MENING:

– Er ikke dette den nye kalkulatoren?

Portrettfoto av Tobias.
Tobias Redmond (18)Skoleelev
Publisert 13.03.23 08:00 / Oppdatert 23.10.23 20:31

Tobias (18) er født og oppvokst på Røyken i Asker. Ved siden av skolen jobber han som selger. Dette er hans personlige mening.

Det har vært mye debatt om ChatGPT. Og hvis du ennå ikke har fått med deg hva det er :

Det er en virtuell assistent basert på kunstig intelligens. Den kan svare på spørsmål og gi forslag til løsninger i en rekke emner.

Men har det en plass i skolen?

Noen mener at det er juks å bruke det. Mens andre mener det har hjulpet dem. Vi har hørt flere historier om elever som har levert inn besvarelser som har fått toppkarakter .

Jeg mener det er lite tvil: ChatGPT er et positivt skritt for å forbedre læringsopplevelsen for elever og studenter.

Slik forklarer ChatGPT seg selv:

Det kan være nyttig i de fleste fag: norsk, engelsk, matte og så mye mer. For eksempel: Har du en norskoppgave som du sliter med, eller rett og slett ikke har tid til, så er dette et flott verktøy for å hjelpe deg prioritere de riktige tingene

Verktøyet kan også redusere stresset til elever og studenter. For er det en ting vi vet, er det at denne gruppen står overfor en stor mengde press for å prestere.

ChatGPT er til støtte og hjelp i sånne situasjoner, og du trenger ikke forstyrre medelever eller lærere med spørsmål.

Det kan også hjelpe elever og studenter med å forstå teknologi bedre og styrke sine digitale ferdigheter generelt.

Samfunnet må stadig tilpasse seg ny teknologi. Da er det bare positivt at elever lærer seg å bruke ulike hjelpemidler tidlig.

Mange kan mene at det gjør oss latere og mindre kreative. Men jeg mener at det bare gir oss mer tid til å fokusere på de viktigere tingene.

Det gir oss mulighet til å kunne utvikle ferdigheter som ellers er vanskelig å tilegne seg.

Det virker som noe av motstanden ligger i at folk er vanedyr. Folk flest vil at ting skal være nøyaktig som det alltid har vært, og de er skeptiske til nye ting. Selv om ny teknologi kan berike livene våre – og det finnes det mange eksempler på.

Det var for eksempel mange som reagerte da mobilen kom, men nå klarer ikke de fleste seg uten. Samme med internett. Eller kalkulatoren. Nå brukes det av alle.

Jeg tror vi vil se at det samme skjer med ChatGPT.

I stedet for å straffe elever og studenter for å bruke ChatGPT, bør skoler vurdere å integrere det som en ressurs for å hjelpe elevene med å lære og vokse.

Vi kunne lært hvordan man skal bruke det. De forskjellige kommandoene, hvordan spørre den om ting. Eller lært hvordan vi skal bruke den til å lære og hvordan programmere. Vi kunne også blitt flinkere på kildekritikk.

Jeg mener det er soleklart at dette er en nødvendig forandring vi har ventet lenge på – det neste steget i evolusjonen.

Under 25 og uenig? Send din mening til meninger@nrk.no

Kommentarer