Filmfestivalen i Venezia (NRK): Den 78. utgaven av La Biennale di Venezia ser ut til å bli en av de mest interessante og stjernespekkede på lenge.
Årets festival er underlagt strenge smittevernregler, som sier at alle deltagere enten må være fullvaksinerte, friskmeldte etter Covid-19-smitte de siste 6 månedene eller ha attest på negativ hurtigtest de siste 48 timene.
Det er likevel ventet at filmfiffen slipper å ha maske på seg når de går den lange, brede og løperen utenfor Palazzo del Cinema på Lido di Venezia, og det er litt av en stjernerekke som ankommer den italienske byen de neste to ukene.
Kristen Stewart, Timothée Chalamet, Jamie Lee Curtis, Matt Damon, Adam Driver, Kirsten Dunst, Oscar Isaac, Benedict Cumberbatch og Penélope Cruz er blant de som skal kaste lys over sine nye filmer.
Anerkjente regissører som Ridley Scott, Pedro Almodóvar, Jane Campion, Pablo Larraín, Paolo Sorrentino og Edgar Wright er blant auteurene som tilbyr nye og etterlengtede verk.
ANMELDELSE: «Post Mortem: Ingen dør på Skarnes» er et lunt og rart vampyrdrama
Basert på episk sci-fi-roman
«Dune» er den definitivt største filmen under årets festival, der den vises utenfor konkurranse. Den er basert på Frank Herberts episke sci-fi-roman fra 1965, som svært kort fortalt handler om to mektige familiers kamp om ressurser på planeten Arrakis.
Flere har forsøkt å filmatisere den, blant andre den chilensk-franske regissøren Alejandro Jodorowsky, som mislyktes i 1975 (beskrevet i 2013-dokumentaren «Jodorowsky’s Dune»). David Lynch greide det i 1984, men hans «Dune» er ansett som vanskelig å forstå og hans svakeste film.
Den nye versjonen er imidlertid regissert av kanadiske Denis Villeneuve, som har til gode å lage en dårlig film, etter kritikerroste titler som «Polytechnique», «Incendies – Nawals hemmelighet», «Prisoners», «Enemy», «Sicario», «Arrival» og «Blade Runner 2049».
Han kan vise seg å være akkurat den filmskaperen som skal til for å kunne filmatisere Herberts roman på en måte som lever opp til forventningene.
Dette har også A-laget av verdens skuespillere merket seg, og «Dune» kan derfor skilte med Venezia-festivalens sterkeste ensemble: Timothée Chalamet, Rebecca Ferguson, Oscar Isaac, Josh Brolin, Stellan Skarsgård, Dave Bautista, Zendaya, Charlotte Rampling, Jason Momoa og Javier Bardem er nemlig med i større og mindre roller.
ANMELDELSE: «The Dry» er et solid krimdrama med særpreg
Delvis innspilt i Norge
For oss nordmenn er det spennende at deler av filmen er innspilt i Norge, nærmere bestemt Kinnaklova og Stadlandet i Vestland fylke. Filmens trailer inneholder nemlig bilder av Timothée Chalamets rollefigur Paul Atreides på en strand på hans hjemplanet Caladan (se også øverst i denne saken).
Filmteamet var bare i Norge i noen få dager, men skal ha gjort så mange opptak av den majestetiske naturen på Vestlandet at det kan tenkes at filmen har et større «norsk» preg enn antall innspillingsdager skulle antyde.
Det hadde jammen vært fint, all den tid ikke en eneste norsk film er å finne på programmet. Det eneste norske innslaget, er regissør Mona Fastvold som ett av jurymedlemmene i sideprogrammet «Horisonter», etter at hennes siste film, «The World to Come», deltok her i fjor.
ANMELDELSE: «De uskyldige» er et knusende drama med illevarslende thrillergrep
Tar seg kunstneriske friheter
Av andre filmer verdt å merke seg i Venezia, er Pablo Larraíns «Spencer» en svært spennende tittel. Her har Kristen Stewart hovedrollen som ingen ringere enn prinsesse Diana (født Spencer).
Filmen skal skildre den anspente julefeiringen på dronning Elizabeths gods Sandringham etter at Dianas ekteskap med prins Charles har gått i oppløsning.
Akkurat som serien «The Crown», er filmen basert på antakelser om hva som kan ha skjedd i kulissene bak kjente omstendigheter, trolig fortalt med store, kunstneriske friheter.
Det at publikum har Emma Corrins Emmy-nominerte og Golden Globe-vinnende prestasjon som samme rollefigur i forrige sesong av «The Crown» friskt i minne, kan være en utfordring for vurderingen av Stewarts prestasjon. Smakebiten som foreligger i form av en trailer, indikerer imidlertid at hun i det minste har truffet på utseendet.
Så gjenstår det å se om rollen og filmen innfrir, men Pablo Larraín har en rekke gode filmer på merittlista, deriblant «Jackie». Her diktet han seg rundt en annen kjent kvinnes personlighet, nemlig Jacqueline Lee Bouvier «Jackie» Kennedy Onassis, som var gift med den amerikanske presidenten John F. Kennedy før han ble myrdet i 1963.
ANMELDELSE: «a-ha The Movie» er en åpen, ærlig og intim dokumentar
Ny film om dødelige dueller
Helt til sist i årets festival rykker et annet veritabelt stjernelag inn i Venezia, nemlig mannskapet bak «The Last Duel», som vises utenfor konkurransen.
Den skal være basert på det som visstnok var den siste lovlige duellen i Frankrike på 1300-tallet, mellom Jean de Carrouges og Jacques Le Gris, to tidligere kamerater som ble bitre fiender.
Filmen er regissert av Ridley Scott («Alien», «Blade Runner», «Gladiatoren») og har stjerner som Matt Damon, Adam Driver, Jodie Comer og Ben Affleck på rollelista.
For Ridley Scotts del, er dette på en måte en retur til hans filmatiske røtter, siden hans første spillefilm, «The Duellists» fra 1977, også hadde dødelige dueller i Frankrike som tematikk.
Det er nok sannsynlig at «The Last Duel» har en visuell tilnærming som ligner mer på Scotts kjempesuksess «Gladiatoren» fra 2000, noe traileren kan også kan tyde på.
ANMELDELSE: «CLUE: Maltesergåten» – det er lov å håpe på mer spenning neste gang
Mer Halloween-skrekk
Av ytterligere filmer på programmet, kan disse fremheves: «Halloween Kills» med Jamie Lee Curtis er den foreløpig nyeste i skrekksagaen som John Carpenter startet helt tilbake i 1978, også da med Curtis i hovedrollen som Laurie Strode.
Carpenter har komponert musikken til «Halloween Kills», men regien er ved David Gordon Green, som også sto bak den populære forgjengeren i 2018, enkelt og greit kalt «Halloween».
Edgar Wright, som deltok på filmfestivalen i Cannes så sent som i juli med dokumentaren «The Sparks Brothers», kommer til Venezia med spillefilmen «Last Night in Soho», der Anya Taylor-Joy («The Queen’s Gambit») og Thomasin McKenzie («Leave No Trace») innehar hovedrollene.
Sistnevnte spiller Eloise, som plutselig transporteres tilbake i tid til London anno 1966, der hun på mystisk vis innehar kroppen til sin favorittsanger, Sandy (Taylor-Joy).
Jane Campion, mest kjent for sin Oscar-vinnende film «Pianoet» (1993) og serien «Top of the Lake» (2013), har hengitt seg til Netflix, og laget «The Power of the Dog» med Benedict Cumberbatch, Kirsten Dunst og Jesse Plemons i hovedrollene.
Filmen handler om to brødre i Montana tidlig på 1900-tallet som blir bitre fiender når den ene uventet gifter seg med ei enke som flytter inn på ranchen.
ANMELDELSE: «New Order» er en visuell knyttneve i magen
Almodóvar åpner det hele
Og hele festivalen åpner med den spanske mesteren Pedro Almodóvars nyeste film, «Madres paralelas». Han har en lang historie med utforsking av ulike kvinneskjebner, som i «Kvinner på randen av nervøst sammenbrudd», «Alt om min mor», «Volver» og «Julieta».
Hans nyeste handler om to vordende mødre som møtes når de blir lagt inn på sykehus, og det oppstår et nært vennskap mellom dem som skal føre til store forandringer for begge.
Den ene hovedrollen spilles av en av Almodóvars faste samarbeidspartnere, Penélope Cruz, mens den andre rollen gestaltes av den yngre og mindre kjente Milena Smit.
Filmfestivalen i Venezia starter onsdag 1. september og varer frem til lørdag 11. september, samme dag som Gulløven deles ut. Dens betydning kan ikke undervurderes, spesielt siden flere filmer har startet sine Oscar-løp her.
Det gjelder både «Gravity» (2013), «Birdman» (2014), «Spotlight» (2015), «La La Land» (2016), «The Shape of Water» (2017), «Roma» (2018), «Joker» (2019) og «Nomadland» (2020). Kanskje finnes neste års Oscar-vinner blant årets filmer?
Her er lista over alle filmene i hovedkonkurransen (med regissørenes navn i parentes):
Madres Paralelas (Pedro Almodóvar)
Mona Lisa and the Blood Moon (Ana Lily Amirpour)
Un Autre Monde (Stéphane Brizé)
The Power of the Dog (Jane Campion)
America Latina (Damiano D’Innocenzo, Fabio D’Innocenzo)
L’Evénement (Audrey Diwan)
Competencia Oficial (Gaston Duprat, Mariano Cohn)
Il Buco (Michelangelo Frammartino)
Sundown (Michel Franco)
Illusions Perdues (Xavier Giannoli)
The Lost Daughter (Maggie Gyllenhaal)
Spencer (Pablo Larraín)
Freaks Out (Gabriele Mainetti)
Qui Rido Io (Mario Martone)
On the Job: The Missing 8 (Erik Matti)
Leave No Traces (Jan P Matuszynski)
Captain Volkonogov Escaped (Natasha Merkulova, Aleksey Chupov)
The Card Counter (Paul Schrader)
The Hand Of God (Paolo Sorrentino)
La Caja (Lorenzo Vigas)
Reflection (Valentyn Vasyanovych)
Utenfor konkurranse:
Il Bambino Nascosto (Roberto Ando)
Les Choses Humaines (Yvan Attal)
Ariaferma (Leonardo Di Costanzo)
Halloween Kills (David Gordon Green)
La Scuola Cattolica (Stefano Mordini)
Old Henry (Potsy Ponciroli)
The Last Duel (Ridley Scott)
Dune (Denis Villeneuve)
Last Night In Soho (Edgar Wright)