Amazon flyr høyt om dagen. Deres egenproduserte komiserie Transparent vant to Golden-Globe-priser. Og i forrige uke kom nyheten om at de har kapret selveste Woody Allen, til det som blir regissørens aller første TV-serie.
Les også: Woody Allen lager sin første tv-serie – for Amazon
Nå vil nettgiganten utvide tilbudet ytterligere, og tar sikte på å lage 12 filmer i året. Målet er at filmene først skal gå på kino, og så bli tilgjengelig for strømming på selskapets egen strømmetjeneste, Amazon Prime, allerede 4-8 uker etter kinopremieren.
Les også: Disse vant Golden Globe
En sjanse for nye stemmer
Roy Price, nestsjefen for Amazon Studios, som produserer Amazon sitt originale innhold, tror denne satsingen kan være med å få fram prosjekter som ellers kunne havnet på hylla. Han forteller i en pressemelding at Amazon vil satse på unike historier, unike stemmer og unike figurer og at de vil ta inn både etablerte og ferske filmskapere.
— Vi håper dette vil komme filmskapere til gode. Som ofte sliter med å få lage friske utfordrende historier som fortjener et publikum.
Mannen som skal ha det kreative ansvaret for filmproduksjonene er Ted Hope. I tillegg til å ha et løfterikt etternavn, har han lang fartstid som produsent, og har vært med på suksesser som Happines (1998), 21 Grams (2003) og Crouching Tiger, Hidden Dragon (2000).