Et portrett av Håvard Sveier Ottemo på innsiden av Universitete i Bergen. Han har på seg en rød genser med en hvit skjorte under. Han ahr mørkt, kort hår og skjegg.
BJØRNETJENESTE: Håvard mener man kun lærer klipp og lim av å bruke ChatGPT. Foto: Sigurd Hamre, NRK
MENING:

– ChatGPT kan ikke gå på skolen for deg

Foto:
Håvard Sveier Ottemo (23)Jusstudent
Publisert 16.03.23 08:00 / Oppdatert 23.10.23 20:47

Håvard er fra Kristiansand, og studerer juss i Bergen. Dette er hans personlige mening.

Tidligere denne uken skrev Tobias at ChatGPT er vår tids kalkulator . Før vi går videre med den påstanden, vil jeg gjerne fastslå to ting:

ChatGPT er kommet for å bli og norske skoler er nødt til å tilpasse seg dette verktøyet.

Nøyaktig hvordan dette skal gjøres, er et vanskelig og komplekst spørsmål. Det er trolig ingen løsning å se i nær framtid.

Men det er i hvert fall én ting som er sikkert: Det må ikke under noen omstendigheter bli en erstatning for elevenes kunnskapsbank eller deres opplæring i kritisk og analytisk tenking.

Datamaskiner, kalkulatorer og lignende er ypperlige læringsverktøy i skolen. Det er fordi de er egnet til å fullføre allerede påbegynte tanker hos eleven.

I et fag som norsk vil datamaskinen hjelpe til med å holde diktanalysen grammatisk korrekt og mer lesbar. En kalkulator vil la deg løse regnestykker som ellers ville vært tidkrevende og belastende å gjøre manuelt.

Utgangspunktet her er likevel at du allerede vet hva du gjør.

Kalkulatoren klarer ikke å se problemet i et mattestykke. Word er ikke lagd for å analysere Henrik Ibsen for deg. Dette må du gjøre selv, gjennom egen kunnskap og analytiske evner.

Med ChatGPT trenger du derimot bare å mate inn spørsmålet for å få spyttet ut et svar. Det eneste eleven da presterer å gjøre, er å klippe og lime inn lærerens spørsmål.

Det er faktisk ikke interessant for hverken deg, læreren, eller samfunnets fremdrift hva en virtuell assistent har klart å gulpe opp. For svarene man får, er sjelden originale, interessante og til tider fullstendig feil .

Poenget med oppgavene du får på skolen, er ikke det ferdige produktet i seg selv. Å tenke i slike baner er en grov misforståelse for hva formålet med utdanning faktisk er.

Slampoesien du skrev i norsktimen og sirkelen du regnet ut omkretsen til i mattetimen, vil tvilsomt forbedre samfunnets urettmessigheter eller være revolusjonerende for vitenskapen.

Det for at DU skal vise hva DU evner å prestere. For å vise at DU ved hjelp av DIN egen kunnskap kan produsere noe som er av interesse og nytte.

Tobias skriver at dagens elever føler et voldsomt press for å prestere. Det er hverken tvilsomt eller noe å ta lett på. Ta det fra en medlidende jusstudent.

Men hvis du tror at løsningen er at noen skal prestere for deg, er det litt som å sette kjerra foran hesten og trave baklengs mot stupet.

Problemet er ikke at folk er vanedyr, moderne

ludditter

Kallenavn på en person som er motstander av teknologiske fremskritt eller endringer.
eller fiendtlige til å tilpasse seg fremtidens verktøy. Det ligger heller i at disse verktøyene må anvendes på riktig måte for at de hensiktsmessig kan benyttes i utdanningsløpet.

Å sette ChatGPT til fri bruk for elevene vil ikke være noe mindre enn en bjørnetjeneste. Det føles kanskje nyttig i øyeblikket, men om noen år kommer det til å bite deg bak med både hoggtenner og klør.

Kommentarer