Reklamefilm for PlayStation-konsoll fra 1994.

Den 3. desember 1994 endret Sony spillhistorien da de lanserte sin PlayStation-konsoll på det japanske markedet. Året etter kom maskinen ut i resten av verden og suksessen var et globalt faktum.

Historien om konsollen startet likevel åtte år tidligere, da Sony inngikk et samarbeid med Nintendo om å utvikle et diskbasert spillsystem. Utover 90-tallet brøt samarbeidet sammen og Sony valgte å gå sine egne veier. Det markerte starten på et utrolig eventyr for den japanske elektronikkgiganten.

Vi hedrer den epokegjørende konsollen, som dyttet grenser innen teknologi og spilldesign, ved å kåre de fem beste spillene fra konsollens 20 år lange historie.

Med antallet kvalitetsspill som har kommet til PlayStation-konsollen, og de mange personlige favorittene, er det åpenbart at denne listen vil skape debatt. Vi ønsker at du tar i bruk kommentarfeltet nederst for å fortelle oss om dine favoritter.

PODKAST: Lytt til FilmpolitietDLC sin episode om 20 års-jubileet til Playstation


Crash Bandicoot (1996)

Figuren som var PlayStations store maskot på slutten av 90-tallet må selvfølgelig med på denne listen! Punggrevlingen (som ser mest ut om en rev) med det store gliset var tidligere nærmest synonymt med konsollen.
Crash Bandicoot, utviklet av Naughty Dog, var en fest av et plattformspill med strålende grafikk i sterke farger og en unik visuell stil som har fulgt serien siden.

Spillet var egentlig et relativt tradisjonelt plattformspill, der du skulle knuse kasser, samle frukt, og selvfølgelig slå den store, slemme skurken. Likevel ble dette det første plattformspillet i 3D som ble en stor kommersiell suksess. Naughty Dog baserte seg på en oppskrift som fungerte, og resultatet var et vanvittig underholdende spill.

ALT OM: Sjekk alle nyheter om Naughty Dog og deres spill her


Martes personlige favoritt: Oddworld: Abe’s Oddysee (1997)
profil-marte

Det tok litt tid før vi fikk en PlayStation i heimen hjemme hos meg. Derfor var Oddworld: Abe’s Oddysee, som kom i 1997, et av de førstespillene jeg spilte på PlayStation, og det er et spill jeg ennå ikke er lei av.

Oddworld har en mørk atmosfære som var uvant for meg som for det meste var vant med fargesprakende spill fra Nintendo. Du spiller Abe, en mudokon som jobber som rengjører/slave på en paifabrikk drevet av den onde glukkonrasen. En dag finner han ut at en ny type pai er på vei – mudokonpai. Dermed begynner Abes eventyr for å redde sin egen rase.

Da det kom ble Oddworld: Abe’s Oddysee hyllet for sin innovative spillopplevelse. Dette er et 2.5D plattformspill, der du kan hoppe mellom forgrunnen og bakgrunnen i bildet, noe som ble brukt på en svært god måte for å skape variasjon og utfordringer.

Plattformspillet tok i bruk puzzle-elementer som du måtte løse for å komme forbi ulike hindringer, og ofte ganske vanskelig å finne ut hvordan du skulle finne den riktige veie videre i spillet.


Resident Evil 2 (1998)

Hideki Kamiya lager fortsatt kvalitetsspill, sist aktuell med Bayonetta 2 på Nintendo Wii U-konsoll. Men han røtter er uløselig knyttet til Capcom og til Resident Evil-spillene.

Det første spillet i serien tok fundamentet fra Alone in the Dark-spillene og bygde opp en unik opplevelse som kombinerte grøss og puslespilloppgaver. I 1998 tok Kamiya over som regissør på seriens andre spill og skapte en desperat overlevelseshistorie i Resident Evil 2.

Oppfølgeren overgår det første spillet på alle måter, med bedre tekniske løsninger og en større – og mindre klaustrofobisk – spillverden. Utfordringene og fortellingen knytter sammen opplevelsen på en måte som gjør at dette spillet fortsatt er spillseriens beste.

ANMELDELSE: Resident Evil 6 – en Michael Bay-film med mentometerknapp


Tekken 3 (1998)

Sammen med Mortal Kombat og Street Fighter, er Tekken den viktigste kampsportspillserien vi har. Siden The King of the Iron Fist Tournament startet i 1994 er det ingen tvil om at for eksempel Yoshimitsu og Heihachi har blitt like gjenkjennbare som for eksempel Mortal Kombats Sub-Zero.

Tekken 3 var det siste spillet i serien før utvikler Namco gikk over til å utvikle spill for PlayStation 2 og var også seriens beste så langt. Grafikken og animasjonene hadde fått en real oppgradering fra de tor første spillene i serien, og kunne også skilte med hele femten nye figurer.

Den nye spillmotoren, Namco System 12, gjorde at figuranimasjonene fløt mye bedre enn tidligere, og de nye figurene fikk dermed en usedvanlig god introduksjon til serien. Eddy Gordo, Ling Xiaoyu, Jin Kazama og ikke minst King er noen av figurene som siden har blitt noen av seriens viktigste rollefigurer.

LES OGSÅ: Nå kommer «Tekken 7»!


Final Fantasy VII (1997)

Å fortelle en historie så omfattende, så stor, som den Final Fantasy VII gjør, er en imponerende bragd. Selv med Square Enix-veteranen Yoshinori Kitase (Final Fantasy VI, VII, VIII, X og Chrono Trigger) i førersetet står spillet seg som et enestående verk.

Spillet er også ansvarlig for å popularisere Final Fantasy-serien i vesten. Alle tidligere spillene hadde ikke maktet å sette et betydelig avtrykk i det svært lønnsomme spillmarkedet i Europa og USA.

Et utmerket persongalleri av helter i motstandsgruppen Avalanche, som kjemper tappert mot Shinra-selskapet, skaper et sterkt personlig bånd til figurene. Med temaer som kjærlighet og død, krig og miljøvern, klarte Kitase å forme en tidløs historie. Å kombinere dette med et strategisk kampsystem som var enkelt å lære, men med mye dybde, og et visuelt uttrykk som er imponerende den dag i dag, resulterte i et spillmesterverk.

ANMELDELSE: Final Fantasy XIII – Square Enix viser muskler i dette enorme rollespillet


Runes personlige favoritt: Gran Turismo 2 (1999)

Rune Håkonsen, spillanmelder i Filmpolitiet. (Foto: Erlend Laanke Solbu, NRK).

Med Gran Turismo skapte Sony et spill hvor grensene for virkelighetsnær grafikk ikke bare ble dyttet, de ble regelrett brutt. Utseendet, kombinert med en fysikkmotor som mer enn noen spill tidligere etterlignet en realistisk kjøreopplevelse, gjorde dette bilsimulatoren til et vendepunkt i spillhistorien.

Oppfølgeren Gran Turismo 2 gjorde alt det fantastiske enda bedre. Mer innhold, flere bilder, stort utvalg baner, alt ble gjort enda ett hakk bedre. Spillserien er den dag i dag standarden innen virkelighetsnære bilspill, men det er vanskelig å underdrive viktigheten av spillene som kom ut til Sonys første PlayStation-konsoll.

ANMELDELSE: Gran Turismo 5 – imponerende grafikk og realisme


Metal Gear Solid (1998)

En kort spørrerunde på Twitter viste at mange har ulike favorittspill på toppen av sine private liste over beste PlayStation-spill. Men flest svarte som Erik Brendløkken. Metal Gear Solid, gjerne i kombinasjon med et annet spill, var det som flest mente er det aller beste spillet som er kommet i løpet av konsollens 20 år lange historie.

Med andre ord: Flaks at vår egen avstemning også plasserte Hideo Kojimas spill på toppen av lista.

Fra åpningsscenene til historiens slutt, Metal Gear Solid brøt ny grunn innen spillfortellinger ved å legge vekt på sine filmaktige kvaliteter. Å kombinere historien med både action, sniking og utsøkt nivådesign, var banebrytende da spillet kom i 1998.

Samtidig er det et krevende spill for det hjelper ikke å mose knappene i høyt tempo uten tanke og retning. Å ha full kontroll, å snike deg rundt fiender med fjærlette steg, er spillets største belønning.

ANMELDELSE: Metal Gear Solid V: Ground Zeroes – gjør spillserien en bjørnetjeneste

Hva mener du er det beste PlayStation-spillet? Del dine meninger under traileren.

Hei! Les dette før du skriver en kommentar:
Vi vil gjerne ha engasjerte debattanter og setter pris på konstruktive bidrag til samtalen. Det er lov å være kritisk eller uenig, men hold deg til tema og vær saklig i dine begrunnelser (husk at det er lett å bli misforstått). Personangrep og trakassering er ikke greit - slike innlegg blir slettet. Vi vil også gjerne at du bruker ditt fulle navn når du kommenterer. Takk for dine bidrag, hilsen oss i P3 Filmpolitiet.