6. juni 1984 kom Tetris ut for første gang på den sovjetiske datamaskinen Electronika 60 i Sovjetunionen. Flere år skulle gå før spillet fikk sitt definitive internasjonale gjennombrudd som følgespill til Nintendos Game Boy-konsoll fem år senere i 1989.
Veien fra tilblivelsen til endelig utgivelse på Game Boy er en fortelling om kald krig og kampen mellom to av verdens største spillselskaper.
– Jeg likte alltid spill og puslespill, forteller Tetris‘ opphavsmann Alexey Pajitnov i et intervju med BBC fra 20-årsjubileet i 2004.
– Da jeg gikk på skolen hadde vi ikke så mye underholdning, men brettspill var en stor del av fritiden vår. Mange spilt sjakk og andre spill, og vi lette i butikkene etter nye.
Slik oppdaget Pajitnov og vennene puslespillet Pentomino, hvor tolv ulike brikker bestående av fem firkanter måtte plasseres i en boks. Den russiske programmereren, som jobbet på et forskningssenter i Moskva, begynte å eksperimentere.
Fra fem til fire
Fra fem firkanter reduserte han brikkene til fire, og etter en stund oppdaget han at han hadde skapt noe unikt. Da de første brikkene begynte å falle fra toppen av skjermen inspirerte Pajitnov til å finne navnet Tetris – av det greske ordet for å falle.
– Da de første brikkene begynte å falle – nesten som om spillet begynte å puste – var et sterkt øyeblikk.
Men eventyret om Tetris var ikke en ferdig suksesshistorie her, stormaktene og den kalde krigen ville snart gi fortellingen en utrolig vending. Jernteppet skilte verdenen i to, og mens spillet raskt ble spredd gjennom kopiering til alle land øst for den berømte skillelinjen i Europa, var resten av verden uvitende om spillsuksessen som ventet.
– Vi ante ikke at programvare kunne bli sett på som et produkt og solgt. Det gav ingen mening for oss, forklarer Pajitnov i dokumentaren From Russia With Love.
Alt Pajitnov produserte tilhørte den sovjetiske staten. Da forretningsmannen Robert Stein – som reiste mye i Ungarn for å kjøpe teknologi som kunne selges i vesten – oppdaget et underlig spill i en butikk i Budapest, reiste han rett til Moskva for å gjøre en avtale. Mangelen på fungerende opphavsrettssystemer slik vi kjenner dem i dag, gjorde arbeidet nærmest umulig.
ANMELDELSE: Rymdkapsel – strålende svensk «Tetris»-hyllest
Sovjetunionen gjør sitt inntog i «Tetris»
Det første tilbudet Stein kom med var på beskjedne 10 000 dollar og Pajitnov indikerte at han var interessert i videre samtaler. Det tok Stein som et ja på sitt første tilbud og startet umiddelbart arbeidet med å finne et selskap i England som kunne ta Tetris ut til det store spillpublikummet i vesten.
Ingen av de to visste at alle slike forhandlinger måtte føres med Elorg – Electronorgtechnika, et statlig russisk byrå med ansvar for handel av programvare. Og her, i det russiske byråkratiet, møtte Stein den sentrale skikkelsen Evgeni Belikov.
Responsen var fra britisk media umiddelbar og Stein presset på med å gi ut Tetris.
Et russisk spill hadde en aura av mytiske kvaliteter og avisene kastet seg over historien om spillet fra den andre siden av Jernteppet. Men rett før spillet skulle komme i butikkene kommer en telefaks fra Elorg krevde en umiddelbar stans i prosessen. De eide rettighetene og hadde ikke gitt tillatelse.
Etter at Stein selv reiste til Moskva, fikk han Elrog til å skrive under en kontrakt som godkjente salg i vesten. PC-brukere fikk snart muligheten til å kjøpe Tetris, men salgstallene var lave og betalingen fra Stein til Elorg uteble. Alle visste det store markedet lå i spillkonsoller, og Steins selskap tok kontakt med det sovjetiske byåret for å sikre rettighetene til å gi ut spillet på hjemmekonsoller – det samme gjorde Nintendo.
TOPP 5: Her er våre spillmusikkfavoritter
(artikkelen fortsetter under bildet)
En maktkamp mellom spillgigantene
I mars 1988 startet en rekke forhandlinger i Moskva. Robert Stein og hans interessenter, Kevin Maxwell på vegne av Mirrorsoft (et stort britisk spillselskap på den tiden) og Henk Rogers på vegne av Nintendo. Alle ville sikre seg rettighetene til Tetris på spillkonsoller, både håndholdte og hjemmemaskiner.
Stein hadde ikke betalt det han skyldte for rettighetene til PC-versjonen, og Maxwell var en overlegen forhandler og sønn av en mektig britisk forretningsmann med russiske kontakter. Nintendo valgte å være raske og diskré. Men ett uventet vennskap ble det avgjørende elementet.
– Av alle disse dresskledde forettningemennene, som alle forsøkte å kjøpe konsollrettighetene til Tetris, så jeg en fyr som forstod spillet. Vi likte hverandre umiddelbart, forteller Tetris-skaperen Pajitnov om Nintendos utsendte.
Avtalene ble gjort og Nintendo vant den første kampen. Atari hadde allerede produsert klar flere hundretusenvis av spillkassetter med sin versjon av Tetris som nå var verdiløse og saksøkte Nintendo.
De uklare avtalene mellom Robert Stein hadde skapt uklarhet om konsollrettighetene var en del av den første kontrakten. Uenigheten om ordet «computer» endte opp i en rettssal hvor Nintendo med Rogers og den russiske organisasjonen Elrogs forhandler Belikov stod på den ene siden, mens Atari og deres hundretusenvis av ubrukelige spillkassetter stod på den andre. Mest å tape hadde Belikov.
Om det viste seg at avtalen han hadde inngått for den sovjetiske staten med Nintendo ikke holdt vann, ville han bli holdt ansvarlig for millioner av dollar i tap. En dom som var ensbetydende med dødsstraff.
TOPP 5: Retrospill – hvilke spill er dine favoritter fra barndommen?
Pajitnov uten penger – men med æren i behold
Da rettssaken startet i San Francisco på høsten 1989 var spillet allerede ute i både Japan og USA. Hundrevis av millioner av dollar var på spill. Men før vitnene, som inkluderte den russiske forhandleren og Rogers, fikk sagt sitt, dømte dommeren i Nintendos favør.
28. september 1990 kom Tetris også ut i Europa og verdensherredømmet til Nintendo var en realitet. Selskapet solgte over 35 millioner eksemplarer av spillet bare til sin Game Boy-konsoll, et enormt tall også sett i dagens perspektiv.
Rogers tjente millioner i provisjon og Belikov kunne reise tilbake til Sovjetunionen med hodet hevet, men hva med spillskaperen Alexey Pajitnov?
Da han skapte Tetris eide Sovjetunionen rettighetene til alt innbyggerne produserte. Han så aldri noe til millionene av kronene. Arbeidet med Tetris overbeviste ham likevel at stillingen på forskningsinstituttet i Moskva ikke inneholdt en riktig fremtid. Pajitnov flyttet til USA hvor han den dag i dag designer spill – hans siste tittel Marbly kom ut i april i år.