Håvard er fra Kristiansand, og studerer juss i Bergen. Dette er hans personlige mening.
Tidligere denne uken skrev Tobias at ChatGPT er vår tids kalkulator . Før vi går videre med den påstanden, vil jeg gjerne fastslå to ting:
ChatGPT er kommet for å bli og norske skoler er nødt til å tilpasse seg dette verktøyet.
Nøyaktig hvordan dette skal gjøres, er et vanskelig og komplekst spørsmål. Det er trolig ingen løsning å se i nær framtid.
Men det er i hvert fall én ting som er sikkert: Det må ikke under noen omstendigheter bli en erstatning for elevenes kunnskapsbank eller deres opplæring i kritisk og analytisk tenking.
Datamaskiner, kalkulatorer og lignende er ypperlige læringsverktøy i skolen. Det er fordi de er egnet til å fullføre allerede påbegynte tanker hos eleven.
I et fag som norsk vil datamaskinen hjelpe til med å holde diktanalysen grammatisk korrekt og mer lesbar. En kalkulator vil la deg løse regnestykker som ellers ville vært tidkrevende og belastende å gjøre manuelt.
Utgangspunktet her er likevel at du allerede vet hva du gjør.
Kalkulatoren klarer ikke å se problemet i et mattestykke. Word er ikke lagd for å analysere Henrik Ibsen for deg. Dette må du gjøre selv, gjennom egen kunnskap og analytiske evner.
Med ChatGPT trenger du derimot bare å mate inn spørsmålet for å få spyttet ut et svar. Det eneste eleven da presterer å gjøre, er å klippe og lime inn lærerens spørsmål.
Det er faktisk ikke interessant for hverken deg, læreren, eller samfunnets fremdrift hva en virtuell assistent har klart å gulpe opp. For svarene man får, er sjelden originale, interessante og til tider fullstendig feil .
Poenget med oppgavene du får på skolen, er ikke det ferdige produktet i seg selv. Å tenke i slike baner er en grov misforståelse for hva formålet med utdanning faktisk er.
Slampoesien du skrev i norsktimen og sirkelen du regnet ut omkretsen til i mattetimen, vil tvilsomt forbedre samfunnets urettmessigheter eller være revolusjonerende for vitenskapen.
Det for at DU skal vise hva DU evner å prestere. For å vise at DU ved hjelp av DIN egen kunnskap kan produsere noe som er av interesse og nytte.
Tobias skriver at dagens elever føler et voldsomt press for å prestere. Det er hverken tvilsomt eller noe å ta lett på. Ta det fra en medlidende jusstudent.
Men hvis du tror at løsningen er at noen skal prestere for deg, er det litt som å sette kjerra foran hesten og trave baklengs mot stupet.
Problemet er ikke at folk er vanedyr, moderne
ludditter
Kallenavn på en person som er motstander av teknologiske fremskritt eller endringer.
Å sette ChatGPT til fri bruk for elevene vil ikke være noe mindre enn en bjørnetjeneste. Det føles kanskje nyttig i øyeblikket, men om noen år kommer det til å bite deg bak med både hoggtenner og klør.