*Spoileradvarsel: Anmeldelsen inneholder handlingsbeskrivelser fra serien*
Dokumentarminiserien O.J. Simpson – Made in America er en kompleks, ambisiøs og gnistrende godt fortalt true crime. Og som tittelen antyder – en velplassert kilevink mot USA.
Dette er ikke bare en dokumentar om kjendisen O.J Simpson og en gammel rettssak.
Simpson er en mann som har satt dype merker i amerikansk idrettshistorie, krimhistorie og sladrepressehistorie. Med imponerende grundighet maler regissør Ezra Edelman et levende og analyserende portrett av «The Juice» og hvordan rettssystemets systematiske overgrep mot svarte ble en avgjørende brikke i det som kalles århundrets rettssak i USA.
Ferske intervju med advokater og agenter byr også på flere spennende avsløringer fra både rettssaken og Simpsons privatliv. Og seriens siste episode, som tar for seg Simpsons liv etter frikjennelsen, inneholder en drivende godt komponert gjennomgang av begivenhetene som førte til at O.J Simpson i dag soner en dom på 33 år i Nevada.
ANMELDELSE: The People v. O.J. Simpson – Underholdende om 90-tallets store rettsdrama
Gnistrende godt fortalt
Dramaturgisk er historien om O.J. Simpson – fra fattigdom, til kjendishimmelen, og ned igjen – en klassisk fabel som driver seg selv. Men Ezra Edelman har tatt seg flid med oppbyggingen – noe som øker forståelsen vår og gir historien en ekstra dimensjon.
Her er det hentet sitater og poengterte situasjoner fra arkivene som, i tillegg til å være fascinerende god sportshistorie, viser hvor merkelig mye skryt vi gir våre idrettsfolks personlighet, og hva slikt skryt kan gjøre med et ungt og blomstrende ego.
Vi får også se hvordan Simpsons kjendisstatus og betydelige sjarm gjorde at han stadig slapp unna konsekvensene – fra bisarr småjuksing i golf til flere voldelige episoder i hjemmet.
For å sette rettssaken i perspektiv serverer Edelman flere historiske tilbakeblikk på den sosiale situasjonen i Los Angeles i etterkrigstiden, og hvordan politiets behandling av svarte og deres rettssikkerhet har vært full av systematiske overgrep.
Og da vi senere hører et jurmedlem bekrefte at O.Js frikjennelse for drapene på Nicole Brown Simpson og Ronald Lyle Goldman var «payback» for frikjennelsen av politimennene som banket Rodney King, så har Edelman bygd sin historie så grundig, at vi kjenner hele tyngden bak den forferdelige rettslogikken.
ANMELDELSE: The Night Of – HBO går tilbake til røttene med oppslukende krimdrama
O.J. Simpson – Made in America har skaffet seg unik tilgang til alt fra fengselshøringer, 911-opptak og hjemmevideoer.
Dette gir både troverdighet og unik innsikt i den fasaden O.J. Simpson var opptatt av å bygge og virkeligheten han lenge klarte å skjule.
Noe av det som er mest fortellende er en hjemmevideo av at O.J ber agenten late som han er en paparazzi som smugfilmer Simpson i det han tar ned flagget i sin tvangssolgte villa. Pressen betalte gode penger for private O.J-videoer og den falmede stjernen ville ha både regien og pengene for sladrepressens dekning.
En bauta av en true crime
Serieformatet utnyttes til det fulle i O.J. Simpson – Made in America. Ikke et minutt av de nesten åtte timene oppleves overflødig, og dokuseriens formgrep er godt egnet til å sy i hop alle de ulike kildene som til sammen forteller denne historien.
O.J har levd nesten hele sitt liv i TV-ruta, fra idrettsrekorder til biljakten i Broncoen, så de store byggesteinene i historien er allerede filmet for den lille skjermen.
Sjangergrep som rekonstruksjoner, ofte de folketomme stedene det snakkes om, og dveling ved fotografier brukes hyppig og er med på gi visuell forankring av intervju og andre lydklipp.
LES: Aktor stanset nesten «Making a Murderer»
Seriemediet er godt egnet til å kombinere arkivlyd og visuelle motiv, og i tråd med sin tittel har Edelman gått for å gi serien en kledelig symbolsk smak av americana. Dette er en serie som handler like mye om USA som O.J Simpson. Og dette forsterkes når vi ser bilder av idylliske landeveier og værslitte colabokser mens vi hører voiceover om O.J og den falne amerikanske drømmen.
Dette er ikke en serie som sikter på å framstå objektivt, her ligger det underliggende frustrasjoner mot det amerikanske rettssystemet. Og regissør Edelman blir selv en tydelig stemme når han lurer på hva i «helvete som skjedde» i et konfronterende spørsmål til en av jurymedlemmene.
Likevel oppleves dokumentaren som for kompleks og grundig til å bli ensidig og dømmende. En blir sittende igjen med både forståelse og forargelse når det gjelder både O.J, jurymedlemmer, advokater og dommere. Men mest av alt en frustrasjon. I en serie som spenner fra etterkrigstiden og fram til i dag, er det sørgelig mange grusomme feil som gjentar seg i det amerikanske rettsystemet.
Svakhetene og urettferdighetene i det systemet har vært refrenget i en rekke sterke true crime suksesser de siste årene, hvor produksjoner som Serial, The Jinx og Making a Murderer alle har pekt på ulike aspekter som truer rettssikkerheten til amerikanske borgere.
O.J. Simpson – Made in America plasserer seg inn som en bauta i denne tradisjonen. En bunnsolid produksjon som aldri mister den fengslende røde tråden som er O.J. Simpsons tragedie. Men rundt den tråden klarer Ezra Edelman å brodere et fascinerende portrett av de sammensatte årsakene som snudde en drapssak til et mediesirkus med en helt annen agenda. Samtidig som han går i dybden rundt de historiske og kulturelle årsakene til et av de største problemene i det amerikanske rettssystemet – svartes rettssikkerhet.
O.J. Simpson – Made in America får norsk premiere på NRK2 mandag 29. august. Hele serien er også tilgjengelig på nett.