppsto ønsket om å skrive en serie om miljøet og folka, en krimserie, men mest av alt et drama om personene, forteller Pål Aam.
Da serien ble sendt på TV 2 vinteren 2005, fremsto den som en svært realistisk skildring av et kriminelt miljø. Pål Aam forteller at manusforfatterne brukte en politimann som konsulent under manusprosessen.
– Han fortalte for eksempel at politiet pleier å spane i begravelser hvis en kjent kriminell skal bisettes, siden det da vil være mange andre kriminelle der. Akkurat det ble jo også en scene i serien, sier Aam.
Artikkelen fortsetter under bildet.
En skildring av vennskap
For serieskaperen var det viktig at serien skulle være mer enn bare en krimserie med fokus på action og spenning. Derfor handler Ran i virkeligheten om vennskap og konsekvenser av valg.
– Jeg ville lage en thrillerserie med seriøs bunn og kjernen i ideen er hva som skjer når det er ekstreme rammer rundt vennskap, forklarer Aam.
– Det er noe vi kan identifisere oss med, for vennskap er noe alle er opptatt av. De kriminelle handlingene i serien tilfører spenning, men det er ikke det den egentlig handler om.
Nettopp skildringen av vennskapet mellom gutta i gjengen var noe av det som gjorde at Ran slo godt an hos både publikum og kritikere. Aam er stolt av å ha vært med å lage en serie som folk husker såpass lenge etterpå.
– Det er gøy at folk husker serien etter ni år. Dette var jo ikke Himmelblå eller noe, som gikk over tre sesonger. Det var bare fire, små episoder. Fortsatt får jeg kommentarer på serien og det gjør meg glad, det er spesielt.