PÅ DISNEY+: Det er en fryd å se Timothy Olyphant gjenta sin beintøffe rollefigur U.S. Marshal Raylan Givens i oppfølgerserien «Justified: City Primeval».
Originalserien «Justified» (2010 – 2015), basert på Elmore Leonards bokverden, er etter min mening en av de beste krimseriene som har gått på TV de siste 15 årene. En barsk og kul neo-western satt til de brennevinsdynkede åsene i østlige Kentucky – med nedlagte gruvebyers sosiale problemer som bakteppe, og heftige dueller dundrende i front.
LES OGSÅ: Ti grunner til at vi digger «Justified»
Denne gangen er handlingen lagt til storbyen Detroit, hvor vår hovedperson må bruke sine Marshall-ferdigheter og moralske fleksibiliteter i kamp mot en ny og livsfarlig fiende.
Som i originalen, er dette en solid snekret serieverden full av humørfylte replikkvekslinger, knallbra musikk, høyspente oppgjør og et rollegalleri hvor det stadig kravler typete typer ut av treverket.
Denne byen er ikke stor nok for oss begge
Raylan Givens har nå flyttet fra Harlan County til Miami og er på bilferie med datteren Willa (Vivian Olyphant), da typiske Givens-hendelser sørger for at de må innom rettssystemet i Detroit.
Der skjer det flere snedige ting som setter vår cowboyhattbærende hovedperson på sporet av den meget lovløse gærningen Clement Mansell (Boyd Holbrook), også kjent som The Oklahoma Wildman.
Her er selvsagt Detroit-politiet, advokater, lokale gangstere og andre kriminelle element også i spill. Det gir serien flere fengende sideplott. Vi får en smak av Detroits rike Motown-musikkarv. Og som i originalserien, skildres her en del av USA hvor baksiden av den amerikanske drømmen har skviset flere individer ut i lovens gråsoner.
ANMELDELSE: The Equalizer 3 – brutal og forutsigbar borgervernaction
Den bankende blodåren i handlingen er likevel den egodrevne duellen mellom Givens og Mensell. De trekkes stadig nærmere hverandre, og det blir tidlig klart at Detroit ikke er stor nok for dem begge.
Givens er som alltid bare et skeivt blikk unna en provokasjon. Og Boyd Holbrook («Narcos») sørger for å male Mensell som en White Stripes-elskende psykopat som lett kunne vandret rett inn i en Tarantino-film og tømt et magasin eller ti.
Timothy Olyphant er helt sheriff
Det er få som kan spille sint, kul og lynkjapp sheriff bedre enn Timothy Olyphant.
Han har mestret rollen til fingerspissene i både «Deadwood» og «The Mandalorian», men for meg er det i rollen som Rylan Givens han virkelig har fått bore dypt i den erkeamerikanske antihelten. Med grunnlynne som en irritert okse. Alltid med en kvikk replikk på lur. Og med et moralsk kompass som stort sett peker mot blodrød hevn og personlige oppgjør.
Det boblende raseriet som syder i Rylan Givens har gjennomgående blitt problematisert opp mot seriens tittel, og dette gjensynet viser at det ikke har dempet seg nevneverdig siden 2015. Behovet for at voldsbruken blir rettferdiggjort på ett eller annet vis er en sult som driver vår antihelt inn i bestemte jaktmønster. Og ved behov gjelder det å manipulere omgivelsene så hevnen kan utføres. På den måten blir skytingen «justified», og systemet lar Givens fortsette sin «ville vesten»-blanding av skurkejakt og utagerende voldsbruk.
Det skal sies at oppgjørene mot barndomskompisen Boyd Crowder (Walton Goggins) gjorde Givens valg og seriens moralfilosofiske grubling enda noen hakk mer personlige og underholdende enn det noe mer tilfeldige møtet med The Oklahoma Wildman i Detroit.
Men denne åtte episoder lange miniserien er likevel en drivende god spenningskrim full av vittige høydepunkt, vemodige punkteringer og saftige susere mot publikums sympatimuskulatur.
«Justified: City Primeval»» viser at serien fremdeles er frontet av en av de beste moderne westernheltene på TV. Og finaleepisoden byr både på noen kruttsterke klimaks og noen spennende overraskelser for fansen.
«Justified: City Primeval» har premiere på Disney+ onsdag 6. september. Hele sesongen slippes samtidig. Anmeldelsen er basert på alle 8 episodene.