nrk.no
Håkon kikker vennlig men alvorlig inn i kamera. Han er på jobb i kontrolltårnet på Værnes, og sitter bak flere PC-skjermer. I bakgrunnen ser vi kollega og sjefflygeleder, Inge Løfald. Sola lyser opp vinduene, men det er vinter.
OVERSIKT: Håkon har kontroll på alle fly på Værnes. Foto: Morten Skogly, NRK P3

Håkon (28) sørger for at flyet ditt ikke krasjer

– Jobben er som et dataspill, forteller Håkon om arbeidshverdagen som flygeleder.

Se for deg at du skal ut og fly.

Når flyet skal forlate flyplassen, er det lagt en detaljert plan på hvor høyt flyet kan sveve i lufta, hvor fort piloten kan kjøre, når piloten kan svinge til høyre eller venstre og hvor langt bak neste fly kan ligge.

Alt dette er nøye bestemt. Det sitter noen der ute med et kart over geografiske punkter i lufta som flyet ditt skal sjekke innom.

I toppen av tårnet har noen stålkontroll. Det kan fort være en som Håkon Kustås (28).

Trives med problemløsning

– Jobben i seg selv er utrolig gøy. Bare det å sitte i tårnet, prate med folk, se flyene. Jobben er som et dataspill, i bunn og grunn. Du skal finne gode løsninger på problemer.

Det forteller Håkon. Han er flygeleder på Trondheim lufthavn, Værnes.

Flygeleder Håkon Kustås er avbildet på jobb i tårnet på flyplassen. Han smiler bredt med åpen munn og tenner, og kikker til høyre for fotografen. Bakgrunnen er en vakker solnedgang. Han har caps, blondt hår, blågrønne øyne og en grønn genser.
IKKE SOM PÅ FILM: Håkon røper at det er lite «Top Gun»-stemning på jobb, og han syns samarbeidet med pilotene fungerer godt. Foto: Morten Skogly, NRK P3

Hovedansvaret hans? Det er å forhindre sammenstøt, både mellom fly og kjøretøy på rullebanen, og mellom fly under landing og letting. Det ansvaret har han helt til flyet har forlatt Værnes og luftrommet Værnes har kontroll over.

– Du må kunne ha høy konsentrasjon i perioder, bemerker Håkon, og legger til:

– Rekka med fly som kommer inn for landing, er ikke tilfeldig.

Sikkerheten sitter i forsetet i jobben til en flygeleder. Men det skal også gå effektivt.

På det travleste har Håkon og kollegaene ett fly annethvert minutt som enten tar av eller lander på rullebanen.

Kontrolltårnet på Værnes, Trondheim lufthavn. Avfotografert fra froskeperspektiv, noen grønne busker viser i forgrunnen. Himmelen er klar og blå.
LUFTIG ARBEIDSPLASS: Kontrolltårnet på Værnes er 53 meter høyt. Foto: Morten Skogly, NRK P3

Han forklarer at på jobb i tårnet er avganger det mest krevende:

– Det er mer jobb med flyene som skal ut, fordi de skal kalle opp og få en klarering, og så skal de pushe, og så skal de takse, og så skal de ta av. 

Håkon snakker et språk som er vanskelig å forstå for oss vanlige dødelige. 

Hva betyr disse tingene? 

– Når de kaller opp, ber de om en klarering der vi gir dem en rute og høyde ut fra Værnes. Pushe er at de dyttes ut fra gate. Å takse er å kjøre ut til rullebanen, og så skal flyet få klarering ut på rullebanen. Så får flyet avgangsklarering, før det flyr ut. Skal noen lande, derimot, trenger de bare klarering til å lande og å kjøre til gate.

Nærbilde av en dataskjerm med masse ulike tall, grafer, rutenett, symboler som minner om krokodilletegn, datoviser og noe som ligner en fartsmåler.
MYE GREIER: P3s journalister vet ikke hva denne skjermen viser, men det gjør heldigvis Håkon. Foto: Morten Skogly, NRK P3

Ikke bare «high-tech»

Da vi besøker Håkon i tårnet, er det ingen stabler med Red Bull eller stivna kaffekopper, som man gjerne hadde forventet var nødvendig for å holde konsentrasjonen oppe. Kanskje har de ryddet før vi kom?

Selv om databrusen glimrer med sitt fravær, finner vi en ussel flaske taffel. Og en kikkert?

En kaffekopp, en taffelflaske og en kikkert ligger på et trebord.
TAFFELPAUSE: Mellom klokken 12.00 og 14.00 er det typisk rolig på Værnes. Da er det tid til litt taffeldrikking. Foto: Morten Skogly, NRK P3

Alt er nemlig ikke «high-tech» oppi tårnet.

Håkon forteller at kikkerten fortsatt er det beste hjelpemiddelet de har for å sjekke om hjulene er fullstendig ute av flyet, eller om det er hindringer på rullebanen.

Håkon kikker ut av vinduet i kontrolltårnet. Det samme gjør kollega Tor Marius Rognes, også flygeleger, men gjennom en kikkert. I bakgrunnen ser vi renholdspersonellet på Værnes i full sving, og flygeledersjefen Inge Løfald.
JULEFLY: I førjulstiden passerer det flere titalls fly fulle av britiske turister som skal til Finland for å se etter nissen. Her speider flygelederkollega Tor Marius Rognes. Foto: Morten Skogly, NRK P3

Et av de systemene de bruker mest, er også veldig analogt: en maskin som spytter ut avlange papirlapper, med noe som for oss utenforstående ser ut som koder.

– Det er system hvor vi kan se hva som kommer av fly i løpet av dagen.

Papirlappene som ligger fremme, viser hvilke fly som kommer inn den neste halvtimen. Systemet brukes for å holde oversikt over hvilke konflikter som kan oppstå mellom flyene, forklarer Håkon.

  • Nærbilde av systemet flygeledere bruker for å holde oversikt over jobbdagen sin. En remse papirlapper med masse uforståelige tall som ligner koder, er organisert i rekkefølge i en blå plastikkbeholder.
  • To skilt henger på en pult, på det ene står det: "mobiltelefonbruk forbudt", på det andre står det: "caution, this machine has no brain, use your own"
  • Tre knapper i et tredisplay, den ene heter "runway", den andre heter "taxi" og den tredje står det "de-ice" på.

Mye ansvar hviler på skuldrene til Håkon og kollegaene hans. Men flygelederne trener hyppig på krisesituasjoner. Det er betryggende når Håkon forteller om hvor nøye alt er: 

– Vi har backup på alt, om det så skulle være en radar, en radio eller et system. 

Skal de ha pauser, avløser de hverandre. Da tar de seg gjerne en lur, ser på serier eller beundrer utsikten.

– Man trenger ikke sitte og ha dårlig samvittighet for noe man burde ha gjort. Som flygeleder får du bare gjort noe med det du har foran deg.

Håkon står med ryggen til kamera på terrassen til kontrolltårnet. I forgrunnen vises flyplassen, snødekket, og en vakker utsikt over Trondheimsfjorden badet i sollys. Det ser veldig kaldt ut.
UTSIKT: Bikkjekaldt er en underdrivelse for å beskrive tempen på tårnterrassen, men en malplassert strandstol vitner om solforholdene de nyter om sommeren. Foto: Morten Skogly, NRK P3

Helt midt på treet flyentusiast

Selv om Håkon har en mor som er flyvertinne, var det aldri en barndomsplan at det var flygeleder han skulle bli. Det var ikke sånn at når alle andre kjente på sommerfugler i magen, hadde Håkon små propellfly i sin.

Tanken på en luftig arbeidshverdag dukket først opp da lillesøsteren hans skulle på utveksling:

– Da overnatta vi på Gardermoen. Jeg så tårnet og tenkte: «Hva gjør egentlig de som jobber der?» Jeg var akkurat ferdig med videregående og visste ikke helt hva jeg skulle bli.

Masse små lekefly, hjemmelagde, er festet på en blå vegg. De er laget av ymse materialer, for eksempel et vaffeljern, en dorull, et påskeegg, lego - flyene er laget av alt mulig.

Håkon bestemte seg for å sjekke ut hvilken utdanning man trenger for å jobbe i tårnet. Han leste om Avinor sin flygelederutdanning, som varer i omtrent to år og inkluderer praksis.

– Det så veldig spennende ut.

Kvalitetene som ble listet som viktige i en flygeleder, syntes Håkon stemte bra med hans egne oppfatninger om seg selv:

– Det gikk mye på matte og logikk, å kunne snu mentale tankeprosesser og ha høyt fokus i korte perioder.

Værnes flyplass i Trondheim, dekket av snø. På rullebanen står flere Widerøe fly parkert. I bakgrunnen er Trondheimsfjorden. Det er nydelig vær.
SESONGBETONT: Om vinteren kan det ta opptil 25 minutter fra et fly starter motoren til det er i lufta – blant annet fordi is og frost må fjernes fra flyets overflater. Foto: Morten Skogly, NRK P3

At egenskaper som høy stresstoleranse, god beslutningsevne og solid simultankapasitet var ettertraktet, skremte ikke bort Håkon.

– Jeg tenkte: «Jeg kan jo bare forsøke, det er jo ikke noe farlig å prøve.» Sånn sett var det en seier for selvinnsikten da jeg kom inn, humrer han.

Utfordrende utdanning til flere millioner

Men selv om det kan virke som at Håkon ramlet litt inn i yrket sitt, har det vært et trangt nåløye å komme gjennom.

Av 935 søkere kom kun 55 gjennom opptaksprøvene og ble kalt inn til intervju. Kun 29 av disse fikk tilbud om utdanningsplass.

Håkon fikk tilbudet rekordmange vil ha.

Han måtte gjennom intervju med psykolog og flygeledere, praktiske oppgaver rettet mot fly og tester i logisk tenkning.

– Det er ikke for å se hvem som klarer det eller ikke, det er mer for kartlegge hvordan du tenker, forklarer Håkon.

Håkon er avbildet fra siden mens han jobber. Han er fokusert, og skriver på en gul postitlapp med den ene hånden. I den andre hånden holder han en gammeldags hustelefon. Foran han er ulike maskiner og PC-skjermer.
GODT BETALT: Håkon røper at han tjener godt som flygeleder. Ifølge Avinor sine nettsider ligger startlønnen på 597.000 kroner. Foto: Morten Skogly, NRK P3

Ikke minst måtte han gjennom den delen av opptaksprøvene som folk flest gjerne forbinder med flygelederutdanningen, nemlig testene i stressmestring.

Inge Løfald, sjefflygeleder på Værnes, forteller at før i tiden kunne disse testene for eksempel være å tegne krevende mønstre med blyant for hånd, fortere og fortere, mens en psykolog gravde i barndommen din.

– Hele målet med det var å se når du brøt sammen. Men de gjør det ikke slik lengre, sier Inge.

Inge Løfald sitter på en trestol, og lener armene sine på ryggen av en annen trestol. Han kikker til siden med et mildt blikk. Han har grå genser, giftering i sølv og svarte, diskret briller. Rundt halsen henger et Avinor ID-kort.
SJEFFLYGELEDER: Sjefen i tårnet heter skuffende nok ikke Tobias, men Inge. Foto: Morten Skogly, NRK P3

Testene nå er både modernisert og digitalisert, forklarer Inge:

– De kan minne litt om Tetris.

Håkon minnes spesielt en oppgave. På skjermen dukket det opp fire ruter med streker inni. Etter hvert begynte en ball å sirkulere i rute 1. Hver gang den passerte streken, måtte man taste 1. Så dukket det også opp en ball i neste rute, men her måtte man taste 2 når ballen passerte streken. Slik fortsatte det, og alle ballene gikk i ulikt tempo.

– Oppgaven er umulig å klare når du kommer til det vanskeligste. Men de gjør det for å se hvor lenge du henger med, forteller Håkon.

Hvordan du takler det når du ikke får det til, er også en ting de vurderer deg etter, sier Håkon. De vil undersøke hvordan innstillingen din er til å prøve på ny. 

Håkon er avbildet fra livet og opp. Han holder hendene i lommen, har på seg en caps med en brodert P på, grønn genser og jeans. I bakgrunnen sender solen ut gult skjær over flyplassen mens den er på vei ned. Himmelen er blå og klar.
ÅRSTIDENE BESTEMMER: Om sommeren bruker et fly gjennomsnittlig bare mellom 6-7 minutter fra det starter motoren til det er i lufta. Foto: Morten Skogly, NRK P3

For Håkon ble utfallet av testene bestått, og det bar av gårde til Whiteley i England for å begynne på flygelederutdannelsen. Det er en utdannelse med prislapp på mellom 2 og 2,5 millioner kroner per person, betalt av Avinor.

– Utdanningen er ganske utfordrende både mentalt og emosjonelt. Det er ganske høyt press over en lengre periode, forteller Håkon.

– Det er litt som øvelseskjøring

Etter et år i England bar det hjem til Norge. Han ble utplassert på flyplassen nærmest Hell.

Nærbilde av et stempel/klistremerke. Det er rundt, tegningen i midten viser et fly på vei til å lande på rullebanen. I tekst rundt står det "Værnes Air Traffic Control Trondheim", "The airport closest to Hell"
Foto: Morten Skogly, NRK P3

Som en del av utdanningen fikk han jobbe lønnet på Værnes som elev. Da bestod hverdagene mye av å øve på å være flygeleder, og deler av dette foregikk i simulator.

– Det er litt som øvelseskjøring. Man har alltid noen ved siden av seg, forklarer Inge.

Håkon står foran en simulator med ni store skjermer som viser en flyplass. Foran skjermene er en kontorpult i vinkel, med ni ordinære dataskjermer på. Håkon peker til venstre, og er midt i en forklaring av noe.
REALISTISK, MEN IKKE EKTE: Håkon tilbrakte en god del tid som flygeleder for en simulert flyplass under utdanningen sin. Foto: Morten Skogly, NRK P3

Da vi besøker Håkon i tårnet, er det fem år siden han var ferdig med opplæring og kunne kalle seg sertifisert flygeleder.

– Utdanningen er jo krevende og tøff, men den dagen jeg var ferdig, var helt super. Etter det har jeg bare elsket jobben.

For 28-åringen, som opprinnelig kommer fra Eidskog i Innlandet, har Trøndelag nå blitt hjem.

– Jeg er glad for at jeg fikk bli her.

Sollyset treffer Håkon i ansiktet, mens han står utendørs på tårnterrassen på Værnes. Han kikker litt drømmende eller tenkende ut mot horisonten. I bakgrunnen skimter vi et snødekket landskap, men det er uskarpt.
KUNNE VÆRT INGENIØR: Håkon hadde studert ett år til å bli ingeniør da han kom inn på flygelederutdanningen. Foto: Morten Skogly, NRK P3

Arbeidshverdagen er delt opp etter en turnus, og Håkon jobber to nattevakter i måneden. Selv om han må være disiplinert og utøve kontroll på jobb, står det i kontrast til livet hjemme.

– Jeg skulle gjerne sagt at jeg var et ordensmenneske ellers, men jeg er jo ikke det, humrer Håkon.

Vanligvis sjekker han ut av jobb mentalt når han forlater flyplassen. Men både Håkon og kollegaene erkjenner at det blir litt Flightradar24 på fritiden. Innimellom.

Mens vi er på besøk, knitrer det i høyttaleren. Et jagerfly ber om tillatelse til å lande, eller rettere sagt, utføre en «touch and go», som vi nå stolt har lært oss at det heter.

Det får vi ikke ta bilder av.

Håkon og kollega Tor Marius Rognes (også flygeleder) kikker på noe som skjer på flyplassen. De er på jobb i kontrolltårnet. Kollega holder hånden i siden, i gapet skimter vi solen som er på vei ned. De ser begge glade, men fokuserte ut.
LITEN GJENG: På en vanlig dag er fire som jobber til enhver tid. Foto: Morten Skogly, NRK P3

Selv om dette er hverdagskost å se i tårnet, fylles rommet av en slags spenning, og den overdøvende sprakende lyden fra den militærgrønne prikken på himmelen som er i anmarsj.

Hjulene på jagerflyet er så vidt i kontakt med rullebanens overflate, før det forsvinner ut av horisonten igjen.

Lavt, nesten uhørlig, kommer det fra Håkon:

– Kult.

Med årene kan det se ut til at han har blitt litt mer enn en helt midt på treet flyentusiast, likevel.

MER SOM DETTE:


Siste fra P3.no: