Köln, Tyskland (NRK): Med sin presentasjon av Xbox-fremtiden på Gamescom-messen i Köln startet Microsoft også nedtellingen til Xbox One-konsollens norgeslansering i september.

Selv om spillmaskinen kom ut i flere av de største markedene allerede i fjor høst, og har like lenge vært tilgjengelig for norske forbrukere via lovlig import, var fokuset rettet markant fremover. Kritikken i forkant av den internasjonale Xbox One-lanseringen i fjor høst var som forduftet.

Tomb Raider (2013) - Lara Croft. (Foto: Square Enix)
Tomb Raider (2013) viste Lara Croft fra en ny og mer menneskelig side. (Foto: Square Enix)

Anmeldelse: Tomb Raider – Lara Croft ligner ikke sitt gamle jeg

Satser hardt på eksklusivitet

– Xbox er det beste stedet for å spille, erklærte Xbox-sjefen Phil Spencer da han startet pressekonferansen.

For å oppnå dette har Microsoft gravd dypt i lommeboka. Eksklusive spill og eksklusive utvidelsespakker til flere av den kommende årets mest omtalte spill har med høy sannsynlighet kostet dyrt, og vil av flere sees på som en forbrukerfiendtlig beslutning.

Samtidig viser tall fra lanseringen av Titanfall at dette kan drive salget av Xbox One-konsollen opp – et viktig mål for Microsoft som har havnet bak sin erkekonkurrent Playstation 4.

Mest overraskende var nyheten om at det kommende Rise of the Tomb Raider-spillet, som følger opp fjorårets knallgode relansering av den klassiske spillserien med Tomb Raider (2013), vil bli eksklusivt for Xbox-konsollene.

En kontroversiell beslutning fra studioet Crystal Dynamics, ettersom 2013-utgaven solgte best på Playstation-konsollene. Utvikleren la umiddelbart ut en oppdatering på sin blogg hvor de annerkjenner de mange frustrerte Twitter-meldingene.

– Dette betyr ikke at vi forlater våre fans som spiller på Playstation og PC, understreket studiosjefen Darrell Gallagher.

Han forsikret at de har en rekke andre spill på vei til spillere som ikke har en Xbox-konsoll.

Bryter ny grunn med «Halo Channel»

I oppkjøringen til lanseringen av Halo 5: Guardians i 2015 tar Microsoft flere nye grep for å hente frem den populære spillseriens første utgaver.

Ved å pusse opp de fire foregående spillene og gi dem ut på nytt, sammen med en tv-serie produsert av Ridley Scott, girer 343 Studios opp på uventet vis. Ikke har en spillserie fått samme behandling tidligere.

Under pressekonferansen på Gamescom dro Microsoft også sløret av «Halo Channel», som skal bli et samlingspunkt på Xbox One-konsollen for både spill, tv-serier og sosial aktivitet knyttet til spillserien.

Denne nye kanalen vil, om den blir omfavnet av spillere, fungere som en prototype på store spillfranchisers fremtid.

(artikkelen fortsetter under videoen)

– Vi utvikler like mange spill i Europa som i USA

Phil Harrison, en av toppsjefen i Microsoft med ansvar for Xbox-avdelingen, understreket flere ganger hvor viktig det er for selskapet å ha eksklusive spilltitler. Mange av dem som ble vist frem under pressekonferansen på Gamescom var også titler fra uavhengige utviklere som er knyttet til Microsoft via konseptet ID@Xbox.

En rekke spill fra europeiske utviklere, som Superhot fra polske Blue Brick og Space Engineers fra tsjekkiske Keen Software Houes, fikk oppmerksomhet.

Likevel var det Screamride fra britiske Frontier Developments som skilte seg ut i mengden.

Spillet kombinerer byggeelementer fra Roller Coaster Tycoon og actionhumor fra Pain! for å la spillere eksperimentere med overdrevne berg-og-dal-baner.

LES OGSÅ: Slik fortsetter Halo-sagaen

– Det er vi som er «Call of Duty»-konsollen

Høstens utgave av det svært populære skytespillet Call of Duty, med undertittelen Advanced Warfare, kommer ut til alle konsoller. Men med en egen avtale, som sikrer utvidelsespakker (DLC) til Xbox One først, har Xbox-sjef Spencer tatt et tydelig eierskap til spillserien. En lignende avtale har også blitt inngått for Evolve.

I den nye traileren til Call of Duty: Advanced Warfare som ble vist for første gang under pressekonferansen på Gamescom fikk det verdenskjente landemerket Golden Gate Bridge gjennomgå. Med talløse droner, i en fremtidsorientert spillverden, slapp ikke utvikleren Sledgehammer Games gasspedalen ett eneste sekund.

ANMELDELSE: Call of Duty: Ghosts – lite nytt fra frontlinjene

Flere endringer, som følger trenden i skytespillsjangeren, i Advanced Warfare sin flerspillermodus ble også annonsert under Gamescom-messen.

Med flyvende droner flyttes fokuset opp i luften, hvor spillere nå også i større grad må forholde seg til fiender og trusler fra alle kanter.

Et nytt eksoskjellet gir spillfigurene muligheten til å hoppe høyt, lik Destiny og Titanfall. Nettstedet Eurogamer viser også til Borderlands som inspirasjon for utstyrsbonusen som hver spiller får etter endt kamp.

(artikkelen fortsetter under videoen)

Første titt på «Quantum Break»

Finske Remedy Entertainment, som blant annet står bak Max Payne, ble holdt frem som et av Microsofts viktigste kort for Xbox One-året 2015.

Den første traileren som viste spillet i aksjon ble sluppet under pressekonferansen. Muligheten til å kontrollere tiden, en funksjon Remedy selv introduserte til spillverdenen med nettopp Max Payne-spillene, gjør – i følge dem selv – Quantum Break til et skytespill som skiller seg ut.

Dessverre viste ikke videoen mye mer enn hva som er å vente fra et dukk-og-skyt-spill, og historiefortellingen Remedy har blitt kjent for fikk ikke plass i rampelyset.

Hva syns du om Microsofts pressekonferanse? Og skal du skaffe deg Xbox One i september? Legg inn dine synspunkter under videoen.


Les alt om fjorårets spillmesse her:
Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.