PROBLEMATISK: Ida mener at hvite burde tenke seg om før de fletter håret sitt. Foto: Markus Indrebø-Langlo
MENING:

– Er du hvit og vil flette håret: Tenk deg om!

Foto:
Ida Emilie Eseme Jensen (24)Skribent og student
Publisert 02.05.22 08:00 / Oppdatert 23.10.23 20:30

Ida Emilie Eseme Jensen (24) er skribent og student. Dette er hennes personlige mening.

De siste årene har vi sett flere hvite kjendiser innta den røde løperen med afrikanske fletter. Også her i Norge. Kjendisene gir dem ofte nye navn, og blir sett på som skaperne av flettene.

Jeg vil gjerne fortelle hvorfor jeg synes dette er problematisk. Og ikke misforstå, jeg kaller deg ikke rasist fordi du går med fletter.

Ofte skjønner ikke folk hva slags fletter det dreier seg om når vi snakker om fletter og kulturell appropriasjon.

Så for å oppklare: De tradisjonelle flettene det snakkes om i denne teksten, er ikke musefletter, pariserfletter, fiskebeinsfletter, flettekranser eller andre fletter innenfor denne kategorien.

De jeg snakker om, og som kanskje er mest populære nå, er box braids og cornrows. Box braids lages ved at håret deles inn i firkantede bokser før det flettes.

Cornrows blir i motsetning laget ved å flette håret inntil hodebunnen i flere rader. Andre stiler som Fulani-fletter, opprinnelig fra Fulani-stammen, har også blitt veldig populære.

Du tenker kanskje «Herregud, det er jo bare hår. Slutt å bli så krenka!» Problemet her er at det er mer enn *bare* hår. Det er stjålen identitet og kampen for menneskerettigheter.

Fletter har spilt en stor rolle i den afrikanske kulturen. De ulike flettene kunne være for å vise hvor man hører til i samfunnet, som sivilstatus, alder og familiens velstand. De ulike stilene og metodene gikk i arv fra generasjon til generasjon.

Fletter ble også brukt under slavetiden for overlevelse. Det var ikke uvanlig å flette inn ris eller frø i håret, i tilfelle man ble bortført og sendt på slaveskipene. Hår ble også senere flettet til kart for å vise trygge veier slavene kunne bruke for å komme seg ut og få friheten sin.

Ikke nok med det, flettene brukes også for å beskytte håret! Krøllete hår kan være tørrere enn andre hårtyper. For å skade håret minst mulig brukes flettene til å gi håret en velfortjent pause.

IDENTITET: Ida mener det vakreste med afrikanske fletter er fellesskap og en styrket identitetsfølelse. Foto: Markus Indrebø-Langlo

Ingen har sagt at det var afrikanerne som fant opp fletter og at hvite folk derfor ikke kan gå med musefletter. Det er ikke derfor det kan være problematisk når hvite mennesker går med tradisjonelt afrikanske fletter.

Problemet blir når hvite mennesker blir hyllet for flettene sine, mens svarte blir straffet.

Første gangen jeg gikk med fletter, følte jeg meg så ufattelig fin. Det var helt til en fremmed fortalte meg hvor ekle flettene mine var. Personen mente det var umulig å vaske håret, og at det så absurd ut.

Hvorfor var mine fletter mindre renslige og styggere enn pariserflettene til vennene mine?

Vi er blitt flinkere til å snakke om rasisme og diskriminering. Men ofte blir samtalene om kulturell appropriasjon redusert til å handle om at man må få gjøre hva man vil. Og minoritetene blir stempla som overfølsomme.

Vi ser svarte mennesker som mister jobber, blir utestengt fra utdanningsinstitusjoner og daglig blir diskriminert når de går med de samme flettene. Ikke bare i USA, men over hele verden. Dette er grunnen til at det går under begrepet kulturell appropriasjon.

Kulturell appropriasjon

Fletter er noe av det jeg er blitt spurt mest om i livet mitt. Det er kjempegøy når folk vil lære mer om afrikanske hårtradisjoner! Vi er mange som med glede deler hva vi kan.

Kulturer er jo til for å deles, men velg heller noen andre nydelige fletter som er litt mindre problematiske.