Ralph Sarchie (Eric Bana) er en hardbarka politimann som jobber natteskiftet i en spesialgruppe for alvorlige forbrytelser i New Yorks verste strøk. En jobb som viser ham det verste mennesker er i stand til å gjøre mot andre.

Sammen med partneren Butler, spilt av Joel McHale (kjent fra serien Community), patruljerer han byen om natten – styrt dels av hans “radar”. En magefølelse som drar ham mot tilsynelatende normale politisaker, som skjuler noe mørkt og dystert.

LES: Topp 5: Spøkelsesfilmer

En kveld fører denne magefølelsen Sarchie til en sak hvor politimenn ikke strekker til. Deliver Us From Evil forteller effektivt, og selv om åpningsplakaten hevder filmen er inspirert av virkelige hendelser, fantasifullt om demonbesettelse.

Virkemidlene er tidvis grusomme – i en så sterk grad at jeg mener filmens 15 års-grense er i mildeste laget.

Edgar Ramirez i Deliver Us From Evil. (Foto: 	United International Pictures)
Edgar Ramirez i Deliver Us From Evil. (Foto: United International Pictures)
Intens spenningsoppbygging

Sporene fører Sarchie på sporet av tre tidligere Irak-soldater som har noe mer enn posttraumatiske stresslidelser i bagasjen. Snart dukker flere saker opp; en kvinne kaster spedbarnet sitt inn i løveburet i den zoologiske hagen, en familie melder fra om mystiske lyder i kjelleren, en jente hører skrapelyder under sengen. Alt bygger uten stans opp spenningen regissør Scott Derrickson med stø hånd balanserer godt gjennom filmens to timer.

Under etterforskningen møter Sarchie på den utradisjonelle katolske presten Mendoza (Édgar Filiberto Ramírez Arellano). Sammen må de nøste i de okkulte trådene før det er for sent. De tre soldatene etterlater seg en sti av døde mennesker og lidelser.

Med krystallklare bilder, filmet digitalt, kommer nattens – og byens – mørke underside godt frem takket være fotograf Scott Kevan. Konstrasten mellom lyset og mørket forsterker uhyggen og spenningen, og vekket ved flere anledninger undertegnedes frykt for mørke kjellere til live.

Sjokkeffekter

I stedet for å spille videre for denne primale fryktfølelsen tyr regissør Derrickson for ofte til sjokkeffekter. Voldsomme vendinger bryter Deliver Us From Evil sine velbygde scener, noe som er å vente fra en Hollywood-film som dette. En film med samme kvalitet på håndverket skodd over den underspilte og fabelaktige franske serien Gjengangerne ville hatt enda større effekt.

LES: Anmeldelse av Gjengangere E01-02

Rune har vært småskjelven gjennom hele visningen av "Deliver Us From Evil" med Eric Bana og Edgar Ramirez. (Foto: United International Evil)
Rune har vært småskjelven gjennom hele visningen av “Deliver Us From Evil” med Eric Bana og Edgar Ramirez. (Foto: United International Evil)

Hovedrolleinnehaver Eric Bana har ufortjent falt under radaren i den kommersielle filmbransjen det siste tiåret. Hans talent strekker fra komedier til actionfilmer, og overbeviser også som hardbarket politimann i verdensmetropolen. Preget av brutaliteten i jobben, og rollen som familiefar, alt i møte med overnaturlige fenomener, tar Bana fortjent og velspilt all oppmerksomhet i Deliver Us From Evil.

Joel McHale, som spiller Sarchies politipartner, har et større repertoir av komediefilmer og -serier. Selv om han har trent på betydelige mengder muskler for rollen, sett i forhold til hans rollefigur i serien Community, har han ikke samme sans for kroppsspråk og alvor som Bana.

Forstyrrende og skremmende

Med Deliver Us From Evil hamrer Scott Derrickson ubarmhjertelig løs på sanser og fremkaller effektivt fryktfølelsen. Hollywood-tro og oppskriftsmessige sjokkøyeblikk kommer unødvendig ofte, og punkterer en ellers velregissert bergogdalbane.

Filmens endelige eksorsisme vipper sluttopplevelsen opp ett hakk, med en forstyrrende og skremmende sekvens jeg ikke har sett maken til siden Eksorsisten. Se filmen med en du kan holde i hånden, det trengs.

Se traileren til filmen her

Om

Deliver Us From Evil
  • Deliver Us From Evil
  • Slippdato: 04.07.2014
  • Regi: Scott Derrickson
  • Utgiver: United International Pictures
  • Sjanger: Skrekk

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.