Filmfestivalen i Cannes (NRK): Nicolas Winding Refn delte Cannes-publikummet med The Neon Demon, der han bevisst provoserer med sex, nekrofili og kannibalisme for å kommentere vår tids skjønnhetsjag.
Noen buet og gikk med en gang rulleteksten startet, andre satt igjen til slutt og applauderte. På en pressekonferanse i Cannes forklarte den danske regissøren hvorfor noen blir provosert av hans filmer.
– Siden jeg er ekstremt dyslektisk, har bilder vært viktige for min forståelse. Jeg lærte ikke engelsk før veldig sent, da vi bodde i New York. Det visuelle språket har vært min utdanning i mange år.
– Jeg vet ikke helt hva jeg gjør, jeg bare ser på en tom vegg og tenker hva vil jeg se i dag? Det er slik jeg lager filmer. Det er veldig instinktivt og tilfredsstillende, men komplisert og frustrerende for mange, også for meg. Det er noe nydelig perverst over å bare seksualisere alt rundt seg etter hva du vil se og hva som pirrer deg. sier Winding Refn.
LES: Anmeldelsen av The Neon Demon
(Saken fortsetter under bildet)
Måtte finne ei jente
Den 45 år gamle dansken fikk sitt internasjonale gjennombrudd med den stilige thrilleren Drive med Ryan Gosling, som tok Cannes med storm i 2011, og ga Winding Refn en pris for beste regi. To år etterpå returnerte han til Cannes med det harde Bangkok-dramaet Only God Forgives, også her med Ryan Gosling i hovedrollen, men den ble ansett som en skuffelse.
– Ironien med The Neon Demon er at med Drive nådde jeg toppen av mannlig maskulinitet med homoseksualitet. Med Only God Forgives krøp jeg tilbake i kvinnens livmor. Med denne kunne jeg leve ut drømmen om å være ei 16 år gammel jente. Jeg måtte bare finne en jente, Elle Fanning gikk med på å møte meg i huset mitt i L.A., og jeg tenkte «herregud, du er meg! Skal vi lage film sammen?» Jeg kunne kanalisere gjennom henne.
18 år gamle Elle Fanning er, til tross for sin unge alder, en erfaren skuespiller, med roller i filmer som Babel, Deja Vu, Den fantastiske historien om Benjamin Button og Super 8. På pressekonferansen i Cannes sa hun at rollen i The Neon Demon er hennes mest utfordrende.
– Jeg liker å velge ulike roller som interesserer meg. Denne er mørkere enn noe annet jeg har gjort. Jeg tror at jeg er en lykkelig person på utsiden, men alle har noe mørkt i seg. Vi filmet kronologisk, det var spennende, for Jesse endrer seg så mye og blir narsissist. Vi snakket om henne som Dorothy i Trollmannen fra Oz. Hun er ei uskyldig jente som droppes ned i dette. L.A. er The Neon Demon, den suger deg inn og spytter deg ut.
– Jeg startet i film da jeg var to, så jeg har gjort dette hele livet mitt, og jeg elsker det. Jeg ble født i Georgia, som vi tok med i filmen, så jeg er egentlig ei småbyjente som flyttet til den store byen. Når du vokser opp i L.A., ser du mye rart i bransjen. Jeg føler meg som Jesse. Du må prøver å ikke bli sugd inn for mye, sier Fanning.
LES: Viggo Mortensen: – Det handler om å ta sjanser
(Saken fortsetter under bildet)
Skremmende at alt handler om skjønnhet
I filmen sier en motedesigner at «skjønnhet er ikke alt, skjønnhet er det eneste». Nicolas Winding Refn kommenterer tematikken slik.
– Den scenen var basert på at jeg improviserte dialogen. Vi kom fram til at skjønnhet ikke er alt, det er det eneste. Jeg har døtre, så det er ukomfortabelt å tenke på. Vi lagde en film som er opphøyd realisme. Det er terror, skjønnhet, sex og skjønnhet. Det er noe primalt over det og du må la det trenge inn i sinnet ditt. Det er essensen av kreativitet.
– Det er noe skremmende ved å tenke på at verden bare handler om skjønnhet, men om du ser deg rundt, er det en besettelse som er overalt. Den digitale revolusjonen har gjort dette ekstremt. Jeg snakket med Elle om dette. «La oss lage en film om besettelsen av skjønnhet», sier Winding Refn.
Elle Fanning ble spurt om hvordan hun har taklet skjønnhetspresset i Hollywood.
– Jeg uteksamineres i år fra en normal high school, og bor fremdeles sammen med foreldrene mine. Jeg har en god familie som sier fra om jeg gjorde noe. Da jeg var yngre gikk jeg til film som andre gikk til fotball. Men når du er hjemme, er du hjemme. Du må skille mellom det. Det blir for intenst å tenke på film hele tiden. Du må ta ut søpla som vanlige folk, smiler Fanning.
Er det forskjell mellom modellbransjen og skuespillerbransjen?
– Jeg tror at ethvert miljø som fokuserer mye på utseende er ekstremt hardt, for det kommer an på hvordan du ble født. Det er en forferdelig verden å leve i, det må være skremmende å bo der når realitetene er så ekstreme, sier Nicolas Winding Refn.
LES: Alle saker fra Cannes 2016
(The Neon Demon vises i hovedkonkurransen på filmfestivalen i Cannes. Norgespremiere: 10. juni.)